Malvado Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Jeg kan personlig bekrefte at det ikke er enkelt å bli ufør her i landet. Dette er min personlige erfaring : 2010 : Fikk diagnosen Oligodendrogliom, ondartet type hjernesvulst type 2 , forventet levetid ca 7 år. Saksbehandling hos Nav : Elendig , fikk blandt annet ikke personlig saksbehandler (noe alle kreftpasienter i utgangspunktet skal ha krav på) , fikk ingen tilbud om hjelp til å komme tilbake i arbeidslivet eller arbeidsavklaringspenger eller lignende. Arrogante og frekke kundebehandlere som ikke trodde på at jeg var syk selv om jeg satt der 5 dager etter operasjonen og la frem papirene som bekreftet at jeg hadde blitt operert og at jeg hadde en restsvulst som ikke lot seg fjerne. Jeg kan takke helsevesenet for at de er så utrolige dyktige og greide å fjerne mesteparten av en svulst på en diameter på 4cm , møtet med Nav og å prøve å få til en "normal" tilværelse var såpass ille at jeg gikk på veggen og prøvde heller å se om jeg kunne komme meg tilbake i arbeid enn å være sykmeldt i 6 - 12 måneder som Neurologen anbefalte (samt opptrening). I slutten av Februar 2011 var jeg tilbake i jobb delvis selv om jeg i snitt måtte sove en plass mellom 12 - 14 t daglig (ble operert den 09 Des 2010). Dette er min personlig historie, men jeg er ikke den eneste som har møtt veggen når det gjelder Nav , personlig har jeg ikke hatt et ønske om å bli "ufør", men hvis jeg blir dårligere så gruer jeg meg på nytt til å møte byråkratiet og saksbehandlere som ikke har et snev av Empati og forståelse for andre menneskers lidelser. Det verste er at min historie ikke er den eneste , jeg kjenner andre kreftpasienter som har blitt behandlet såpass dårlig av Nav at de har knekt sammen , John Rasmussens historie er sånn sett bare en av mange andre historier som nå har kommet ut. Min erfaring med Nav var nok ganske like John Rasmussens historie (men jeg fikk aldri en personlig saksbehandler å forholde meg til) , måtte møte opp på møter i perioden jeg var sykmeldt (morsomt når man ikke har overskudd til å løfte seg opp engang og sovner gang på gang på "møtet") og fikk høre at jeg ikke var i riktig aldersgruppe til å få yrkesrettet hjelp videre siden prioriteringsgruppa var 18 - 26. Om det er så lett å bli ufør så må jeg nesten si at jeg er imponert over de som klarer å bli det etter å ha møtt Nav apparatet slik jeg har møtt det. Heldigvis har jeg aldri ønsket å bli det , men personlig vet jeg ikke så mye om min fremtidlige livssituasjon da jeg går til årlige kontroller og håper at jeg vil fortsette å være frisk resten av mitt liv. Men å leve med en delvis dødsdom på hodet sitt er ikke noe for alle og enhver. 6 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Har man vondt i ryggen er ofte noe av den beste medisinen å gå langt, hver dag, og helst i kupert terreng. Hvordan vet du at hun selger valpene for 12k pr. stk og gjør det svart? Hvis du vet det 100% sikkert bør du melde fra til NAV. Hvis du vet det men likevel ikke melder fra til NAV så bør du slutte å sutre om naboen og andre trygdemisbrukere her inne. Fordi vi kjøpte en valp fra henne selv, og det var jo slik jeg ble kjent med henne. At pengene MÅTTE være kontant tyder jo bare én ting. Er du sikker på at det er svart da? Hunder er ikke særlig værd uten papirene, iallefall om det er rasehunder. Det er alltid enkelte som utnytter systemet, det er sant. Men det er faktisk sånn at legene både eksperter og de leger ansatt av NAV som bestemmer om hvem som skal ha uføretrydg. Du får ikke uføretrygd bare for å "ha litt vondt i ryggen". Desverre er det sånn at det er arbeidslivets feil at ikke flere er i jobb, fordi de fleste som er trygdet VIL ha en fast jobb om de hadde hatt muligheten til det. Dessuten er ikke AAP det samme som uføretrygd, AAP er noe man får for å forsøke å finne en vei tilbake til arbeidslivet. Feks lastebil-lappen, jobbsøkerkurs, kurs/utdanning etc. Stamtavle har vi, men dette er ikke noe som er knyttet til noen form for skattesystem. Selv om det er leger som deler ut trygd betyr ikke at det er umulig å lyve på seg en liten lidelse her og der, og da spesielt (halv)psykiske lidelser som ME. Jeg utelukker heller ikke at arbeidslivet kan ha skylden. Endret 11. oktober 2013 av Diabetus Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-130-l-2010--2011/4/2.html?id=644838 Dersom vi ikke hadde hatt uføretrygd, AAP og arbeidsledighetstrygd så hadde kjøpekraften vært kraftig redusert og vi ville hatt samme slum og økonomiproblemer som feks Spania... Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Norge er jo flinke med å trikse med tallene da. Med blant annet AAP, de er jo ikke i arbeid og burde ikke regnes som folk i arbeid. Hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Hvor har du dette fra? Det står på NAV sine hjemmesider og jeg kjenner mange som benytter seg av det. Veldig få tilfeller er de i faktisk arbeid, men jobber mot å komme i arbeid. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Men jeg kjenner også mange som er i arbeid, men får penger fra NAV. Så det blir også feil å skrive at folk på AAP ikke er i arbeid. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Men jeg kjenner også mange som er i arbeid, men får penger fra NAV. Så det blir også feil å skrive at folk på AAP ikke er i arbeid. Da går de kanskje på noe annet en AAP. Som delvis ufør f.eks. Folk som er på AAP er ikke i arbeid, men er som regel under behandling eller andre tiltak for å få de i arbeid. Så det er ikke feil å si. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 For meg høres det ut som du ikke vet hva du snakker om.. Har du gått på AAP?` Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 For meg høres det ut som du ikke vet hva du snakker om.. Har du gått på AAP?` Samboer går på AAP. Hun studerer og har gjort det i 2 år. Fra NAV: Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er under aktiv behandling under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom) under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt Du kan også få arbeidsavklaringspenger under utarbeidelse av aktivitetsplan mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert i inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen Med andre ord, veldig mange får AAP uten å faktisk jobbe. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Samboer går på AAP. Hun studerer og har gjort det i 2 år. Fra NAV: Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er under aktiv behandling under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom) under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt Du kan også få arbeidsavklaringspenger under utarbeidelse av aktivitetsplan mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert i inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen Med andre ord, veldig mange får AAP uten å faktisk jobbe. Det å ta nødvendig kurs eller skole for å få fast jobb er faktisk å jobbe. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Fordi vi kjøpte en valp fra henne selv, og det var jo slik jeg ble kjent med henne. At pengene MÅTTE være kontant tyder jo bare én ting. Stamtavle har vi, men dette er ikke noe som er knyttet til noen form for skattesystem. Selv om det er leger som deler ut trygd betyr ikke at det er umulig å lyve på seg en liten lidelse her og der, og da spesielt (halv)psykiske lidelser som ME. Jeg utelukker heller ikke at arbeidslivet kan ha skylden. Du antar at det var svart fordi det var kontant. Kanskje hun har dårlig erfaring med å gi regning vet du. Mange som ikke betaler. Slutt å sleng dritt om naboen din på nett for ting du ikke vet noenting om. 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Det å ta nødvendig kurs eller skole for å få fast jobb er faktisk å jobbe. Dere folk har virkelig tungt for det her. Jeg sier ikke noe på det. Jeg sa at AAP er ikke folk som er i arbeid, de er på tiltak for å nødvendigvis komme i jobb. Sier ikke at det ikke er nødvendig. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Du antar at det var svart fordi det var kontant. Kanskje hun har dårlig erfaring med å gi regning vet du. Mange som ikke betaler. Slutt å sleng dritt om naboen din på nett for ting du ikke vet noenting om. Derfor vi har purring og inkasso, vet du. Hvordan snakker jeg dritt, og hva så mye som antyder at det er naboen min det er snakk om? Jeg ga bare et fullstendig relevant eksempel til hvordan systemet kan bli utnyttet. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Dere folk har virkelig tungt for det her. Jeg sier ikke noe på det. Jeg sa at AAP er ikke folk som er i arbeid, de er på tiltak for å nødvendigvis komme i jobb. Sier ikke at det ikke er nødvendig. Igjen har du feil, noe du også bekrefter selv i forrige innlegg. Jeg sier ikke at alle jobber, langt ifra, men er flere av oss som også jobber fulltid i en bedrift f.eks, men lønningen kommer fra AAP. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Igjen har du feil, noe du også bekrefter selv i forrige innlegg. Jeg sier ikke at alle jobber, langt ifra, men er flere av oss som også jobber fulltid i en bedrift f.eks, men lønningen kommer fra AAP. Ja ok så er jeg litt enkel på det, poenget er jo nettopp at de fleste ikke er i arbeid og skaper verdier og får lønn av arbeidsgiver, men de får penger av NAV. Jeg har derimot sagt tidligere at noen er i jobb, men det er de aller færreste. Nå gidder jeg ikke diskutere dette mer, ingen hensikt. Føler du bare pirker på småting her, men du har selvfølgelig rett i det du sier. poenget mitt står fortsatt. Endret 11. oktober 2013 av Hyd Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Uførepensjon skal vera til å leva av, men det er det. Det er klårt at ein ikkje kan gje for mykje til denne gruppa. Med lågare satser vil både kostnadene per ufør og talet på uføre gå ned. Folketrygda har nok kostnader som det er, ein lyt stramma kraftig inn, elles vil Noreg hamna i same situasjon som ein del andre land i Europa med tida. Endret 11. oktober 2013 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Selvom man ikke kan se på en person fra det ytre at han er syk, så betyr ikke det at han ikke er det. Spesielt angående psykisk sykdom. Det kan gå veldig opp og ned, og man aner ikke hva personen har prøvd eller gått gjennom bare ved å observere som en nabo eller whatever. La oss si man er under 35, og har i ca 8 år slitt med mental sykdom, eller om man er 18 år og livet går til helvete både sosialt og økonomisk, så er det ikke så enkelt å bare gå ut til en arbeidsgiver å søke jobb, og å være den sosiale og smarte personen som bedrifter søker etter (særlig ikke da man har hatt 0 framgang med folk på samme alder og man gruer seg til å bare gå ut på butikken). Om man har rusproblemer, og det er veldig vanskelig å slutte, og dette har gått veldig utover ens levestandard, så er det heller ikke så enkelt. I alle disse scenarioene så kan man godt se ut som en helt 'normal' person. Det andre er, alt jeg hører fra den større familien min om trygd, er at det er ingen av dem som får det, og at det er så vanskelig å snakke med NAV, eller få noe framgang i det hele tatt. Er det en ting jeg har tatt vekk fra det jeg har blitt fortalt er det folk med all verdens problemer som ikke får det. Virker nesten som det er enklere å få det for mental psykdom men det vet jeg ikke med bevis. Når det er sagt, angående OP så er jeg usikker. Mer rettferdig? Uføre er kanskje 8-12000 i mnd, det er ikke så jævlig mye spør du meg, ihvertfall ikke i det dyre landet vi lever i. Man kan ihvertfall ikke leve i "excess luxury" på den summen. Endret 11. oktober 2013 av b3ta 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Derfor vi har purring og inkasso, vet du. Hvordan snakker jeg dritt, og hva så mye som antyder at det er naboen min det er snakk om? Jeg ga bare et fullstendig relevant eksempel til hvordan systemet kan bli utnyttet. Fordi du beskylder nabokona for å jobbe svart, bare fordi hun krevde kontant oppgjør. Er du født i går??? Du vet vel at Inkasso tar halve betalingen selv? Da hadde naboen gått kraftig underskudd vet du... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Fordi du beskylder nabokona for å jobbe svart, bare fordi hun krevde kontant oppgjør. Er du født i går??? Du vet vel at Inkasso tar halve betalingen selv? Da hadde naboen gått kraftig underskudd vet du... Dette sier alle som jobber og tar imot svart betaling Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Fordi du beskylder nabokona for å jobbe svart, bare fordi hun krevde kontant oppgjør. Er du født i går??? Du vet vel at Inkasso tar halve betalingen selv? Da hadde naboen gått kraftig underskudd vet du... Du overdramatiserer problemet. Purring gir deg bare ekstra inntekter, og det er ytterst få som ikke betaler regninger før en eventuell inkasso, spesielt i et skikkelig miljø som dette her. Jeg er uansett lei av denne tåpelige diskusjonen hvor du forgjeves prøver å motbevise et lite eksempel mens du fullstendig ignorerer selve poenget. De fleste vil jobbe, men det er faktisk mulig å jobbe svart mens en er på uføretrygd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå