hojohansen Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Jeg våknet opp en morgen uten smak og luktesans, litt smak kan jeg kjenne som f.eks. salt og litt kaffe, men luktesansen er helt borte, jeg har vært forkjølet lenge og hostet kraftig i over en mnd. Hørselen er også kraftig redusert. Har aldri opplevd dette før så jeg er litt redd.. Noen tips eller erfaringer? Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Vurdert å ta kontakt med lege? 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Dersom du har svak lukt og smakssans så er du mest sannsynlig tett i nesen. Prøv med nesespray og sjå om dette hjelper. Dersom du har vært sjuk i ein heil måned så må du nesten oppsøke lege. Mest sannsynlig så har du ein betendelse som må kureres med antibotika. Sidan du har nedsatt hørsel så kanskje det kan være øyrebetendelse? 1 Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 Ja, tenkte å se om det går over, har hatt det slik i 3 dager nå, men gir det seg ikke etter en uke så går jeg til legen. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 Har ikke vondt i ørene, trodde en måtte ha det ved betennelse? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Sier meg enig med Avatar her, oppsøk lege. En rask blodprøve vil vise om du har en infeksjon som kan behandles med antibiotika. Det er ganske unødvendig å gå rundt med en luftveisinfeksjon over lengre tid som kan kureres. 1 Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Ok, tar det overv helgen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Har ikke vondt i ørene, trodde en måtte ha det ved betennelse? Smerte er subjektivt, så det treng ikkje å være noken samanheng mellom betennelse og smerte. Vanligvis så blir betennelse heller ikkje omtalt som smerte, men meir som ubehag. Sist eg hadde ein betennelse (lunge) så var eigentlig det einaste symptomet eg hadde det som kalles for nedsatt allmenntilstand. Altså at eg hadde lav feber som eg nesten ikkje merka noke av, hadde dårlig matlyst, var konstant sliten og hadde vanskeligheiter med å sove skikkelig. Eg vil på det sterkaste anbefale at du ringer legen din i dag. Det er ikkje sikkert at du får time før til over helga, men det er greit å få dette ordna så raskt som mulig. Det vil ta nokre dagar før du kjenner virkninga av antibotikaen også. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Har hørt at nesespray kan ødelegge lukt- og smaksansen, har du brukt deg av det i en hel måned? Selv sliter jeg ofte med bihulebetennelser og opplever at luktesansen kan være fraværende en stund etterpå. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Har brukt litt otrivin, men ikke så mye. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Otrivin er noe du skal bruke så lite som mulig, kjøp saltvannspray som du kan bruke så mye som du vil. Ellers er det helt normalt å miste all lukt og smaksanns når man er ordentlig syk, er man mye tett i nesen også så kan man få dotter i ørene. Også helt normalt... Mye unge folk her inne, som kanskje ikke kan huske å ha vært ordentlig syk. Kontakt med lege anbefales, det kan hende du har lungebetennelse eller øreverk og da trenger du antibiotika. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Bihulebetennelse så legen etter en undersøkelse, har fått antibiotika. Så da får jeg håpe det hjelper. Er det farlig å trene når en bruker antibiotika? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Det er ikke lurt å trene når man er syk, men det føler du selv på formen. Antibiotika har ingen ting å si for trening, men kan hende magen reagerer litt, det som anbefales da er feks Biolamelk eller joghurt. Alkohol skal du være forsiktig med, siden alkohol når du inntar det tar bort effekten av antibiotika. Endret 14. oktober 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Ok takker for raskt svar. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Alkohol skal du være forsiktig med, siden alkohol når du inntar det tar bort effekten av antibiotika. Kommer ikke det an på typen antibiotika du tar? Gikk på en antibiotikakur for noen uker siden og var på grisefylla to ganger i løpet av kuren, og jeg ble frisk da kuren var over (etter 10 dager). Så vidt jeg vet henger det med at du ikke bør innta alkohol når du går på antibiotika tilbake til de dager da det kun var én type, og det var i oppstarten og man tok antibiotika hovedsakelig mot syfilis. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Kommer ikke det an på typen antibiotika du tar? Gikk på en antibiotikakur for noen uker siden og var på grisefylla to ganger i løpet av kuren, og jeg ble frisk da kuren var over (etter 10 dager). Så vidt jeg vet henger det med at du ikke bør innta alkohol når du går på antibiotika tilbake til de dager da det kun var én type, og det var i oppstarten og man tok antibiotika hovedsakelig mot syfilis. Nei, virkningen av antibiotika på alkohol blir borte. Dersom du går på antibiotika i to uker og går på grisefylla en gang, så går det sikkert bra. Men dersom du drikker oftere så er antibiotika ubrukelig. Kort sagt alkohol/løsemiddel dreper soppen. Men bare mens du drikker. Derfor skader det ikke å drikke litt, men når du drikker så drepes antibiotikaen, dagen etter derimot så funker antibiotikaen igjen. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Har ikke flere allmennleger avkreftet dette? Jeg hørte det fra foreldrene mine som begge er leger, samt at jeg hørte det fra de forskjellige fastlegene jeg hadde da jeg var student, og spurte igjen det nyeste tilskuddet blant fastlegene mine om det da jeg gikk på overnvnte kur. I tillegg til egne erfaringer, så finner jeg ikke mye som støtter det du sier om at antibiotika blir ubrukelig om du inntar alkohol. Har du noen kilder på det du sier? Jeg kan alltids finne offisielle kilder og gi deg svar tilbake ila. noen dager (den tiden jeg antar det vil ta å få svar på e-post fra forskjellige speisalister og personer med kunnskap om slike farmasøytiske stoffer. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Har ikke flere allmennleger avkreftet dette? Jeg hørte det fra foreldrene mine som begge er leger, samt at jeg hørte det fra de forskjellige fastlegene jeg hadde da jeg var student, og spurte igjen det nyeste tilskuddet blant fastlegene mine om det da jeg gikk på overnvnte kur. I tillegg til egne erfaringer, så finner jeg ikke mye som støtter det du sier om at antibiotika blir ubrukelig om du inntar alkohol. Har du noen kilder på det du sier? Jeg kan alltids finne offisielle kilder og gi deg svar tilbake ila. noen dager (den tiden jeg antar det vil ta å få svar på e-post fra forskjellige speisalister og personer med kunnskap om slike farmasøytiske stoffer. Altså du misforstår meg litt. Fastlegen min sa at alkohol dreper antibiotikasoppen, men det er bare midlertidig. Han sa jeg kunne drikke alkohol, men rådet meg til å ikke bli full, noe jeg heller ikke gjør. Dersom du har to ukers behandling på antibiotika og går på grisefylla en dag, så har du to uker effektiv behandling minus den ene dagen du går på grisefylla. Sannsyneligvis er blir du sikkert frisk forde, en dag fra eller til har lite å si. Er vi enige nå? Det var iallefall det fastlegen sa til meg. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Bihulebetennelse så legen etter en undersøkelse, har fått antibiotika. Så da får jeg håpe det hjelper. Er det farlig å trene når en bruker antibiotika? Ikke undervurder en bihulebetennelse bare fordi du ikke føler deg skikkelig syk. Iblant har man bare vondt i ansiktet, og er kanskje litt mer sliten enn til vanlig, men ellers er alt fint. Kroppen er under et angrep, og etter min erfaring kan en bihulebetennelse sitte i mange uker, tilogmed måneder hvis man ikke lar kroppen få den vekk. En innpåsliten bihulebetennelse som har sittet i lenge er mye vanskeligere å bli kvitt, enn den du har i begynnelsen. Endret 15. oktober 2013 av Laughing Madcap Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har disse problemene hver eneste gang jeg er forkjølet. Først så begynner det med sår hals, også går det over til sår hals og tett nese samt litt småhosting. Også mister jeg smak og lukte sans pga av at jeg er tett i nesen også er hørselen kraftig redusert. Prøv å gjesp høyt. Hvis hørselen da kommer litt tilbake for å så forsvinne igjen så har du nok de samme problemer som meg. Men su har vært forkjølet ganske lenge nå. Jeg anbefaler at du spiser mye frukt og grønt samt bær. Kutt sukker helt ut i disse dagene du er forkjølet og kjøp deg 1000 mg C-vitamin tabletter som du tar 1,5 av pr dag. Når jeg gjør dette er jeg alltid bra etter 4 dager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå