Okapi Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Jeg opplever egentlig at alle som stikker hodet sitt frem i stor grad får mye dritt, menn som kvinner. Forskjellen er at når det kommer mot kvinner, fremstilles det som ett kjempeproblem, der en ond samlet "mannhet" jager jentene ut av debatten, når virkeligheten rett og slett er at rasshøl er rasshøl, likestilling eller ikke. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at man fremstiller netthets som noe som kun rammer kvinner. Det er nok et par grunner til at det kan virke sånn. Her er et par forslag. 1) Dette domenet tradisjonelt har vært dominert av menn, og at menn har vært vant til hetsen fra gammelt av. Når kvinner så begynner å delta, blir de rett og slett overrasket over hvor ille det er, og konkluderer feilaktig med at de rammes fordi de er kvinner. 2) Kanskje de har litt rett? Folk har det med å samles mot de utenforstående, og menn mot kvinner og kvinner mot menn er jo ikke uvanlig. Om kvinnene så er i mindretall er det klart at de kan bli uforholdsmessig hardt rammet. 3) Kjønn er ikke årsaken til hetsen, men formen. Det vil si, dersom man skal angripe en kvinne, uansett hva motivasjonen måtte være, er det hensiktsmessig å på nedlatende vis påpeke at hun er nettopp kvinne. Det er litt som å slenge rundt seg med helt irrelevante kommentarer om kroppsvekt eller hudfarge. Det handler mer om å treffe der det gjør vondt, enn at disse tingene i seg selv er problematiske. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Aktuelt for temaet er det at man nå kan ta utdannelse i kvinnevold. http://www.nrk.no/nordland/apnet-studium-om-vold-mot-kvinner-1.11289961 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Aktuelt for temaet er det at man nå kan ta utdannelse i kvinnevold. http://www.nrk.no/nordland/apnet-studium-om-vold-mot-kvinner-1.11289961 Innpå artikkelen står det at "kvinner har rett på et liv uten voldt", noko som er sant. Men har ikkje alle det? Det er jo faktisk slik at fleir menn blir utsett for vold enn kvinner, kvifor skal staten arbeide meir for dei enn for menn? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Innpå artikkelen står det at "kvinner har rett på et liv uten voldt", noko som er sant. Men har ikkje alle det? Det er jo faktisk slik at fleir menn blir utsett for vold enn kvinner, kvifor skal staten arbeide meir for dei enn for menn? Synes ikke dette er spesielt problematisk. Å gå inn for å løse ett problem er ikke ensbetydende med å ignorere et annet. I tillegg, om en slik tilnærming hjelper til å redusere vold mot kvinner, vil vold mot menn blir mer tydelig, og man kan da lettere ta tak i det. I tillegg er det jo faktisk ønskelig å få studenter. Jeg velger å gjette på et temaet vold mot kvinner vil trekke flere enn temaet vold mot menn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Synes ikke dette er spesielt problematisk. Å gå inn for å løse ett problem er ikke ensbetydende med å ignorere et annet. I tillegg, om en slik tilnærming hjelper til å redusere vold mot kvinner, vil vold mot menn blir mer tydelig, og man kan da lettere ta tak i det. I tillegg er det jo faktisk ønskelig å få studenter. Jeg velger å gjette på et temaet vold mot kvinner vil trekke flere enn temaet vold mot menn. Problemet mitt er vel meir det at skattepengene går spesielt til å stoppe vold som det garantert ikkje på marginen er enklare å stoppe enn f.eks. vold på byen. På UiB (i samf.øk.) har vi gått igjennom slik offentlig politikk, der det er normalt i forhold til vanlig filosofi, nemlig det at alle er like mykje verd, å ta tak i problem der kronene kan gjøre livet til flest mulig folk bedre. Det vil det trulig ikkje gjøre i denne situasjonen. Det som eg missliker er altså det at kronene kan bli brukt for å gjøre liva til fleir betre enn dei gjer no. Einaste måte dette gir meining er dersom nokon er meir verdifulle enn andre for staten. Endret 11. oktober 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Ja, de stakkers feministrasister. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Nå har jeg i mine år som admin og mod og som samfunndebattant i ulike fora fått min del av både hets og trusler. Noen av dem svært spesifikke i sin beskrivelse av hva som skulle skje med meg en vakker dag. Jeg er ikke sikker på om kvinner rammes verre enn menn. En stund tok jeg vare på dem alle sammen, og hadde en halvveis plan om at jeg skulle publisere dem en dag. Men de falt for sletteknappen, og like greit er kanskje det. Ingen grunn til å gi patetiske skikkelser som dette gratis reklame. Jeg pleide å invitere dem til Bergen også, så vi kunne snakkes ansikt til ansikt. Ingen av dem takket ja. (De skulle istedet komme en natt mens jeg sov, eller vente utenfor skolen der ungene min gikk, osv.) Det er som jeg har erfart i min tid som hundeier: Det er de minste og reddeste hundene som bjeffer høyest. MIn 35 kilos boxer bare logrer og stirrer på dem. Den vet godt hvilke hunder den skal være redd for. Da knurrer den tilbake, men det er unntakene. Slik er det i nettdebatten også. Det er små redde mennesker som gneldrer mest. Når det gjelder kvinnehetsen så viser den først og fremst en slående mangel på fantasi. Det er derfor den går på utseende og voldtektstrusler. De som kommer med dem har ikke IQ til noe annet. Geir 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Aaah, det typisk norske; du er sint, derfor har du ingen argumenter. Vi skal alle være venner og synge kumbaya. Ønsker man å forby kritikk av rasisme (ie feminisme) og bruke voldsmidler for å stanse denne kritikken, har man forlatt allerede all redighet og kan ikke forvente seg noe nåde og sympati når noe går i mot.Det er rett og rimelig at man faktisk blir sint på en gjeng rasistsvin ala forfattere av rapporten til reform, som kommer som et direkte resultat av en "propagandafilm" på SVT. Som altså er løgn fra ende til annen. Endret 12. oktober 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Det er mulig det går an å være sint og intelligent på en gang. Men disse menneskene viser så åpenbart ingen tegn på dette. Og derfor er det heller ingen grunn til at vi skal ta det som noe mer høyverdig enn det som det faktisk høres ut som. Så får den enkelte synes hva de vil om rimeligheten i at puddinger på internett sender drapstrusler til folk som deltar i samfunnsdebatten. Jeg er på de drapstruedes side, uansett hvor håpløse meningene deres må være i mine eller andres øyne. Geir Endret 12. oktober 2013 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Da kan dette enkelt løses. Rasistsvin slutter å kreve at de skal bestemme over andre, samt kreve innføringer av lover som gjør dette mulig. F.eks en liten dverg av en rasist som var medlem av Sp ungdom som mente at menn burde bevise sin uskyld ved anklage. Endret 12. oktober 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Eventuelt kan du vise deg som den intelligente her og la være å kalle folk rasistiske dverger. Så står dine argumenter seg antagelig desto sterkere på egen hånd. Og nei, jeg synes ikke det er en løsning på problemet at alle du føler for å idiotforklare slutter å ytre seg. Geir 5 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Det er vel med kvinnehets på internett med alle andre saker som omhandler kvinner: når det utføres urett mot dem er de skjøre, små skapninger som må behandles som det fiiineste porselen - mens mannen er stor og sterk som en bjørn og må tåle like mye som armert betong.Godt det finnes debattanter som greier å se bort fra disse gammeldagse holdningene og komme med data som tilsier at problemet er like stort for begge kjønn. Tomler gitt. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Det er vel med kvinnehets på internett med alle andre saker som omhandler kvinner: når det utføres urett mot dem er de skjøre, små skapninger som må behandles som det fiiineste porselen - mens mannen er stor og sterk som en bjørn og må tåle like mye som armert betong. Men er ikke det sant da? Mulig dagens ungdommer er mer skjøre enn det vi voksne var på deres alder. Kanskje et utilsiktet resultat av den myke oppdragelsen som tross alt har gjort at dere har et nærere bånd til deres foreldre enn foreldregenerasjonen hadde. Jo, det er nok mangt som tyder på at dagens gutter er mer femi enn forrige generasjon. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Og verre blir det om det fortsettes med å lære gutter til å leie hverandre fra de er små. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Mannsjåvenismen lever som aldri før. Kommentarfeltene til de største nettavisene flommer over av negative kommentarer rettet mot kvinner. Alle kvinner som stikker hodet sitt frem i samfunnet, må tåle hets fra disse sjåvenistene. Her skal det påpekes hvor dum, feit og stygg man er. Trusler om vold, drap eller voldtekt skjer på daglig basis. Og hvis man som mann våger å påpeke hvor feil disse holdningene er, så blir man utpekt som en underkuet "hvit ridder" som har latt seg manipulere av de kyniske kvinnfolkene. Dette er et av vår tids store samfunnsproblemer. Hva får mennesker til å fremdeles ha en slik tankegang? Og hva kan gjøres, om noe, for å få til en holdningsendring? Det er deres egen feil. Feminister har over lengre tid kjempet for kvinnenes rettigheter, men synes mannediskriminering er helt greit. Jeg har aldri hørt noen feminister klage over - Tvungen militær for menn, men ikke for kvinner - Bonuspoeng for mannsdominert studier, men ingen bonuspoeng for kvinnedominerte studier. Dette på tross av at gutter gjør det dårligere enn jenter på skolen. - Lettere for kvinner å komme i mannsdominert arbeid, men ikke motsatt - Kvinnene får barna etter skilsmisse. etc. Hvorfor skulle dere feminister få støtte fra menn, når dere bare bryr dere om kvinnenes rettigheter? 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Det er deres egen feil. Feminister har over lengre tid kjempet for kvinnenes rettigheter, men synes mannediskriminering er helt greit. Jeg har aldri hørt noen feminister klage over - Tvungen militær for menn, men ikke for kvinner - Bonuspoeng for mannsdominert studier, men ingen bonuspoeng for kvinnedominerte studier. Dette på tross av at gutter gjør det dårligere enn jenter på skolen. - Lettere for kvinner å komme i mannsdominert arbeid, men ikke motsatt - Kvinnene får barna etter skilsmisse. etc. Hvorfor skulle dere feminister få støtte fra menn, når dere bare bryr dere om kvinnenes rettigheter? Jeg regner med den var rettet mot meg, da det var meg du siterte. Jeg er på ingen måte feminist. Jeg hater feminisme like mye som jeg hater mannsjåvenisme. Jeg er enig i alle punktene dine. Kvinner og menn skal behandles likt, å ha de like rettighetene. At det finnes en trend i samfunnet om å beskytte kvinner, og å synes mer synd på kvinner, det trur jeg også stemmer, og det er heller ikke riktig. Det eneste jeg ville med denne tråden var å ta opp en debatt om hets av kvinner fra brukere av debattfelt på internett, all denne feminist-snakken hadde jeg ikke forventet, da de aller fleste som blir hetset på nettet ikke er feminister, og det er som oftest ikke det de blir hetset for, men helt ubetydelige ting som utseende. Endret 13. oktober 2013 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg regner med den var rettet mot meg, da det var meg du siterte. Jeg er på ingen måte feminist. Jeg hater feminisme like mye som jeg hater mannsjåvenisme. Jeg er enig i alle punktene dine. Kvinner og menn skal behandles likt, å ha de like rettighetene. At det finnes en trend i samfunnet om å beskytte kvinner, og å synes mer synd på kvinner, det trur jeg også stemmer, og det er heller ikke riktig. Det eneste jeg ville med denne tråden var å ta opp en debatt om hets av kvinner fra brukere av debattfelt på internett, all denne feminist-snakken hadde jeg ikke forventet, da de aller fleste som blir hetset på nettet ikke er feminister, og det er som oftest ikke det de blir hetset for, men helt ubetydelige ting som utseende. Ok, beklager for at jeg trodde du var en feminist. Problemet er nettopp feminister. Det er akkuratt det samme med f.eks. innvandring. Hadde Norge hatt en ansvarsful innvandringspolitikk så ville du nesten aldri ha sett tråder kritisere islam og muslimer. Og om noen gjorde det så ville de ha bli kritisert. Feminismens urretferdighet har ført til mange menn som hater kvinner. De vil kritisere kvinner åpenlyst og da spesielt hvis jenta er en feminist. Vi andre som verken liker feminisme eller mannsjåvenisme vil holde oss unna debatten. Dette fører til et langt tøffere debattklima for kvinner. Endret 13. oktober 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 De som hetser kvinner, er ikke det stort sett menn som har dårlige erfaringer med kvinner? Et slikt hat mot andre tyder vel på at det har gått galt allerede i forhold til mor i tidlig barndom. Dette er menn med en psykiatrisk historie, eller fremtid, fordi de har en mangelfull evne til å opprettholde nære relasjoner til andre. De trenger støtte og behandling. Å støte dem bort vil bare øke aggresjonen. ABB er et ekstremt eksempel på kvinnehat. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Men er ikke det sant da? Mulig dagens ungdommer er mer skjøre enn det vi voksne var på deres alder. Kanskje et utilsiktet resultat av den myke oppdragelsen som tross alt har gjort at dere har et nærere bånd til deres foreldre enn foreldregenerasjonen hadde. Jo, det er nok mangt som tyder på at dagens gutter er mer femi enn forrige generasjon. Huh? Poenget mitt er jo at det IKKE er sant at kvinner må dulles med og passes mer på enn menn, da de tåler like mye. Hverken mer eller mindre. Med andre ord er "det" usant. Poenget mitt var at det til tider virker som man legger på noen kjønnsforskjeller som ikke er der. Kan godt være at dagens ungdom tåler mindre, men det kan til tider virke som det smitter over på foreldrene, som flyr i flint hvis avkommet taler dem midt i mot Bottom line: skal en bruke kjeft på nett så kan en da ikke tenke over kjønnet til motstanderen, og være varsom hvis det er en kvinne, men brutal hvis det er en mann. Ei heller motsatt, selvsagt. "Grensen" går et sted, uavhengig av kjønn. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Huh? Poenget mitt er jo at det IKKE er sant at kvinner må dulles med og passes mer på enn menn, da de tåler like mye. Hverken mer eller mindre. Med andre ord er "det" usant. Poenget mitt er at gutter er mer feminine i dag enn før, derfor fremstår jentene som like sterke som dem. Bottom line: skal en bruke kjeft på nett så kan en da ikke tenke over kjønnet til motstanderen, og være varsom hvis det er en kvinne, men brutal hvis det er en mann. Når det oppleves som en trussel å være gentleman, så forsterker det mistanken min. I feminismens gullalder på 70-tallet ble det sett på som en krenkelse av kvinnen om en mann åpnet døren for henne. En velmenende gentleman kunne risikere å bli skjelt ut i alles påsyn, og til og med få seg en ørefik. Men noe sant var det i at dette gjenspeiler et styrkeforhold. Hvis du er ung og sprek reiser du deg for en som er gammel og skrøpelig. Var dere like ville det oppleves krenkende for deg om det var forventet at du skulle gi fra deg plassen din til andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå