Gå til innhold

Dual Athlon XP2800+ ?

DoKosten

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal f.eks spille spill som krever mye prosessorkraft, (UT2003 & Star Wars Galaxies) vil jeg merke noen stor forskjell fra å oppgradere systemet mitt til dual XP2800+ istedenfor kun single CPU?

Isåfall ville det jo vært en billig oppgraderingsløsning. =)

Jeg har browsa litt rundt på nettet, men har ikke funnet noen hovedkort som støtter dual XP2800 og har mulighet for 333mhz RAM.

(Jeg har 1GB 333mhz DDR- DIMM RAM) Det finnes vel? hehe.

Håper noen kan forklare meg litt her! :D

Kos kos

-DoKosten.dD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hepp. For det første må du bruke MP prosessorer og ikke XP prosessorer. For det andre er Dual Socket A hovedkort en saga blott for tiden. For et års tid siden kom det et AMD chipset (760MPX tror jeg det het) som tillot dual socket A. Problemet med dette var at det hadde svært begrenset minnebåndbredde og ga ikke tilfredsstillende ytelse iforhold til investeringen det medførte. Tror ikke hovedkortene basert på disse chipsetene er å finne i butikk i dag heller. :shrug:

Edit: :oops:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

Komplett.no har faktisk MSI sin utgave av dette hovedkortet på lager.

Problemet er da at chipset'et kun støtter 266MHz FSB og krever registrert PC2100 ddr-ram, mao er MP2200+ den største prosessoren du kan bruke.

Lenke til kommentar
Hepp. For det første må du bruke MP prosessorer og ikke XP prosessorer. For det andre er Dual Socket A hovedkort en saga blott for tiden. For et års tid siden kom det et AMD chipset (760MPX tror jeg det het) som tillot dual socket A. Problemet med dette var at det hadde svært begrenset minnebåndbredde og ga ikke tilfredsstillende ytelse iforhold til investeringen det medførte. Tror ikke hovedkortene basert på disse chipsetene er å finne i butikk i dag heller. :shrug:

Nja, dette er ikke helt sant. Dual AMD Athlon gir svært god ytelse i applikasjoner som ikke er begrenset av minnebåndbredde (typisk spill). Ser man på servere av forskjellige typer er dette maskiner som virkelig har noe for seg. På servere er dual Athlon trolig noe av det beste du kan få for en rimlig penge og gir i aller høyeste grad tilfredstillende ytelse i forhold til pengene (langt bedre enn både Xeon og Opteron).

Derimot er, som du nevner, 760MPX-chipsettene svært begrenset når det gjelder båndbredde fordi man har to prosessorer som deler en 266 MHz minnebuss. XP2800 bruker som kjent 333 MHz FSB, og gjerne doble minnekanaler i tillegg. Dette teoretisk ca 150% mer minnebåndbredde på halvparten så mange prosessorer. Sier seg selv at det blir en skjevhet her som ikke er særlig hyggelig.

Det skal vel da også nevnes at 760MPX mer eller mindre bygger på AMD760-chipsettet som var det første DDR-chipsettet for AMD, som egentlig bare kom på markedet slik at man skulle ha noe tilgjengelig fram til andre chipsetprodusenter fikk laget noe bedre.

Når det gjelder hovedkort er det noe vanskeligere å få tak i dette nå enn før, men MSI har vel fortsatt sitt tilgjengelig (Komplett hadde det for en ukes tid siden i alle fall).

Men som et svar til trådstarter: Dual Athlon er ikke et godt alternativ hvis man skal oppgradere PC-en sin og man ønsker å bruke den til spill.

Lenke til kommentar
Max dual cpu er Mp2800+ Barton

Alle Xp-er kan moddes til MP

Fremdeles endel dual hovedkort å få kjøpt, bla MSI K7D-master.

Se ellers faq-en påhttp://2cpu.com

Har du en link..

Har en xp1700+ som ha moda seg selv ser det ut som...

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...0&highlight=taz

TaZ

Dette er bare en BIOS setting tror jeg. Let i BIOS menyene, det skal være mulig å slå dette av eller på. Det spiller forsåvidt ingen rolle om windows tror det er XP eller MP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...