Gå til innhold

? En katastrofe for nettbutikkene

Anbefalte innlegg

Helt enig med grunderen av netthandelen og blivakker. Tollgrensa er mer enn høy nok til at bransjen blir straffet med handelslekkasje verdt milliarder. Å slippe mva er et privilegium for kjøpere, men en straff for norske butikker, som er pålagt å betale mva også på varer under 200 kr. Fellesskapet taper også ganske mange millioner på å gi oss det fritaket.

Merk at grunderen også omtaler fortollingsgebyret som forbrukerfiendtlig. Gebyret er skyhøyt sammenlignet med vareverdien.

Min løsning: Behold dagens grense (eller sett den ned) og kutt fortollingsgebyret.

Simen som vanlig treffer du godt, jeg ville likevel gjort et par endringer. Alle som importerer til seg selv burde pålegges moms og et lavt fortollingsgebyr (20kr f.eks), spesiell toll og avgift i tillegg. Hvis du blir tatt for å deklarer for lav verdi så en klekkelig bot på toppen. Med dette i boks, bør alle få importere hva de vil. Dette ville bare holde bransjen i Norge sunn. Jeg og de fleste skal spare en del kroner for å oppgi norsk forbrukerrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste fire årene eller så, har jeg betalt over hundre tusen kroner i moms for kjøp fra utlandet.

Samtidig har jeg nok betalt et femsifret antall kroner i fortollingsgebyr.

Det aller meste av dette har rett og slett ikke vært tilgjengelig fra norske butikker, verken fysisk eller på nett.

De få tingene jeg har kjøpt på tross av innenriks tilgjengelighet skyldes rett og slett at det har vært flerfoldige tusen kroner å spare i forhold til norsk pris. Disse varene kommer nødvendigvis fra samme produsent, og trolig også samme forsyningskjede, enten jeg kjøper dem i Norge eller f.eks. England. Slike ekstreme marginer norske bedrifter tillater seg å operere med gjør at jeg ikke vil felle en tåre om grensen går opp til tusen og de må selge med tap, eller kroken på døra for den saks skyld.

Det sagt - jeg har ikke noe prinsipielt i mot en merverdiavgift, men det hårreisende ekspedisjons-/fortollingsgebyret som fort kan doble prisen på varen før jeg har den i hende er en kreftsvulst som må fjernes sporenstreks.

Lenke til kommentar

Simen som vanlig treffer du godt, jeg ville likevel gjort et par endringer. Alle som importerer til seg selv burde pålegges moms og et lavt fortollingsgebyr (20kr f.eks), spesiell toll og avgift i tillegg. Hvis du blir tatt for å deklarer for lav verdi så en klekkelig bot på toppen. Med dette i boks, bør alle få importere hva de vil. Dette ville bare holde bransjen i Norge sunn. Jeg og de fleste skal spare en del kroner for å oppgi norsk forbrukerrett.

Her snakker du om proteksjonisme, et brudd på prinsippet om likebehandling og dermed også et brudd på sunnheten i fri konkurranse. Dette vil bare flytte urettferdighetene som dagens fortollingsgebyr og tollsatser gir, til et annet prisnivå.

Jeg tror folk flest skjønner at noe av prisen man betaler i Norske butikker sikrer oss reklamasjon og angrerett. Dette er ikke noe man må påtvinges via kunstig pristillegg på utenlandske varer. Folk bør få velge fritt hvorvidt de mener prispåslaget for å kjøpe fra Norge er verdt det. Koster en gitt vare f.eks 100 kr via nettbutikk og 300 i Norge så kan jeg vurdere prisforskjellen for norske rettigheter å ikke være verdt det. Koster de henholdsvis 250 og 300 kan jeg vurdere det motsatt.

Når det er sagt så er man ikke nødvendigvis rettighetsløs selv om man kjøper fra utlandet. De aller fleste land har en form for forbrukerkjøpslover. Noen er til og med bedre enn de Norske på enkelte punkter. Skandinavia har ganske like rettigheter som oss. Dette bør kjøperen få vurdere selv.

Lenke til kommentar

Kan man ikke benytte samme argumentasjon som brukes vedr. 200 kr. til å hevde at det også er skadelig for norske butikker at utenlandsreisende (f.eks. rett over svenskegrensa) kan ta med seg varer for hhv. 3000/6000 ?

Bør det bli slutt på dette også da eller?

Nesten lure på om det en meningen at kun næringsinteressene som skal ha "glede av" av regjeringsskifte? Kunne jo vært hyggelig om det dryppet litt på mannen i gata og.

Nå virker det derimot som at noen vil ha omkamp, selv om valgkampen er over

Lenke til kommentar

Det er mye historieløshet ute og går. For temmelig nøyaktig 8 år siden vant AP og SV valget bl. a. på løftet om å heve grensen for momsfritak på privatimport til 600 kroner. Høyre var den gangen sterkt imot å heve grensen pga. småbedriftene. Det tok SV og Kristin Halvorsen som finansminister akkurat to uker å gå tilbake på det valgløftet hvis noen skulle ha glemt det. Hvis noen tror at grensen blir hevet denne gangen tror de også på julenissen. Høyre kommer til å ta hensyn til de stakkars norske nettbutikkene og FRP vet ikke helt hva de kommer til å gjøre. La oss se hva som skjer to uker etter at den nye regjeringen tar over. Som gammel anarkist og som en som drev med privatimport av Stones-singler allerede i 1964 så er slagordet klart: "Spy i valgurna!"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette helt. Er det kundenes ansvar å holde liv i butikkene? Hvorfor skal jeg som kunde straffes for at det er bedre priser i utlandet? Kunden skal stå i sentrum, ikke butikkene. Latterlig...

Nei, det er ikke kundenes ansvar å holde liv i butikkene, men staten har et ansvar for å legge tilrette for norsk næringsliv. Å heve grensa til f.eks 1500kr vil definitivt føre til tap av norske arbeidsplasser.

Hvorfor skal norske nettbutikker straffes med moms? Eller, hvorfor skal jeg som kunde straffes for at jeg velger å handle i norske butikker?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man ikke benytte samme argumentasjon som brukes vedr. 200 kr. til å hevde at det også er skadelig for norske butikker at utenlandsreisende (f.eks. rett over svenskegrensa) kan ta med seg varer for hhv. 3000/6000 ?

Bør det bli slutt på dette også da eller?

Nesten lure på om det en meningen at kun næringsinteressene som skal ha "glede av" av regjeringsskifte? Kunne jo vært hyggelig om det dryppet litt på mannen i gata og.

Nå virker det derimot som at noen vil ha omkamp, selv om valgkampen er over

Husk at dette er ikke noen stillingskrig om hvem som skal fordelsbehandles og hvem som skal "straffes" mer eller mindre. Dette handler fremfor alt om å gjøre systemet mer rettferdig og mer likebehandlende for å øke sunnhetsgraden av konkurranse. Målet må være absolutt likebehandling.

I det første avsnittet ditt tar du utgangspunkt i at den rettferdige normalsituasjonen må være totalt handelsblokkade over grensene og dermed at en hver tillatelse til å handle over grensene 3000/6000 kr må være en fordelsbehandling av utenlandske butikker. Synes du det er en rettferdig og sunn normalsituasjon? Det gjør ikke jeg.

Jeg vil heller si at normalsituasjonen burde være at butikker innenfor og utenfor grensene burde konkurrere på akkurat like vilkår. Samme mva, samme avgifter, samme kunder, samme fabrikkpriser. Etc. Med det som utgangspunkt er 3000/6000 kr en sterk begrensning for utenlandske butikker. De kan nemlig ikke selge varer med høyere verdi uten at nordmenn blir pliktig å fortolle varene ved innførsel. Et krav man på ingen måte har når man kjøper varer av høyere verdi fra norske forhandlere. Altså en vesentlig ulempe for utenlandske butikker.

Fullstendig likebehandling får vi ikke før tollgrensa senkes til 0, fortollingsgebyret senkes til 0, alle tollsatser (altså ekstra i forhold til mva) settes til 0, innførselkvoter for varebeløp og varetype (alkohol/tobakk/klær etc) oppheves og aviser, bøker og mat får 25% mva som alt annet, og alle land i verden får samme mva-sats, samt samme forbrukerkjøpslov. Med andre ord: Fullstendig likebehandling er langt utenfor rekkevidde, men mva på privatimporterte varer under 200 kr og nulling av fortollingsgebyret er to viktige steg i retning av likebehandling og sunn konkurranse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at normalsituasjonen burde være at butikker innenfor og utenfor grensene burde konkurrere på akkurat like vilkår. Samme mva, samme avgifter, samme kunder, samme fabrikkpriser. Etc. Med det som utgangspunkt er 3000/6000 kr en sterk begrensning for utenlandske butikker.

Vel, det er jo de som er bekymret for den store handelslekkasjen til Sverige (10-12 milliarder), spesielt næringsdrivende i langs grensen.

Folk reiser bla. for å bytte frontrute, reparere bilen (innenfor fribeløpet) og ellers handle det meste. Hvorfor diverse er billigere i Sverige aner jeg ikke, men det er åpenbart ikke konkurranse på "like vilkår" vs norske næringsdrivende?

Poenget jeg prøver å få frem er at denne problematikken (i praksis - økonomisk) ikke skiller seg fra diskusjonen om hvorvidt 200 kr. (eller mer) er ulempe for norske næringsdrivende og "derfor" bør innførsel-beløpene (3000/6000) reduseres til 0 hvis man skal følge samme tankegang.

Lenke til kommentar

Teit forslag fra "Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep" og Høyre.

For det første så tilsvarer 200 kroner fra 1975 980,60 kr i 2012 (i følge SSB), ikke i OVERKANT av 1000 kr, så det argumentet holder ikke vann. For det andre så burde det muligens også nevnes at vi har noe som de ikke hadde i 1975: internett. Dette gjør at det i dag er bare en smule enklere å handle fra utlandet.

Forøvrig så bør det også nevnes at mange produkter er ikke-eksisterende i norske (nett)butikker, og i disse tilfellene er det latterlig å måtte betale en skyhøy pris for et produkt bestilt fra utlandet som det ikke en gang er mulig å få tak i her til lands.

Jeg synes grensa kan heves til rundt 300-400 kroner, men 1000 kroner blir for latterlig. Vet null og niks om fortollingsgebyr og slikt, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

For det andre så burde det muligens også nevnes at vi har noe som de ikke hadde i 1975: internett. Dette gjør at det i dag er bare en smule enklere å handle fra utlandet.

Fjernhandel over grensa har økt kraftig på grunn av internett. Fraktkostnadene har også sunket kraftig i forhold til reallønna. Det betyr at den mva-fritaket på varer under 200 kr blir en stadig større urettferdighet og trussel for norske butikker. Denne urettferdigheten er på høy tid å justere for å unngå ennå større økning av konsekvensene av skattehullet. (Ja, mva-fritaket er et skattehull)

Vel, det er jo de som er bekymret for den store handelslekkasjen til Sverige (10-12 milliarder), spesielt næringsdrivende i langs grensen.

Folk reiser bla. for å bytte frontrute, reparere bilen (innenfor fribeløpet) og ellers handle det meste. Hvorfor diverse er billigere i Sverige aner jeg ikke, men det er åpenbart ikke konkurranse på "like vilkår" vs norske næringsdrivende?

Poenget jeg prøver å få frem er at denne problematikken (i praksis - økonomisk) ikke skiller seg fra diskusjonen om hvorvidt 200 kr. (eller mer) er ulempe for norske næringsdrivende og "derfor" bør innførsel-beløpene (3000/6000) reduseres til 0 hvis man skal følge samme tankegang.

Grensehandelen via bil er ganske annerledes da den begrenser seg til våre nærmeste naboland som har relativt like mva-satser og forbrukerkjøpsregler. Det som frister grensehandlerne mest er matvarer, alkohol og tobakk. Årsaken til det særnorske handelsrestriksjoner og svært høye tollmurer på disse varegruppene. Det skaper et kunstig høyt prisnivå på disse varene i Norge. Svenskene har mer normale priser sammenlignet med andre varegrupper, selv om de også har ganske høye tollmurer på alkohol, tobakk og mat. Forskjellen er altså høyden på tollmuren.

Ny frontrute og andre bilreparasjoner er ikke noen stor andel av handelslekkasjen, men her er det mye større grad av likebehandling. Her skiller så vidt jeg vet ikke avgifter eller tollmurer nevneverdig mellom landene. Her er det kun dårlig konkurranseevne fra de norske servicebedriftene som er årsaken til handelslekkasjen. Dette er en rettferdig handelslekkasje og fordi bedriftene likebehandles på kryss av grensene. Det er bare sunn konkurranse.

1. Grensa på 200 kr er en urettferdig behandling av norske butikker for alle varer mellom 0 og 200 kr.

2. Tollbehandlingsgebyret på 133 kr (eller mer) er urettferdig for utenlandske butikker for alle varer over 200 kr.

3. Grensa på 3000/6000 kr er urettferdig behandling av utenlandske butikker for varer over 3000/6000 kr.

Skal man avskaffe urettferdig behandling av bedriftene på begge sider av grensa så bør man:

1. Senke grensa fra 200 kr til 0 kr. (Urettferdigheten gjelder ikke over dette beløpet)

2. Fjerne tollbehandlingsgebyret (Urettferdigheten gjelder ikke over dette beløpet)

3. Heve grensa fra 3000/6000 kr til uendelig. (Urettferdigheten gjelder ikke under dette beløpet)

Dette er tre viktige steg i retning konkurranse på likere og dermed mer rettferdige vilkår.

Lenke til kommentar

Tror det er mange som har misforstått, når jeg tok frem eksempelet med Sverige.

Jeg mente aldri at dette skulle omhandle en diskusjon på hva jeg kan ta med over grensen fra Sverige til Norge. Her har det sklidd helt ut av profesjoner.

Jeg sa: Jeg tror ikke Norske butikker tar så stor skade av om grensen høynes til kr.1000,- Svenske nettbutikker overlever, selv om det er langt lettere for Svensker å importere varer fra utlandet, og de har ikke en kr.200,- eller kr.1000,- grense.

Så Norske butikker har puter under armene i forhold til Svenske butikker.

Det var det jeg mente.

Lenke til kommentar

Tror det er mange som har misforstått, når jeg tok frem eksempelet med Sverige.

Jeg mente aldri at dette skulle omhandle en diskusjon på hva jeg kan ta med over grensen fra Sverige til Norge. Her har det sklidd helt ut av profesjoner.

Jeg sa: Jeg tror ikke Norske butikker tar så stor skade av om grensen høynes til kr.1000,- Svenske nettbutikker overlever, selv om det er langt lettere for Svensker å importere varer fra utlandet, og de har ikke en kr.200,- eller kr.1000,- grense.

Så Norske butikker har puter under armene i forhold til Svenske butikker.

Det var det jeg mente.

Det er du som har misforstått, fordi det er ikke momsfritt å bestille fra andre EU-land inn til sverige, når du bor i sverige, i motsetning til i norge, der det er momsfritt under 200, evt høyere med ny regjering.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg sa: Jeg tror ikke Norske butikker tar så stor skade av om grensen høynes til kr.1000,-

En kjapp og udokumentert påstand: Hvis vi ser bort fra bolig og motoriserte kjøretøy, tipper jeg at over 80% av pengene nordmenn bruker i butikker er betaling for varer som koster under 1000 kr. Høynes grensa til 1000 kr kan vi altså regne med en rasering av norsk handelsnæring selv om bare 10% av handlene av varer mellom 200 og 1000 kr flagger ut. 10% er kanskje et best case scenario.

