Gå til innhold

600 tusen uføre kan få dårligere pensjon med de blåblå.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

En ting er sikkert, og det er at det er alt for lett å bli uføretrygdet i dette landet. Omtrent 1 av 10 mottar uføretrygd, det er f.eks 30% flere enn det er i Danmark. Vi ligger også i verdenstoppen når det gjelder å være lykkelige, på lik linje med danskene. Så årsaken er ikke at vi er ulykkelige.Har vi dårligere gener enn resten av de vi kan sammenlikne oss med? Tvilsomt.

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

En ting er sikkert, og det er at det er alt for lett å bli uføretrygdet i dette landet. Omtrent 1 av 10 mottar uføretrygd, det er f.eks 30% flere enn det er i Danmark. Vi ligger også i verdenstoppen når det gjelder å være lykkelige, på lik linje med danskene. Så årsaken er ikke at vi er ulykkelige.Har vi dårligere gener enn resten av de vi kan sammenlikne oss med? Tvilsomt.

 

Bevis påstandene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Kan ikkje heller du bevise at ikkje dette stemmer, så gjør du kanskje forumet bedre ved å komme med noe fornuftig i stedenfor å komme med spørsmål og krav for hver post som kommer opp her :)

 

Jeg har ikke fremsatt noen påstand men referert en debatt på NrK2 med en overskrift som sikkert kan misforstås når det gjelder det riktige tallet på dagens norske uføretrygdede.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

strawman

 

You misrepresented someone's argument to make it easier to attack.

By exaggerating, misrepresenting, or just completely fabricating someone's argument, it's much easier to present your own position as being reasonable, but this kind of dishonesty serves to undermine honest rational debate.

Example: After Will said that we should put more money into health and education, Warren responded by saying that he was surprised that Will hates our country so much that he wants to leave it defenceless by cutting military spending.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

----------------------------------------------------

 

Kan ikkje heller du bevise at ikkje dette stemmer, så gjør du kanskje forumet bedre ved å komme med noe fornuftig i stedenfor å komme med spørsmål og krav for hver post som kommer opp her :)

Se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542630&p=21012693

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Åja sånn ja. Er ikke alle som gjør det da. Og noen gjør det nettopp fordi de er billige. Spørs jo hva sykdommen er, men bedrifter vil jo stort sett ha en som er helt plettfri. Det er jo forsåvidt forståelig det. Men jeg kjenner da folk som sitter i rullestol og gjør en like bra jobb som mange andre gjør, så det bør jo være muligheter for alle.

 

Og hvis det stemmer at det er 12% som er uføre i dette landet, så er det skremmende. Er de virkelig så syke at de ikke kan gjøre noe?

Nav satt kameraten min som ung ufør, men det er ikke noe galt med han. Det var bare lettere for nav. Bare der kan vi få fjernet 5-8 av de prosentene.

 

De er sikkert ikke for syke til å jobbe, men for syke til å få jobb i privat sektor.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

Kan ikkje heller du bevise at ikkje dette stemmer, så gjør du kanskje forumet bedre ved å komme med noe fornuftig i stedenfor å komme med spørsmål og krav for hver post som kommer opp her :)

 

Det er ett fornuftig krav, når folk lirer av seg påstander i øst og vest i denne tråden, som de ikke har dekning for. Jeg hadde vært forsiktig med å kreve mere fornuftig innlegg fra andre når det er tydelig vist at din bastante påstand tidligere i tråden ikke er riktig i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig årsakene til at noen velger å gå på NAV i lang tid, isteden for å finne seg varig arbeid? Er dem virkelig syke, gidder dem rett og slett ikke, eller finner dem ikke noe spennende og morsomt arbeid? Det er strengt tatt bare sykdommer og skader som burde kvalifisere til støtte fra NAV. Alle kan ikke få mange millioner kroner i året etter skatt, og ha det veldig gøy på jobb hver eneste dag. Noen må tømme søppel, vaske gulv og skrubbe toaletter også. Dersom en arbeidsledig person får tilbud om å jobbe i kassen på Rema 1000, og responsen er «Nei, dette gidder jeg ikke», så er det ett eller annet som er riv ruskende galt...

 

Det er ikke alle jobber som krever mange års utdannelse i forkant. Hvis en person er ferdig med utdannelsen, men ikke klarer å finne drømmejobben med en gang så kanskje de skulle vurdere å skaffe seg en annen jobb samtidig som de ser etter mer relevant arbeid. Selv om dem ikke får en jobb som er veldig motiverende og morsom med en gang, så får dem i det minste litt erfaring fra arbeidslivet. Søppeltømmer og butikk-arbeidere gjør faktisk en veldig viktig jobb de også, men dessverre ser alt for mange ned på slike yrker i dagens samfunn. Man kan klare seg uten mange eksperter, spesial-rådgivere og styreledere i det daglige liv. Men folk flest klarer seg ikke uten de mange menneskene som arbeider i «lavstatus-yrkene».

Dersom noen nekter å ta jobb på Rema 1000 eller tømme søppel så mister de trygd. Søppeltømmere er idag omtrent kun Litauere og utlendinger. Det er økende arbeidsledighet og økende arbeidsinnvandring i Norge idag. Man må ha utdanning eller fagbrev.

 

AAP er jo ikke en friplass, det er sammenslåing av alle de gamle trygdene. AAP er en investering eller avklaring for å få folk tilbake i jobb, eller for de som er for syke til å få ufør.

 

De folk man investerer penger i får man jo folk i trygge jobber og det er en vinn situasjon.

Lenke til kommentar

Siden du mener det er kritikkverdig, hvor bør kritikken rettes? Hvem sin skyld er det at folk blir syke?

 

Det er vanskelig å si, men jeg vil nok uansett rette en finger mot det faktum at det norske trygdesystemet er for enkelt å utnytte.

 

Jeg kjenner en kvinne som har gått på uføretrygd i flere år nå pga. vond rygg. Likevel går hun timevis på tur med hundene sine hver dag, og driver med hundeoppdrett på siden. Disse valpene selger hun svart for 12k per stk, og en kan jo tenke seg til hvor mye det blir med to kull på 6-7 valper i året.

Alle uføretrygdede er ikke slik, men hun er nok ikke noe enkelttilfelle heller.

Lenke til kommentar

 

Det er vanskelig å si, men jeg vil nok uansett rette en finger mot det faktum at det norske trygdesystemet er for enkelt å utnytte.

 

Jeg kjenner en kvinne som har gått på uføretrygd i flere år nå pga. vond rygg. Likevel går hun timevis på tur med hundene sine hver dag, og driver med hundeoppdrett på siden. Disse valpene selger hun svart for 12k per stk, og en kan jo tenke seg til hvor mye det blir med to kull på 6-7 valper i året.

Alle uføretrygdede er ikke slik, men hun er nok ikke noe enkelttilfelle heller.

 

Det at man har vond rygg betyr ikke at man ikke har lov til å lufte hunden.

 

Det er så typisk, jeg kjenner masse sånne "Kjenner en nabo etc" fra tidligere jobb også. Var en kollega som jobbet sykt mye overtid som mekaniker, ble totalt utnyttet av bedriften. Ofte gikk han døgnet rundt med dispansasjon,,, han klagde alltid på nabodama som var trygdet alenemor etc, og han frontet alltid Frps synspunkter i matpausen. Tilslutt røyk selvfølgelig ryggen hans også, totalt uføretrygdet med problemer med å gå og rullestol etc. Møtte ham igjen på den lokale fysikalske der jeg trente, skal si han ikke var like høy i hatten da.

 

De fleste må oppleve problemer selv før de skjønner hvordan andre har det.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at man har vond rygg betyr ikke at man ikke har lov til å lufte hunden.

 

Det er så typisk, jeg kjenner masse sånne "Kjenner en nabo etc" fra tidligere jobb også. Var en kollega som jobbet sykt mye overtid som mekaniker, ble totalt utnyttet av bedriften. Ofte gikk han døgnet rundt med dispansasjon,,, han klagde alltid på nabodama som var trygdet alenemor etc, og han frontet alltid Frps synspunkter i matpausen. Tilslutt røyk selvfølgelig ryggen hans også, totalt uføretrygdet med problemer med å gå og rullestol etc. Møtte ham igjen på den lokale fysikalske der jeg trente, skal si han ikke var like høy i hatten da.

 

De fleste må oppleve problemer selv før de skjønner hvordan andre har det.

 

Hvis du er i stand til å gå i timevis hver dag og drive med hundeoppdrett må du nesten være i stand til å ha en liten jobb. Ikke bare utnytter hun uføretrygden, men hun tjener penger svart. Slike folk gjør ingenting annet enn å suge penger ut av statskassa.

Som jeg sa, dette her er jo selvfølgelig ikke representativt. Jeg ga bare et eksempel på hvor grovt systemet vårt blir utnyttet av enkelte.

Lenke til kommentar

 

Hvis du er i stand til å gå i timevis hver dag og drive med hundeoppdrett må du nesten være i stand til å ha en liten jobb. Ikke bare utnytter hun uføretrygden, men hun tjener penger svart. Slike folk gjør ingenting annet enn å suge penger ut av statskassa.

Som jeg sa, dette her er jo selvfølgelig ikke representativt. Jeg ga bare et eksempel på hvor grovt systemet vårt blir utnyttet av enkelte.

 

Er du sikker på at det er svart da? Hunder er ikke særlig værd uten papirene, iallefall om det er rasehunder.

 

Det er alltid enkelte som utnytter systemet, det er sant. Men det er faktisk sånn at legene både eksperter og de leger ansatt av NAV som bestemmer om hvem som skal ha uføretrydg. Du får ikke uføretrygd bare for å "ha litt vondt i ryggen".

 

Desverre er det sånn at det er arbeidslivets feil at ikke flere er i jobb, fordi de fleste som er trygdet VIL ha en fast jobb om de hadde hatt muligheten til det.

 

Dessuten er ikke AAP det samme som uføretrygd, AAP er noe man får for å forsøke å finne en vei tilbake til arbeidslivet. Feks lastebil-lappen, jobbsøkerkurs, kurs/utdanning etc.

Lenke til kommentar

 

Det er vanskelig å si, men jeg vil nok uansett rette en finger mot det faktum at det norske trygdesystemet er for enkelt å utnytte.

 

Jeg kjenner en kvinne som har gått på uføretrygd i flere år nå pga. vond rygg. Likevel går hun timevis på tur med hundene sine hver dag, og driver med hundeoppdrett på siden. Disse valpene selger hun svart for 12k per stk, og en kan jo tenke seg til hvor mye det blir med to kull på 6-7 valper i året.

Alle uføretrygdede er ikke slik, men hun er nok ikke noe enkelttilfelle heller.

Har man vondt i ryggen er ofte noe av den beste medisinen å gå langt, hver dag, og helst i kupert terreng.

 

Hvordan vet du at hun selger valpene for 12k pr. stk og gjør det svart? Hvis du vet det 100% sikkert bør du melde fra til NAV. Hvis du vet det men likevel ikke melder fra til NAV så bør du slutte å sutre om naboen og andre trygdemisbrukere her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...