Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Useriøs utleier

Laughing Madcap

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg slet med å finne meg en bolig i høst, og endte opp med å ta det første jeg fikk. Ved visningen virket det greit, standarden var tydelig lav, men ikke noe som skremte meg. Vi skrev en ordinær kontrakt med 3 måneders oppsigelse, og depositum for 2 måneder. Så flyttet jeg inn 1 September.

Etterhvert som tiden har gått, har mitt inntrykk av utleieren blitt verre og verre, og det var mye som ikke ble informert om på visningen.

- Først krevde han husleie, strøm og nettleie av oss kontant. Dette fant jeg meg ikke i, og betalte husleie for September, og Oktober via nettbank.

Noen av de andre som bor her, har betalt depositum og husleier kontant, og har ikke engang kvittering på dette. En av de som bor her, har ikke kontrakt.

- Depositum er IKKE betalt inn til depositumskonto.

- Vi har ikke tilgang til postnøkkel, husker ikke forklaringen. Men vår nabo, som er bror til utleier har denne, og vi deler postkasse med han. Husker det ble sagt at han skulle fikse dette, ikke blitt gjort. Dette ble ikke informert om under visning.

- Det ble krevd 260,- i strøm per person for oss 8 som bor her for September måned. Spurte hvordan strømregninga kunne være så høy, og krevde faktura. Svar jeg fikk per sms var: "Tar gjennomsnitt for alle kollektiv jeg leier ut og fordeler det per person". Useriøst, og har valgt å ikke betale dette. Faktura har jeg heller ikke mottatt.

- Vifta på kjøkkenet fungerer ikke. Dusj og vask tetter seg igjen og oversvømmer badet. Vinduet i mitt rom trekker enormt mye som gjør at jeg må sove med klær på, og det er ikke vinter enda. Det går itillegg en kabel fra vår router inn til naboen via et vindu.

Den første Oktober sa jeg ifra til utleier at jeg synes det er for mange mangler, og at dette er for useriøst, og at jeg derfor krever å få flytte ut den 1 November. Han stilte seg vrang til dette, men gikk til slutt med om jeg fant noen til å ta over. Saken er at jeg ikke har lyst til å flytte denne byrden over til noen annen. Jeg har bestemt meg for å sende en epost til utleier hvor jeg krever å få løsrevet meg fra kontrakten når måneden er over, grunnet for mange mangler, brudd på norsk lov og hans useriøse oppførsel. Hvis ikke vil jeg ta dette til husleietvistutvalget.

Til dere som er mer innsatt i lover om leie av bolig, har jeg rett til dette? Hvordan burde jeg gå frem?

Kan også tilføye at utleier er registrer på denne adressen i telefonkatalogen, og mistenker derfor skattefusk i kombinasjon med alle disse kontantene.

Takker på forhånd til alle som tar seg tid til å lese igjennom dette, og gi meg svar :)

Endret av Laughing Madcap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/Tips_7.xhtml er en mulighet.

Når det gjelder lover så er det her husleieloven (http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html) sitt kapittel to som er mest relevant. Særlig §2-2 pkt a.

Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke

a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til […]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...