galri Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hei! Har et problem men den 4 år gamle acer aspire 5741g min. Er en laptop som har blitt brukt mye innen skolen arbeid, da med programmering og annet testing. har formatert den årlig og har ikke hatt store problemer med den før nå. I dag ble den utrolig treig og alt hengte seg opp, bestemte meg for å formatere den igjen med windows 7, fjener alle partisjoner med windows installasjonen (hvor 3 av dem var linux distroer) og satte igang installasjonen. Installasjonen varte over 5-6 timer hvor det før har tatt maks 2. Alt er fortsatt treigt, blant annet oppstart som tar 15 min. Tenkte det kanskje var noe hardware problem, satte igang chkdsk som varte i 40 min, men den sier den ikke fant noe. Er det noe annet hardware som kan være problemet, og hvordan tester jeg det? tldr: treig pc, formaterterte den, enda treig, trolig hardware problem, hvordan finner jeg det ut? specs: cpu: intel core i3-350 (2,26Ghz, 3mb l3 cache) gpu: NVIDIA geforce gt320m ram: 4gb ddr3 hd: 500gb Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Boot med en Linux-live distro fra USB/CD/DVD og se om maskinen er like treg da. Hvis den virker bra da, så er det enten HDD eller harddisk-kontrolleren som er på hovedkortet som er gåen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Last ned diagnoseprogrammet til harddisken og kjør en test. De fleste produsenter har dette som gratis nedlasting på hjemmesidene. Lenke til kommentar
galri Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 takk for svar! funket bra med ubuntu-live cd så tester med western digital sin diagnoseprogram nå, gått i nesten i 2 timer så for å se hvor lenge jeg gidder å styre med det.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvis du kjører extended test så skal du se at den teller opp jevnt og trutt. Hvis den stopper mye opp innimellom så er det tegn på at noe er galt. Er det Windows-versjonen du bruker? (Data Lifeguard Diagnostic for Windows) Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Kjøp deg like godt en SSD med en gang, så får du "ny" PC med på kjøpet. Med mindre du har fått fuktighet i maskinen, så er det nok 95% sikkert at det er HDD'en som er i ferd med å ryke. Dustin har kampanje på Intel 335 Series SSD http://www.dustinhome.no/product/5010666005/intel-335-series-2-5-180gb-ssd-sata-600-mlc-20nm-reseller/ Lenke til kommentar
galri Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 ser ut til å være hardisken some er problemet prøvde to tester hvor begge feilet, logg: Test Option: QUICK TESTModel Number: WDC WD5000BEVT-22A0RT0Unit Serial Number: WD-WXH1A10D9790Firmware Number: 01.01A01Capacity: 500.11 GBSMART Status: PASSTest Result: FAILTest Error Code: 06-Quick Test on drive 1 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 102 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 1!Test Time: 12:52:48, October 10, 2013Test Option: EXTENDED TESTModel Number: WDC WD5000BEVT-22A0RT0Unit Serial Number: WD-WXH1A10D9790Firmware Number: 01.01A01Capacity: 500.11 GBSMART Status: PASSTest Result: FAILTest Error Code: 08-Too many bad sectors detected.Test Time: 17:48:27, October 10, 2013 programmet heter western digital data lifeguard diagnostics og bruker det i windows. satser nok på ny hardisk da Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Last ned HDtune (gratisutgaven) og kjør en overflateskann med denne. Og siden hverken TS eller andre nevner drivere. Har du besøkt produsenstiden for din bærbar og lastet ned nødvendige drivere? Regner med du allerede har gjort dette siden du sier formatering er en årlig rutine, men jeg spør allikevel. Du kan gjerne legge ved SMART verdiene i samme program. Min harddisk på en Acer aspire timelineX 5820TG (3 år gammel) har tre skadede sektorer men fungerer fortsatt fint. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Last ned HDtune (gratisutgaven) og kjør en overflateskann med denne. Og siden hverken TS eller andre nevner drivere. Har du besøkt produsenstiden for din bærbar og lastet ned nødvendige drivere? Regner med du allerede har gjort dette siden du sier formatering er en årlig rutine, men jeg spør allikevel. Du kan gjerne legge ved SMART verdiene i samme program. Min harddisk på en Acer aspire timelineX 5820TG (3 år gammel) har tre skadede sektorer men fungerer fortsatt fint. Bortkastet tid - Test Error Code: 08-Too many bad sectors detected. Siden disken har fungert normalt frem til nylig, er det ikke et driverproblem. Det er mulig å få disken opp å gå igjen, men du vil aldri kunne stole på den. Skift den ut først som sist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå