Gå til innhold

Tran som matolje?

dbass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tran inneholder for mye umettede fettsyrer og er således ikke egnet for å bli oppvarmet. Oppvarming ødelegger fettet og setter vond smak på maten. Hvis du absolutt vil prøve dette så bruk løk sammen med det for å redusere varmens effekt på fettet.

Lenke til kommentar

Tjohei!

Jeg vurderer en liten ting. Er det mulig å bruke tran som matolje? Jeg bruker ytterst skjelden olje når jeg lager mat, da jeg foretrekker ekte meierismør mye bedre. Noen som har testet ut?

Dersom du vil at maten din skal smake tran, så versågod!

Du dør ikke, men kan tenke meg det smaker dritt av maten din!

IKKE gjør dette om du inviterer noen over på middag :p

Lenke til kommentar

Enig med Vidor her, tran klarer ikke den temperatur som brukes ved steking. Derimot kan du fint bruke tran i lavtemperert baking, som f.eks matbrød ved 165 grader. For et vellykket resultat kan du servere det nybakte brødet sammen med en god salat og provencalkrydret tran.

Det er ikke mye i den norske kultur som er så over-rated som får-i-kål, F*P og tran. Vi kan uten fare for videre helseskader kvitte vårs med alle tre umiddelbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

^ hvorfor skal vi kutte ut tran? her er du på villspor..

Fordi det veldig mange mennesker i sammenlignbare samfunn som Norge, som ikke bruker tran og som hverken er friskere eller sjukere. Tran har hatt sin epoke, nå har den passert, behovet for tran og dens fordeler har for lengst passert. Men hei, hvis du fremdeles lever og spiser som anno 1946, ta for pokker tran.

Lenke til kommentar

Tran er viktig og nødvendig for de fleste med mindre de tar annen form for fiskeolje/omega3. Spesielt for de som trener.. om det så var noen som tok det, men ikke trengte det. Hva tror du kommer til å skje? Tar ikke noen skade av for mye tran.. jeg tror du prøver å finne en unnskyldning til å slippe unna tranen jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skal gi tran som stekeolje en sjanse :)

Det er ikke mye i den norske kultur som er så over-rated som får-i-kål, F*P og tran. Vi kan uten fare for videre helseskader kvitte vårs med alle tre umiddelbart.

Syns du Fårikål er over-rated? Jeg syns Fårikål ligger høyt oppe på listen min over favorittretter. Jeg syns også tran er helt greit, ingen problemer å drikke tran for meg, det samme gjelder olivenolje eller rå egg.

Lenke til kommentar

Viktig å spise gullrøttene mens de enda er sunne.

Er en del forskning som går mot Omega-3. Stod vel senest om det i Dagbladet for en tid tilbake siden.

Personlig mener jeg det er balansen som er viktig, og når det kjøttet som spises inneholder alt for mye av de fettsyrene som promoterer betennelse p.g.a unaturlig foring av dyrene så tenker jeg det er naturlig å forsøke å balansere det. For mye og for lite kan være like ille.

Moderne matproduksjon kan ikke sammenlignes med hvordan det var på 40-50-tallet. Det er veldig mange faktorer som har endret seg. Convinience is killing us. Vi er litt for ubalansert smarte for vårt eget beste.

Lenke til kommentar

Hva sto vel ikke i dagbladet?... media som vg og dagbladet er siste plassen du burde tilegne deg kunnskap om kosthold...

Ja, det står litt av hvert i tabloidpressen, og mange ganger er det en journalistisk vinkling som er litt for sensasjonspreget, men de reelle studiene i bunnen som er kilden kan godt være inne på noe, selv om farmasøytisk industri gjør hva de kan for å sverte næringsmiddel som konkurrerer med deres salgsinteresser.

http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Vitaminer/C-vitaminer/Super-C-complex.htm

Les det som står i rødt og forklar meg hvorfor det er livsfarlig å kjøpe mer enn en boks om gangen. Hadde farmasøytisk industri fått viljen sin hadde du ikke kunne tatt C-vitamin tilskudd i det hele tatt. Takket være folkeopprør ble dette stoppet i USA før det ble kjørt igjennom kongressen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...