Gå til innhold

Eksternt lydkort for opptak av vokal/gitar


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg hjelper en bekjent med å kikke på eksterne lydkort som kan egene seg for opptak av musikk.

 

Det er ikke innebygget mic i gitaren, så all lyd tas opp av en Samson Q7 microfon. Opptakene vi har gjort så langt preges av veldig dårlig kvalitet. Lavt volum og masse støy. Jeg antar hovedproblemet er at micen er koblet til det interne lydkortet i PCen.

 

Hvor billig eksternt lydkort kan man kjøpe for å oppnå vesentlig bedre kvalitet enn det vi får i dag? Budsjettet er temmelig stramt.

 

For eksempel har vi kikket litt på dette:

https://prisguiden.no/produkt/creative-usb-2-0-sound-blaster-x-fi-96209/detaljer

 

Men vi er usikre på om dette vil gi en merkbar forbedring eller ei.

 

Vi har også kikka på dette, som antagelig er en mer proff greie:

http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Audio-interface-/-Lydkort/USB/Steinberg/Steinberg-CI1-USB-audio-Interface--502004294-p0000004837.aspx

 

Spørsmålet er om det er nødvendig å gå opp til det. Vi er ikke på jakt etter super studiokvalitet, men skulle gjerne hatt lyden relativt klar og støyfri for et amatør øre.

 

Noen som har erfaringer med dette? :)

 

Btw. Det interne lydkortet som brukes er integrert på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Mange faktorer som bidrar til et godt opptak (rekkefølgen er tilfeldig).

  1. Kvalitet på lydkort, særlig mikrofon-forforsterkerne. Vil sterkt anbefale å bruke et externt lydkort med så bra forforsterkere som du har råd til. Sammenlign gjerne data for egenstøy på forforsterkerne. Lav egenstøy betyr mye om nivået på signalet er lavt. Prøv selvfølgelig å legg signalnivået så høyt opp mot overstyring som mulig. Også fordel med XLR inngang så du får balansert signal, særlig ved lang mic-kabel.
  2. Kvalitet og retningskarakteristikk på mikrofon. Q7 er ikke noen topp-mic, men burde kanskje være grei nok. Husk at den har nyrekarateristikk. Ved evt kjøp av ny mic: sammenlign data for følsomhet, egenstøy og frekvensområde.
  3. Opptaksoppsett. Husk retningskarakteristikken på mikrofonen, og experimenter med ulik plassering i forhold til gitaren. Mange mener at plassering like ved halsfestet gir best lyd. Nærhet (avstand) har STOR betydning. Mikrofonstativ er naturligvis et 'must'.
  4. Opptaksrom (studio). Selv om Q7 har nyrekarakteristikk, gjør ALT for å eliminere bakgrunnsstøy. Pass på fiender som vibrasjon og rystelser, og demp uønsket romklang.

Om du bestemmer deg for 1 av de 2 foreslåtte lydkortene, vil jeg tro Steinbergs er vesentlig bedre enn Creatives.

 

Opptaksøvelse gjør mester :)

 

____

GAu

Lenke til kommentar

Den Steinberg saken er heller ingen proff sak etter mitt skjønn. Hvis man vil ha det gøy selv med hobbyen sin må man bruke litt penger.

 

Hovedproblem 1 er impedans. En mikrofoninngang på PC er ikke beregnet for slike lavohmige mikrofoner som Q7. La det være sagt at kjøper du en langt dyrere mikrofon (noe som også kan anbefales), er impendansen fortsatt like lav. Så lydkort trenger du.

 

Nå er jeg riktignok en lydentusiast med erfaring med live lyd, så listen her settes med forutsetning om at vennen din en dag skal finne dette såpass gøy, og i tillegg evne til å spare litt penger til hobbyen sin slik at det virkelig blir kjekt. Det første som slår meg som lydtekniker er mikrofonen. Ser man på produsentens hjemmesider skulle man nesten trodd profesjonelle brukte denne. Det er ikke tilfelle. I tillegg er den dynamisk, som vil si at all den crispy diskanten og åpenheten som du har i en akkustisk gitar mister du mye av ved å bruke en slik mikrofon. På sikt, altså en gang etter å ha kjøpt lydkort ville jeg sett for meg å kjøpe en dyrere mikrofon, og det som kalles kondensator mikrofon. Du trenger da et lydkort som kan levere phantom power (48 V) da disse mikrofonene trenger spenning for å fungere. Dette samtidig som du kan bruke den dynamiske du har uansett.
Et eksempel på en slik en er http://line6.com/podstudioux2/ . Den får du til ca 1500 kroner i Norge.

La det være sagt at dersom du prøver å ta opp både gitar og vokal samtidig med én dynamisk mikrofon (hvis jeg forstod deg riktig) er dette fra et profesjonelt ståsted en dårlig idé. Kommer igjen an på hvor du legger listen, men ta i betraktning følgende i vurderingen. Dynamiske mikrofoner beregnet kun å ta opp på korte avstander, som vil si at man nok er mer sårbar for rommets akustikk. Det beste er en mikrofon til hvert formål.

 

Jeg forstår alle som har lavt budsjett, men samtidig er det vel også dumt å gjøre en investering i dag, hvis man innser kort tid etter at man trenger å gå ett hakk opp til. Da har man vel neppe spart penger.
Just a tip liksom.

 

Stiller meg for øvrig bak punktene skissert av GAu.

 

Lykke til. Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...