Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist eksamen, 1T eller 1P? Trenger rask hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har tullet det til for meg selv ved å være slapp i VG1. Karakteren 3 fra faget 1T står på vitnemålet, og denne karakteren bør forbedres. Planen var å ta 1T som privatist nå til høsten, men det gikk opp for meg at faget kan erstattes med 1P.

Etter å ha snakket med medelever er det noen som mener på at 1P er det enkleste faget å ta opp, mens andre påpeker at ettersom jeg har hatt S1 og 1T fra før er det 1T jeg bør gå for.

1P er tilsynelatende enklere, men det er litt ukjent pensum. 1T virker noe vanskeligere, men her har jeg allerede kommet meg gjennom pensum og fått karakteren 3.

Er det noen her som kan hjelpe meg å ta valget mellom 1P og 1T så fort som mulig?

Jeg skal til rådgiveren i morgen å trygle om å få melde meg opp. Fristen for å melde seg opp har allerede gått ut, så raske svar er verdsatt!

Takk for svar,
Forvirret Student

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg selv går vg3 nå, og har hatt 1T. Jeg gikk også ut med 3 i karakter, og jeg skal forbedre den :)

Det jeg ville gjort er å gå for 1T. (Går du vg2 nå?) For stoffet er vel relativt kjent enda. Du kan se på din gamle prøve, låne læreboka på skolebiblioteket, og så gå igjennom stoffet. Siden du tar S1 nå, blir mye av det samme som du lærte i 1T å dukke opp. ;) 1T og S1 er veldig likt, egentlig, når det kommer til innhold og arbeidsmengde. Men selvfølgelig, 1P er garantert enklere, og det å gå gjennom boken på egenhånd er sikkert lett.

Du må egentlig kjenne på det selv. Spørr mattelæreren din, foreldre, venner om hjelp så mye som mulig, fram mot mulig eksamen. Jeg tror, at hvis du virkelig setter deg inn i faget (om det er 1P eller 1T) så vil du komme deg fint igjennom det :)

Endret av TVDlover
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg selv går vg3 nå, og har hatt 1T. Jeg gikk også ut med 3 i karakter, og jeg skal forbedre den :)

Det jeg ville gjort er å gå for 1T. (Går du vg2 nå?) For stoffet er vel relativt kjent enda. Du kan se på din gamle prøve, låne læreboka på skolebiblioteket, og så gå igjennom stoffet. Siden du tar S1 nå, blir mye av det samme som du lærte i 1T å dukke opp. ;) 1T og S1 er veldig likt, egentlig, når det kommer til innhold og arbeidsmengde. Men selvfølgelig, 1P er garantert enklere, og det å gå gjennom boken på egenhånd er sikkert lett.

Du må egentlig kjenne på det selv. Spørr mattelæreren din, foreldre, venner om hjelp så mye som mulig, fram mot mulig eksamen. Jeg tror, at hvis du virkelig setter deg inn i faget (om det er 1P eller 1T) så vil du komme deg fint igjennom det :)

Takk for svar! Jeg er i vg3 nå, så at 1T og S1 er mye av det samme kan jeg bekrefte. Riktignok er jeg fortsatt et eneste stort spørsmålstegn :wee: Lærebøker var ingen dum idé! Jeg kan jo be om å få låne både 1T og 1P bøkene i morgen, og ta avgjørelsen på hva jeg tror gagner meg best i en fritime før jeg oppsøker rådgiveren. Imidlertid må du/dere bare gruble videre i jakten på fasitsvaret :hmm:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også hatt 1T og S1 som deg, og ville forbedre 1T karakteren nå. Men jeg valgte å gå for 1P, fordi det er enklere å lese til på egenhånd, og selvfølgelig større muligheter for å få en bedre karakter!

Jeg følger resonnementet.Takk for innspillet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...