Gå til innhold

600 tusen uføre kan få dårligere pensjon med de blåblå.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Dette

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56100913/09-10-2013

 

er en så viktig debatt at jeg oppretter en egen tråd om det, selv om det er diskutert i denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542182

 

tråden.

 

Start her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542182&p=21009941

 

om du ikke vil lese hele tråden.

 

Edit:

 

Synes tallet 600 000 er altfor høyt om det regnes som absolutt tall av dagens yrkesaktive norske befolkning.. Se begrunnelse her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542630&p=21012693

 

Men om jeg ikke hørte feil var det det som ble sagt. Uansett om det er 60 eller 600 tusen er det er høyt tall.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hver er det du mener er snyltere?

 

Dette forklarer vel seg selv.

 

En snylter er per definisjon en person som, i dette tilfellet, ikke gidder å arbeide eller bidra til samfunnet. Men som i stedet lyver på seg en eller annen sykdom for å slippe å arbeide...

Endret av WeirdFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En snylter er per definisjon en person som, i dette tilfellet, ikke gidder å arbeide eller bidra til samfunnet. Men som i stedet lyver på seg en eller annen sykdom for å slippe å arbeide...

 

Har du noe tall på hvor mange det er av dem?

Lenke til kommentar

 

Har du noe tall på hvor mange det er av dem?

 

Jeg har vel ikke sagt at jeg personlig mener at absolutt alle som går på NAV, uten unntak, er noen store snyltere. Jeg bare forklarte begrepet "snylter" for deg, fordi du tidligere i denne tråden lurte på hva en "snylter" egentlig var for noe...

Endret av WeirdFace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje det er en sammensatt gruppe snyltere, disse 600 000 potensielle latsabber

 

Noen rene snyltere (som vi har hatt blant oss hele tiden)

 

Noen nye snyltere (nye landsmenn, som av ulike grunner ikke kommer seg fort nok ut i en betalt jobb, og dermed blir sittende og "støve ned")

 

Noen er rene dropouts fra vårt ikke helt perfekte utdanningsystemer (her synes jeg vi hadde en bedre ordning for bla fagarbeidere, før reform 94 - nemlig at folk fikk prøve seg i ledige jobber som lærlinger og bli godt nok kjent med alle positivt/negativt aspekter ifm yrket, for etterpå å ta formell utdannelse)

 

Noen flere uføre grunnet høyere aktivitet og større press på hver arbeidsplass, uten å ta hensyn til alder og andre spesielle "plager" hos den ansatte og tilrettelegge slik at slitasjen ikke blir for høy

 

Og et system som lar seg utnytte alt for enkelt ..

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Jeg har vel ikke sagt at jeg personlig mener at absolutt alle som går på NAV, uten unntak, er noen store snyltere. Jeg bare forklarte begrepet "snylter" for deg, fordi du tidligere i denne tråden lurte på hva en "snylter" egentlig var for noe...

 

Ja jeg spurte ham som skrev det. Jeg definerer ikke uføre som snyltere.

Lenke til kommentar

Ufør =/= snylter, NAver, latsabb, eller andre ting.

 

Noen mennesker er faktisk for syke til å jobbe. Det finnes mennesker som trenger pengene fra staten for å overleve. Jeg synes det vitner om ekstremt lite empati fra de som påstår at de aller fleste uføre snylter på staten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ufør =/= snylter, NAver, latsabb, eller andre ting.

 

Noen mennesker er faktisk for syke til å jobbe. Det finnes mennesker som trenger pengene fra staten for å overleve. Jeg synes det vitner om ekstremt lite empati fra de som påstår at de aller fleste uføre snylter på staten.

 

Den holdningen holder nok til

  1. det rammer dem selv eller,
  2. noen i deres nære familie eller vennekrets.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor har du det tallet fra?

 

Det er for enkelt å si at 12 % av 5 millioner er 600 000 som innslaget i Nrk2 debatten hadde som heading. Man må vel også regne uføre av den arbeidsdyktige befolkningen på ca 2 millioner antar jeg og da blir det langt mer enn 12 %. Det skulle ikke forundre meg om det riktige tallet er 60 000, allikevel et høyt tall.

 

600 000 av 5 mill er 12 prosent. Jeg er ikke sikker på det det er den riktige måten å regne det ut på. Det kan også gjelde utlendinger som har jobbet i Norge, samt fremtidige uføretrygdede. Lytt til Tv debatten. 600 000 av den norske befolkningen på 5 millioner i dag høres altfor høyt ut.

 

Jfr. også denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542630&p=21013411

 

posten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det jeg finner kritikkverdig er at 12% av Norges befolkning er for syke til å jobbe

 

Jepp, og når Norge har høyest andel uføre i HELE verden, så sier det seg selv at det er noen som snylter på staten :)

 

Hadde jeg snyltet på staten, så hadde jeg ikkje hatt nok penger til hobbyen min. Derfor kunne ikkje jeg tenke meg å ligge hjemme å "snylte" :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal ikke kalle syke mennesker for snyltere, man skal heller ikke sitte og være frisk og tro man kan bedømme de som ikke er det, men samtidig er det ikke medisinsk rimelig at Norge skal ha en så stor andel av befolkningen på uføretrygd i forhold til andre, vestlige land der forutsetningene for å holde seg frisk faktisk er dårligere. Det er et paradoks at landet med IA-avtalen og verdens høyeste HDI-indeks også er landet med flest uføre! Levealderjustering av alderspensjon er imidlertid et forsvinnende lite element her; problemet er at uførepensjoner gis på grunnlag som ikke ville blitt godkjent i noe annet land. Det er bærekraftig nå, men om vi mister oljeinntektene (noe mange på venstresiden overraskende ivrer etter!) er det tvilsomt om vi vil kunne ha over 300k på uførepensjon og nesten 200k på AAP. Disse kommer altså i tillegg til 700k alderspensjonister, og hvis man så trekker fra barn, hjemmeværende og heltidsstudenter, innser man hvor liten andel av befolkningen som faktisk jobber. Hva vil skje om vi om noen tiår ikke lenger har råd til dette?

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...