TVDlover Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Heisann Jeg har, et relativt normalt, "problem". Jeg har et søtsug, som dukker opp hver dag. Jeg er "sugen" etter noe godt. Enten å drikke eller tygge. Jeg vil gjerne kutte ned på dette. Trenger ikke nødvendighvis helt godterifritt, men vertfall få en slags balanse. Jeg er åpen for alle forslag om "fjærning" av søtsuget. Jeg er nå 166 cm høy, og veier rundt 58-60 kg, noe som er normalt. Jeg har ingen planer om å gå ned i vekt, eller slutte å spise godteri helt. Trenger rett og slett bare en måte og bli kvitt det konstante søtsuget jeg har, hver dag. Jeg sitter nå å tygger tyggis i protest, mens jeg vet at i skapet på kjøkkenet ligger det en pose kjeks...! (Jeg bor enda hjemme hos mine foreldre (er 18 år) så jeg har vel ikke så mye jeg skulle ha sagt om det som de kjøper inn ;p ) Takk for svar og tips Lenke til kommentar
Ezmeralda Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Slet mye med samme problemet. Begynn å kjøpe inn "sunnere" alternativer, som nøtter, bær, frukt, rosiner osv. På den måten får du fortsatt småspist, men på en mye sunnere måte. Kutt ned alt av godteri og sukker til 1 bestemt dag i uken, feks søndag. Du kan godt ha en "boks" å samle inn snaks i, som du forsyner deg av den ene dagen i uka. Jeg har helt kuttet ut sukker, og trangen til å småspise er nesten borte. Eneste er at jeg fremdeles liker å småspise oppkuttet frukt (eller lignende) når jeg ser på sierier eller film. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Flere måltider om dagen hjelper slik at man holder blodsukkeret stabilt. Og som Snerkfrøken skriver så blir det borte hvis man kutter ut sukkerinntaket fullstendig, men det kan faktisk være ekstremt vanskelig avhenging av hvor mye sukker man er vant til å spise. Så ei dansk jente på tv som ble satt på avvenning fra sukker etter å ha drukket 3-5liter cola om dagen i årevis og hun fikk skikkelig abstinens. Kunne ikke jobbe eller gjøre noe fordi hun satt og skalv i flere dager, men hun klarte å slutte. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Det meste effektive er å spise sunn fet kosemat i stedet for alt det søte. Ha alltid tilgang på forskjellige typer nøtter. Venn deg til å like Freia sin 86% sjokolade, den er svært god når man blir vant til den. Grønne oliven er utmerket snacks, de finnes i mange smaksvarianter og er verd å prøve ut. Rømmedip kan lages i mange smaksvarianter, med tynt skårne grønnsaker til å dyppe i. Og så drikker du Farris eller annet sprudlevann i alle mulige smaker. Hvis du spør pent i butikken om foreldrene dine vil kjøpe inn disse varene slik at du kan sjekke om du liker dem, så er du langt på vei. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Flere måltider om dagen hjelper slik at man holder blodsukkeret stabilt. Det stemmer faktisk ikke, lar man være å spise frokost f.eks. så vil blodsukkeret holde seg stabilt utover dagen til man spiser. Spiser man da et måltid som inneholder mye proteiner og litt fett så vil ikke insulinresponsen være så stor da heller. Et apparat for å måle blodsukker koster 69 kroner på apoteket om du ikke tror meg og vil teste dette selv 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå