Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående moped.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye må jeg ut med for en dritfsikker scooter/moped? Klarer deg nok fint med 7000 +

Scooter eller moped? Definitivt moped etter min mening.

Avgifter og forsikring? Google det, så finner du mye. Er ikke helt sikker på prisene nå, men du trenger ansvarsforsikring (tror det er ca 1000 kroner i året), og veiavgift som er på rundt 400.

Å klare seg på 10 000 bør gå fint, men husk kjøreutstyr, bensin, og olje.

Lenke til kommentar

Lappen der jeg bor koster 4900kr ser det ut som. Så da har jeg vel 5100kr igjen til scooter/moped. Hjelm osv tar jeg ikke med i dette regnestykket. En venn av meg har TGB Hawk, denne ser det ut som man får til omtrent 5000. Er det merket til å stole på eller burde jeg holde meg til de mest kjente merkene?

Lenke til kommentar

Hva som er best av scooter og moped og hva man bør bla opp av penger etc. vet jeg ikke da det er noen år siden jeg kjørte moped.

Jeg har også vert i en relativt alvorlig ulykke med moped hvor hjelmen min sprakk da jeg klinket hode rett i en lyktestolpe da jeg føyk av mopeden. Bare flaks at jeg ikke knakk nakken. Ikke spar penger på sikkerhetsutstyr slik jeg gjorde. Kjøpte en brukt hjelm av en kompis og hadde ikke på meg annet enn olabukse og genser. Jeg reiv opp en del av armen og ankelen. Ikke noe alvolrlig, men alvorlig nok til at jeg sporenstreks gikk å kjøpte meg bukse og jakke som tålte noen meter på asfalt før det gikk hull. Ny hjelm ble også kjøpt.

Desverre så må de fleste oppleve ulykke før dem skjønner alvoret og jeg håper ikke du går i samme fella.

Skal du ha deg lett/tung sykkel når mopedtiden er over, så kjøp en skikkelig hjelm og kjøreutstyr med det samme. Da slipper du de utgiftene senere. Jeg sier ikke at du skal boltre deg inn i en rustning, men bruk noen kroner på en skikkelig hjelm og kanskje en kjøredress (jakke/bukse) som tåler noen meters skrens på asfalt. Skikkelige hansker er også et must. Jeg hadde noen vanlige hansker jeg hadde kjøpt i en sportsforretning og de beskyttet en del, men jeg kunne nok tenkt meg noen litt mer solide hansker.

Har selv kjøpt meg tung sykkel og holder på med tung MC lappen og skal kjøre opp til våren og sikkerhetsutstyret jeg har kjøpt kostet til sammen nesten 20.000,- Jeg skal også kjøpe meg ryggskinne til våren. Hvis jeg i værste fall skulle komme ut for en ulykke og bli lam fra livet og ned, så skal jeg vertfall ikke leve med at jeg kanskje ikke hadde blitt lam hvis jeg hadde hatt bedre utstyr.

Desverre så koster det dyrt å kjøre moped og hvis man ikke ha planer om å ta lappen på lett eller tung MC senere så ser jeg det nermest som galskap å brenne av så mange penger for å få kjørt en knallert i to år frem til man får seg bil.

Moped er kanskje det mest ubrukelige fremkomstmiddelet som finnes og vertfall hvis man tar med prisen i betraktning.

5.000,- for lappen, ca. 10.000,- for en brukt moped, 10.000,- i kjøreutstyr (minst). I tillegg så må man ligge i maks 45km/t sammens med annen trafikk og det er IKKE trivelig og selv om ulykkesstatistikken går ned når hastigheten settes ned, så forandrer ikke det faktum at man føles seg ganske forlatt når man balanserer på hvitstripa mens trafikken presser seg forbi.

Kjørte en moped her om dagen til jobb (for morroskyld). Det var en Vespa 50cc 2-takt scooter (ganske ny) og det føltes helt greit på småveiene og der hvor det var 50-sone eller lavere. Men når jeg beveget meg ut i en 60-80 sone så fikk jeg en opplevelse jeg aldri vil oppleve igjen. Jeg har aldri følt meg så liten i trafikken noen gang. Den gang jeg kjørte moped så gjorde dem faktisk opp mot 65-70km/t orginalt og det føltes langt bedre.

Men har du bestemt deg for å ta mopedlappen og betale for dette, så håper jeg vertfall i det minste du bruker noen kroner på en skikkelig hjelm og ved siden av hjelmen bør du i det MINSTE kjøpe deg MC bukse/jakke samt hansker og støvler. Det bør kanskje ikke være det dyreste, men alt er bedre enn ingenting. Å kjøre rundt med sliten hjelm og olabukse/genser blir bare for dumt. Desverre så gjør de aller fleste det.

Lenke til kommentar

Har planer om å kjøpe hjelm+hansker men kjøredress tror jeg nok at jeg dropper. Bor i Bærum og skal kjøre til skolen som er 1-2 kilometer unna, 60 sone hele veien, og kanskje en tur til sandvika som er hakket lengre men fortsatt ikke mer enn 60 sone. Siden det er omtrent 5 min å kjøre forsvinner mye av fordelene hvis jeg er nødt til å skifte klær osv, skal i det minste sørge for å ikke kjøre på lengre turer osv i shorts:) Har heller ikke planer om å kjøpe lett eller tung sykkel i nær framtid. Bil trenger jeg ikke når jeg er 18, siden jeg får betalt for lappen av mamma og pappa og bil kan jeg låne av dem:)

Dette er ikke så veldig relatert, men spørr alikevel. Siden jeg har hytte i drøbak hadde det vært utrolig greit å få med seg scooteren dit uten tilhenger. Men siden jeg ikke kan kjøre på motorveien så lurer jeg på hvordan det er lettest å komme seg dit? Fra sandvika altså Skulle gjerne sjekket på GPSen til pappa, men bilen er på verksted de nærmeste dagene..

Takk for gode svar btw:)

Edit: Sjekka litt selv nå, Kan jeg kjøre til Sandvika, gjennom hamangtunnelen, ut på e18, kjøre mot slemmestad/røyken og videre til oslofjord tunnelen, og deretter kjøre til drøbak? Er ikke så flink med veinavn osv, så kan noen skrive en slags reiserute til meg?

Edit nr2: Ser ut som jeg kan kjøre samme veien som vi gjør med bil når vi drar til hytta. Må kjøre gjennom tunnelen, men det gjør ikke så mye siden moped ikke betaler avgift. Er det noen andre bomstasjoner hvor man må betale?

Endret av Macklemore
Lenke til kommentar

Plott inn adressen der du bor på google maps samt adressen du skal til. Der er det bare å se om du kan komme deg til bestemmelsesstedet uten å berøre E6...

Alternativt kan du gi oss fra og til adresse så kan vi sjekke for deg.

PS! Du trenger dog ikke gi nøyaktig din adresse hvis du ikke ønsker det. Men gi en adresse i nærheten etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...