Gå til innhold

Trenings opplegg for kampsport utøver


Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg trenger så sårt et opplegg på fritiden som kan få meg i bedre form, bedre helse, styrke og rett og slett en bedre uttøver!

Jeg trener taekwondo 2-3 ganger i uken, men trenger noe utenom dette også. Trenger ikke være noe stort hver dag, men rett og slett ett opplegg som gjør meg til "en bedre kampsportutøver" i det lengere løp.

 

Jeg vil si at kondisen min er relativt ok, men ønsker at den blir mye bedre, da jeg skal fremover delta i mesterskap ol. Bedre kondis gir bedre utholdenhet. :)

 

Det jeg lurer på er om noen har et treningsopplegg som de bruker for å være "den perfekte" kampsport uttøveren (uansett kampsport. For det er vel samme greia?) Jeg vil gjerne ha størst fokus på sparring, da dette er noe jeg synes er morsomst. Men jeg føler jeg verken er rask nok, tenker logisk nok eller er "spretten" nok.

 

Så opplegget jeg ser etter, er et variert opplegg som både har kondisjon, sprarring/hand og fotteknikk, styrke, spenst og koordinasjon. Kanskje mulighet for å bli mykere også?

 

Jeg er 18 år, 166 cm høy og ligger i vektklassen 58-62. Jeg har 1-gup 1 (rødt belte, to striper), om det sier noe :)

 

Om det er noe utydelig bare rop ut. Jeg blir glad for alle forslag og tips, og så kan jeg selv også plukke ut hva som evt. passer for meg!

Takk på forhånd
(Ps. helst ingen "tullesvar" )

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trener med fokus på styrke, kondisjon og balanse, i tillegg til mine 3-4 taekwondo-treninger ukentlig. Treningsopplegget mitt har jeg utarbeidet i samarbeid med personlig trener på treningssenter, slik at det er tilpasset mitt utgangspunkt og mine mål, og dette vil nok være det beste for deg òg. Når det kommer til å bli mykere handler dette rett og slett om smerte over tid, og du må utnytte utstrekningen etter hver treningsøkt når du er varm i kroppen. Akkurat sparringsøvelser er jo aller best å trene med motstander, da dette baserer seg på god teknikk vel så mye som hurtighet og kraft. Jeg var på instruktørkurs for et par uker siden, og kurslederen sa at "Den beste måten å bli god i taekwondo, er å trene taekwondo. Skal du bli flink til å gå mønster - gå mønster. Skal du bli god i sparring - gå sparring. Skal du forbedre sparkene dine - tren spark." Og det ligger jo absolutt noe i det. Men som sagt, jeg vil anbefale deg å ta dette med en personlig trener slik at dere kan finne ut hva som passer best for dine forutsetninger.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Intervalltrening er gull for utholdenhet! Leste for litt siden på fitnessbloggen.no at til og med kun èn økt med 4x4 intervaller per uke utgjør en synlig forskjell!

 

Anbefaler å trene intervall enten før, eller etter en styrkeøkt i heimen. Utrolig tungt i begynnelsen, men les deg opp på hvordan du skal gå fram på div.treningssider, og begynn i det tempoet du er på nå. Ikke noe vits i å "haste" å komme i god form i løpet av èn økt - da er det lett å skade seg/miste motivasjonen.

 

All trening hjelper! Hver trening er ett steg nærmere en tae-kwon-do pokal ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...