Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjelp til kjøp av nye high-end headsett (Ingen prisklasse)

Avean

Anbefalte innlegg

Jeg bruker headsett til alt egentlig, spill, musikk og film.

Har tidligere hatt Sennheiser PC350 som jeg var fornøyd med annet enn at det manglet basslyd følte jeg. Og mikrofon er ikke viktig siden jeg har bordmikrofon.

Veldig lyst å fortsette med Sennheiser og har testet et Sennheiser 580 headsett som regnes som en av de bedre headsettene der ute. Men jeg syns det er utrolig fin lyd i de, men mangler bass. Finnes ikke noe trykk i de.

Sett litt på Sennheiser Momentum men folk sier det passer bedre til musikk og ikke spill. Så har sett litt på turtle Beach Z Seven som er et 5.1 Headsett til 2000 kr. Utrolig dyrt for et gamer headsett men har fått beste omdømme på nettet blant "gamer" headsett.

Men hva mener folk her? Er det bedre å satse på et vanlig high-end headsett beregnet for musikk og film. Er disse surround gaming headsettene virkelig så bra som anmeldelser skal ha det til? Lydkortene i dag gjør jo Surround (virtuell sådan) fra før av. Hører fint om noen kommer bak meg eller ikke med et vanlig stereo headsett.

Har ingen øvrig grense for pris egentlig, jeg vil ha et skikkelig bra headsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for ordentlige hodetelefoner 11 av 10 ganger.

Når man skal kjøpe high end hodetelefoner, så er det ganske viktig å undersøke hvilken lydsignatur man foretrekker da det er stor forskjell mellom de store leverandørene. De vanligste anbefalingene er Sennheiser HD800, Beyerdynamic T1 og Audeze LCD-2. Alle de tre modellene ligger i området 6800-8000,-. I tillegg så bør man matche hodetelefonene med en DAC og en forsterker som passer dem. Head-fi har en rekke tråder som tar for seg matching av hodetelefoner og forsterkere.

Lenke til kommentar

Ja har X-Fi Titanium. Får dra rundt å be om å få testet ulike headsett. Har ikke lyst å bruke 6000kr på et headsett. Var knallfornøyd med Sennheiser sine 350 sett bortsett fra at manglet litt trykk, men det gjorde Sennheiser 580 også. Så tror jeg må få testet ut noen sett så jeg kan finne de som passer meg best.

Utrolig synd at ikke flere butikker tar inn dyrere gaming headsett så jeg hadde fått hørt forskjellen. Er for risky å betale 2000kr for et headsett så er det ikke så bra som folk sier.

Lenke til kommentar

Kan jo ikke kalle noen av de du har hatt "high end" headset.

Ivertfall om du skal ha med mic blir jo headset som koster 3000+ regnet som billige for de audiofile.

Om du skal ha noe skikkelig må du nok regne med å påkoste deg et headset til 4000 og oppover om du skal starte å bli kresen på lyden. Ellers holder sikkert nok DT770 Pro i massevis

Lenke til kommentar

Svært få som betaler mer enn 1000kr for et headsett. Når vi snakker om headsett fra 4000 og oppover så beveger man seg på et område jeg ikke skjønner meg på. Min bror som er musiker har slike headsett og jeg klarer ikke å høre de forskjellene han snakker om og jeg liker ikke lyden på de heller.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale desse:

https://www.mrspeakers.com/MrSpeakers-Mad-Dog-Fostex-T50RP-Headphones/MrSpeakers-Mad-Dog-Alpha-Pad-Fostex-T50RP-headphone

Utrolig god lyd, fungerer til absolutt alt jeg har prøvd på de. Spill, musikk, film ... Alt kan nytes med de på. Dog vil de nok skuffe uten god forsterking. Jeg kjører mine på mitt Essence STX lydkort som fungerer utmerket, men jeg ser litt på en Schiit Asgard 2 i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale desse:

https://www.mrspeakers.com/MrSpeakers-Mad-Dog-Fostex-T50RP-Headphones/MrSpeakers-Mad-Dog-Alpha-Pad-Fostex-T50RP-headphone

Utrolig god lyd, fungerer til absolutt alt jeg har prøvd på de. Spill, musikk, film ... Alt kan nytes med de på. Dog vil de nok skuffe uten god forsterking. Jeg kjører mine på mitt Essence STX lydkort som fungerer utmerket, men jeg ser litt på en Schiit Asgard 2 i tillegg.

Bra du tar opp det der for jeg lurer på akkurat dette. Trenger dedikerte lydkort forsterkere egentlig? Har lest så mye forskjellig på dette. Noen mener den får all kraften den trenger via lydkortet hvis du kobler direkte med minijack, mens andre mener det motsatte :p Ser Asus Xonar D3 som er usb forsterker får du til 300kr. Utgjør det mye forskjell? I så fall er det ikke rart jeg ikke lot meg imponere av min brors headsett :p Hans er vel 300 ohm.

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/product/5010610912/audio-technica-ath-m50-black/

Er like bra lyd i som mange i klassen 2000kr. Ekstremt bra. Har selv hatt pc350, og syntest også det mangler fravær av bass, har også x-fi lydkort. Men ved hjelp av en forsterker, jeg bruker denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=773171, får en hentet ut mye mer trykk/bass av lyden om en vil, men pc350 har fortsatt litt lite bass etter min smak da.

Lenke til kommentar

Bra du tar opp det der for jeg lurer på akkurat dette. Trenger dedikerte lydkort forsterkere egentlig? Har lest så mye forskjellig på dette. Noen mener den får all kraften den trenger via lydkortet hvis du kobler direkte med minijack, mens andre mener det motsatte :p Ser Asus Xonar D3 som er usb forsterker får du til 300kr. Utgjør det mye forskjell? I så fall er det ikke rart jeg ikke lot meg imponere av min brors headsett :p Hans er vel 300 ohm.

De fleste lydkort har ikke forsterking, da vil de fleste hodetelefoner virke ganske labre rett ut av 3.5mm utgangen. Hverken mitt Beyerdynamic DT770 Pro 80Ohm eller Mad Dog imponerer uten noen form for forsterking.

Jeg vil anbefale å i det minste gå for et Essence ST/STX eller noe tilsvarende med hodetelefonforsterker, så slipper du å sitte med volumet på 100% for å få nogenlunde grei lyd.

Av det jeg har brukt så er det Essence STX + DT770 og Essence STX + Mad Dog som har imponert, og Mad Dog er helt klart overlegent DT770 på alle måter.

Lenke til kommentar

De fleste lydkort har ikke forsterking, da vil de fleste hodetelefoner virke ganske labre rett ut av 3.5mm utgangen. Hverken mitt Beyerdynamic DT770 Pro 80Ohm eller Mad Dog imponerer uten noen form for forsterking.

Jeg vil anbefale å i det minste gå for et Essence ST/STX eller noe tilsvarende med hodetelefonforsterker, så slipper du å sitte med volumet på 100% for å få nogenlunde grei lyd.

Av det jeg har brukt så er det Essence STX + DT770 og Essence STX + Mad Dog som har imponert, og Mad Dog er helt klart overlegent DT770 på alle måter.

Lærer mye nytt her, takker alle som har svart :D Interessant.

Men er det noe poeng å investere mye i forsterkeren som Ekinorak linker til her. Ser man får en Xonar D3 til 300kr. Eller er det verdt det å legge i ekstra i forsterkeren også.

Lenke til kommentar

Avhengig av hvilke hodetelefoner du går for er det virkelig verdt å legge litt ekstra i forsterker. Jeg hadde ikke kjøpt Xonar D3 til 300kr, ei heller noe fra Fiio til annet enn portabelt bruk.

Kjøper du deg noen skikkelige hodetelefoner ville jeg anbefalt dette som billigste kilde:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=376133

Denne har fått gode omtaler, dersom du vil legge litt mer i det:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=966246

Ellers er det utrolig mye forskjellig bra, head-fi.org har mye fint lesestoff om hodetelefoner.

Lenke til kommentar

De aller fleste lydkort har forsterkning , faktisk alle konvensjonelle lydkort har forsterkning , hvor ellers skulle lyden kommme fra ? Forskjellen er jo kvaliteten og utgangseffekten på de innebygde forsterkerenne . Men som det blir nevnt her er Xonar STX lydkortet å reine som abolutt blant de bedre lydkortenne .

Ellers ser jeg ikke noen grunn til å nevne noe annet i tråden her rundt anbefalinger da det viser seg at trådstarter har et ganske stramt budsjett likevel .

Lenke til kommentar

Tror jeg ender opp med å kjøpe Beyer Dynamic 990 og Asus STX lydkortet. Sykt kjipt å ut med nye 1400kr for lydkort da jeg allerede har brukt 1400kr på det jeg har nå. Men er egentlig dritlei Creative, mye pga driverne og alt det jalla dem har med i programvaren sin.

Skulle ønske jeg hadde hørt på meg selv, endte med å kjøpe Sennheiser 598 som ble fullstendig feil. Flott lyd men mangler bass, er ingen trykk i settet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...