Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan blir det nye regelverket med uføretrygd og prøvelse i jobb?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Kort om situasjonen. Har hvert kronisk syk lenge. Å har nå fått innvilget AAP etter to søknader. Den ene endte med avslag og den andre med medhold.

Pga mine daglige kroniske smerter har jeg fått store problemer med studiene og har nå avbrutt helt og er til aktiv behandling. Pga jeg allerede har hvert syk lenge og mye er prøvd ut. Så er det ikke så mye lys i tunnelen lenger. Allikevel ønsker sikkert NAV at alt skal hver prøvd ut av medisinske tilltak før jeg søker om en uførepensjon.

For meg er det flaut (vet ikke hvorfor?) å gå på AAP. Ingen vet det. Jeg lyver fremdeles til folk å sier jeg studerer, men sannheten er at jeg går på trygd. Jeg skammer meg mye over det, selv om det akuratt nå er helt nødvendig for min helse.

Det jeg lurer på er hvordan det nye regelverket for uføretrygdede blir når det gjelder å prøve seg i jobb?

Har utrolig lyst å prøve å jobbe så mye som mulig og som jeg kan klare. Men det er allikevel sterkt variabelt med den sykdommen jeg har.

Jeg har lest at det skal bli mye enklere å prøve seg så mye man vil i jobb mens man samtidig mottar pensjon. Så kan jeg jobbe så mye jeg klarer og få resten i trygd? Kan noen forklare meg litt hvordan det nye regelverket fungerer?

Takk for hjelpen

Anonymous poster hash: ab84e...e3a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåværende regler sier at du ikke kan jobbe første året som ufør, utover uføregraden din.

70% ufør betyr at du har 30% arbeidsførhet. Du kan da ta deg en 30% stilling (dette går på inntekt OG arbeidsmengde) uten trekk i uførepensjon.

Nye regler ingen forstår kommer enten neste år eller 2015.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Vi snakker nok en god del år før det blir aktuelt å sende deg over på uføretrygd (varighetskravet er minst syv år fra uføretidspunktet og uten noen utsikt til bedring), men kort fortalt sammenligner man inntekten din i nåværende jobb med et fastsatt inntektsnivå før uførhet.

Hvis du nå tjener halvparten av det du gjorde før du ble ufør, får du i prinsippet 50 % uførepensjon. Det finnes fribeløp (cirka 85k etter at man har vært ufør i ett år, dette vil bli redusert til halvparten når ny uføretrygd kommer i 2015).

Lenke til kommentar

Trådstarter:

Takk for raskt svar. Slik jeg forsto på min saksbehandler så skal man ikke hver ferdig med et aap løp før arbeidsevnen er ferdig avklart. Dette gjelder både om det går i den positive eller negative retningen.

Jeg har ikke hatt tidligere inntekt. Har hvert student siden jeg flyttet ut hjemmefra og har nå avbrutt og går på aap.

Det jeg lurte mest på hva slags muligheter jeg vil ha for å prøve meg i noe arbeid dersom jeg blir varig ufør med det nye regelverket? Jeg har allerede hvert syk i 3 år uten utsikt til bedring.

Anonymous poster hash: ab84e...e3a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...