Utenlandske butikker belønnes med en 20% prisfordel i konkurransen mot norske butikker. Norske butikker vil garantert redusere vareutvalget av varer under 1000 kr og butikker som ikke har noe særlig dyrere varer, men likevel varer av god holdbarhet vil fort kunne finne på å legge ned. F.eks blir det meningsløst å selge brødristere, vaffeljern, skotørkere osv i prislassen under 1000 kr.

Lenke til kommentar

Det er du som har misforstått, fordi det er ikke momsfritt å bestille fra andre EU-land inn til sverige, når du bor i sverige, i motsetning til i norge, der det er momsfritt under 200, evt høyere med ny regjering.

AtW

Jeg aldri nevnt at noe er momsfritt, så her har du noen vrangforestillinger.

Hva ting heter (mva. toll osv.) er ikke viktig for kunden. Det som ER viktig, er hva jeg som kunde faktisk MÅ betale for varen.

Om en vare koster 1000Euro ink. frakt, eksempelvis fra Tyskland.

1. Hva må jeg i Norge betale for denne varen?

2. Hva må en Svenske betale for å få denne varen?

De har nettbutikker i Sverige på lik linje som i Norge.

Svenske nettbutikker klarer seg utmerket, selv om dem ikke har denne grensen på 200,- eller 1000,- Det vil Norske nettbutikker også gjøre.

Får at du skal forstå dette, må du nok ta av deg de røde sosialistiske brillende.

Det nytter ikke å diskutere, om du allerede har bestemt deg for utfallet.

Har du virkelig så dårlig tillitt til norske butikker, at dem ikke klarer å drive en virksomhet uten total beskyttelse av staten? Eller oss borgere, at vi freaker helt ut og kun handler fra utlandet?

Hva mener du er den optimale løsningen?

Bygge en høy mur rundt riksgrensen og sperre alle grenseoverganger? slik at vi eliminerer envær form for handleslekasje?

Selv er jeg for valgfrihet. Men jeg forstår at vi må sette noen grenser, for å beskytte norske butikker og arbeidsplasser. Men å styre alt med en jernhånd blir feil. Jeg foreslår ikke å fjerne handelskvoten, men å høyne den til 1000,- (200,- grensen ble satt i 1975, verden går videre, selv for sosialistene).

Jeg har tro på at nordmenn som oftest fremdeles vil velge Norske butikker. Kundeservice, Angreretten, Som oftest raskere levering er flere fakorer som mange setter pris på. De føler en trygghet hos Norske butikker.

Endret av frecjoha
  • Liker 2
Lenke til kommentar
De har nettbutikker i Sverige på lik linje som i Norge.

Svenske nettbutikker klarer seg utmerket, selv om dem ikke har denne grensen på 200,- eller 1000,-

Det vil Norske nettbutikker også gjøre.

Svenskene som kjøper varer fra utlandet må betale like mye moms som om varen ble kjøpt i sverige!?!?!

Altså de har en "frigrense" på 0kr. Alt som importeres til sverige, må betales moms på. Intent unntak!

Lenke til kommentar

Virkelig? For da jeg bodde i et EU-land var grensen for fritak av mva for import fra land utenfor EU på under kroner 150.

Ja, men for handel innenfor EU betaler du bare moms i det landet varen kommer fra. Moms betales bare en gang!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tollbehandlingsgebyret bør ikke blandes inn i denne diskusjonen. Det er ikke et offentlig gebyr, men det befrakteren tar seg betalt for å ordne avgiftsbetalingen for deg. Hvis du synes den er for høy så står du fritt til å velge en befrakter som tar et lavere gebyr. Posten, DHL og UPS har forskjellige satser for dette. Du kan bare velge å få varene dine sendt med en befrakter som tar lavere gebyr når du bestiller varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...