Mr.M Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Behold grensen slik den er, men: Tollgebyr 50kr Myndighetene kan selvsagt bestemme at Posten Norge evt. ikke får kreve mer enn 50,- men hva med DHL og diverse andre internasjonale speditører? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Det er "uriktig" fremstilt. Husk at de nettselgerne man handler fra, selv har betalt moms på varen i sitt hjemland, og den blir sjelden fratrukket av vareprisen når de sender til Norge (ekstra papirarbeid) Det har jeg ingen tro på. En nettbutikk av en viss størrelse vil alltid ta papirarbeidet for å slippe å betale moms på produkter de sender til utlandet. Jeg har selv jobbet i en norsk nettbutikk som sendte ganske så mye til Sverige. Her ble selvfølgelig nødvendig papirarbeid gjort for at man ikke betalte norsk moms. Jeg har heller ingenting imot å betale norsk moms på det jeg bestiller fra utlandet. Det er fortollingsgebyret som er problemet i mine øyne. Hadde vært fint om fortollingsgebyret ble kraftig redusert. Hadde også likt om man ble fritatt for moms på frakta. Ofte koster frakta fra USA ganske mye om det er av en viss størrelse. Skjer ofte at jeg betaler mer i frakt enn jeg betaler for selve produktet. Så et momsfritak her hadde vært fint. Selv med momsfritak vil frakta fra USA være mye dyrere en frakt fra en norsk nettbutikk, så dette vil ikke være konkurransevridende. Endret 9. oktober 2013 av Kron Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Dere som klager på fortollingsgebyr. Dere vet at dere kan fortolle varen selv helt kostnadsfritt? Det gjelder uansett om det via et privat selskap eller Posten/Bring. Selv mener jeg at grensen burde ligge nogenlunde der den ligger. Netthandelen kan forøvring ta seg en stor, stor bolle med dritt. At det er mulig å selge så ufattelig dårlige produkter er for meg en gåte. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) En nettbutikk av en viss størrelse vil alltid ta papirarbeidet Ja, var det jeg såvidt ymtet om. Men det er "blanda drops"" av type selgere der ute i verden, og alle er ikke like pliktoppfyllende eller hjelpsomme som nordmenn (eller svensker) Så jeg er altså ikke bombastisk, bare sier at man må anta at mange av forsendelsene som kommer hit fra det store utland, er "momset" i selgers hjemland. For egen del har jeg aldri mottatt ei enaste pakke "momsfri" dvs. som er fratrukket avsenderlandets moms. Når jeg har handlet på Ebay eller nettbutikker, er det den prisen som er oppgitt, som jeg har måttet betalt også. Ikke noe moms er blitt trukket fra. Og sånn tror jeg det er for de fleste "vanlige" nettshoppere. Endret 9. oktober 2013 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Dere som klager på fortollingsgebyr. Dere vet at dere kan fortolle varen selv helt kostnadsfritt? Det gjelder uansett om det via et privat selskap eller Posten/Bring. Kan jeg slippe å betale fortollingsgebyr hvis jeg fortoller varene selv? Ja, men ofte vil transportøren likevel kreve et gebyr for oppbevaring og ekspedisjon. Prisen på dette gebyret kan i praksis være det samme som for fortollingsgebyret. Du må forhøre deg med firmaet som transporterer varen, for eksempel Posten, om gebyrsatsene. Tollvesenet krever ikke gebyrer for fortolling av varer. kilde: toll.no http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244988&epslanguage=no Kr 133,- Forenklet fortolling (for sendinger med verdi fra NOK 200,- inntil NOK 1.000,-) Kr 133,- Ekspedisjon (tollagerhåndtering ved egenfortolling)* Kr 261,- Fortolling kilde: posten http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat konklusjon: Det vil kun lønne seg å fortolle varen selv om verdien på sendingen er over 1000,- kroner. Endret 9. oktober 2013 av Kron Lenke til kommentar
aGal Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Unødvendig å øke, betaler heller litt ekstra for at Norsk økonomi skal ha det bra. Bygger ikke landet ved å sende pengene ut. 3 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er for at vi kan momse fra første krone, så lenge gebyret blir overkommelig... En annen sak jeg er veldig for er at det er KRAV om at varen skal være tilgjengelig fra en norsk nettside for at du skal måtte momse på den. Det norske utvalget er utrolig puslete i forhold til hva man kan skaffe fra internasjonale sider. Hvilke konkurranseforhold er det man skal verne om jeg ikke har noe valg annet enn å kjøpe fra utenlandske leverandører? 3 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Bolson,Å trekke frem Tyskland blir som å trekke frem Hannibal Lecter, altså skrekkeksempel av den groveste typen.Tyske tollere er ikke bare notoriske.... skulle trodd de har ansatt tidligere Stasi agenter der. Hver gang jeg sender noe dit må mottakeren - selv hvis han/hun har kvittering for kjøp - bevise varens MARKEDSVERDI, altså finne den på nett og vise frem priseksempler. På ting som enten er for gamle, ikke masseprodusert, altså "sære" på en eller annen måte, så må mottakeren komme til tollen (!!!), bevitne åpning av pakke, og forklare innholdet.Så tysklandstrikset kan du prøve på noen andre, det landet er det vanskeligste jeg vet når det kommer til toll.Og ang norsk proteksjonisme - husk at at toll og moms plir plusset på en på toppen av det andre. Og avgift på klær, og fetost, og og ogBil skal jeg ikke nevne engang, samme for HK avgift og andre form for legalisert ran.Så nei, dette landet er et proteksjonistisk nisseland som lever i rødgrønn etterkrigspolitikk, enn så lenge, så jeg personlig ønsker lykke til hele høyre-fløyen og håper et forslag som denne og mer får gjennomslag. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Unødvendig å øke, betaler heller litt ekstra for at Norsk økonomi skal ha det bra. Bygger ikke landet ved å sende pengene ut. Man kan fint bygge mer vei (handlingsregelen), om man lar butikkene få svi litt. Det gir staten mer rom for bruk av penger innenlands i og med at pengene som du betalte for varen din ble brukt i utlandet. Endret 9. oktober 2013 av G Lenke til kommentar
presteboy Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 tro det kan være sunt for norske nettbutiker for nå må de tilfredstille kundene får og holde på dem Lenke til kommentar
aGal Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Man kan fint bygge mer vei (handlingsregelen), om man lar butikkene få svi litt. Det gir staten mer rom for bruk av penger innenlands i og med at pengene som du betalte for varen din ble brukt i utlandet. Lar man de små butikkene (enkeltmannsforetak og små bedrifter) få svi litt er det ikke sikkert de eksisterer veldig lenge eller i det hele tatt. Synd men det er som oftest der man finner de litt sære produktene man så kalt "må" handle fra utlandet. For vanlige produkter har man jo som regel bedre rettigheter hvis noe går galt etc. når man kjøper produktet i Norge, og som regel en kortere leveringstid. Med andre ord man betaler litt mere for bedre rettigheter. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 tro det kan være sunt for norske nettbutiker for nå må de tilfredstille kundene får og holde på dem Et stikkord her kan være kvalitet. Dvs. holde stenfast på å selge kvalitet fra sikre leverandører. Eller for å si det sånn, det er ingen utenlandsk nettbutikk som har skremt flere nordmenn tilbake til norske butikker enn DX (china) (det var ett eksempel, mye tvilsomme produkter på Ebay, etc. også) Enhver som har opplevd å kjøpe masse mer eller mindre ubrukelig skrot, blir etterhvert lei, og lærer seg å sette pris på kvalitet fremfor "billigst mulig" Jeg har iallefall blitt mer bevisstgjort etterhvert, og det er ikke like selvfølgelig lenger å gå utenlands. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Å slippe mva er et privilegium for kjøpere, men en straff for norske butikker Blir litt for dobbeltmoralsk å klage på momsfritak for varer under 200 kr når der for alle varer (utenom bøker) over 200 kr ikke bare blir lagt på moms, men også tårnhøjt gebyr. Sett hellere grensen til 500 kr og gjør den indeksregulert. Norske butikker trenger konkurrance. Iøvrig så fatter jeg ikke hvordan forbrukeren, som de fleste av oss er, kan finne på å klage over denne glad-nyheten - det forbedrer vår hverdag! Endret 9. oktober 2013 av tigerdyr 2 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Blir litt for dobbeltmoralsk å klage på momsfritak for varer under 200 kr når der for alle varer (utenom bøker) over 200 kr ikke bare blir lagt på moms, men også tårnhøjt gebyr. Sett hellere grensen til 500 kr og gjør den indeksregulert. Norske butikker trenger konkurrance. Iøvrig så fatter jeg ikke hvordan forbrukeren, som de fleste av oss er, kan finne på å klage over denne glad-nyheten - det forbedrer vår hverdag! Men det har da ingenting med konkurranse å gjøre å gi utenlandske butikker et subsidie på opptil 250 kroner, som du ønsker. Det er dårlig konkurransepolitikk å utvide konkurransefordelen til utenlandskbaserte butikker. En bør primært se på hvorvidt toll/mva-behandlingen kan gjøres på en mindre kostbar måte. Det er både rett og rimelig at varer sendt fra utlandet er underlagt mva (også på frakt), akkurat som norske bedrifter. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Men det har da ingenting med konkurranse å gjøre å gi utenlandske butikker et subsidie på opptil 250 kroner Utrolig useriøst å vinkle det som om staten sender penge til utenlandske firmaer når du handler der. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg skrev at det var et subsidie. Det er faktisk helt vanlig å likestille indirekte og direkte subsidier. F.eks. er det i dag mye pressestøtte kanalisert gjennom fritak for mva, som representerer et subsidie gjennom bortfall av skatteinntekter. Sagt på en annen måte: ville det hatt noe å si for din økonomi om staten gav deg en sjekk på 10,000, eller om de valgte å kutte din skatt med 10,000 (forutsatt at du betaler skatt) ? Selvsagt ikke. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Her er det viktig med en balansegang. Jeg mener 200 kroner er alt for lavt i dag, når det er vanlig for nordmenn flest å handle fra utlandet. Men det er like viktig å beholde de norske nettbutikkene. Dermed bør det finnes en gylden middelvei, uten at norske nettbutikker lider for mye av det. 400 kroner bør vel være en grei middelvei? Problemet er at nordmenn velger å kjøpe varer i utlandet uten mva i stedet for fra norske butikker, med mva. Selv om butikkene har samme innkjøpspris og samme påslag så vil den norske utsalgsprisen ligge 25% høyere pga mva. Dersom grensa settes til 400 kr vil praktisk talt alle varer som koster under 500 kr i norske butikker handles fra utlandet. Det er en veldig stor andel av alle varer vi kjøper. Norske butikker kommer til å legges ned i fleng. 200 kr er mer enn høyt nok, det viser nettopp den store og voksende tollfrihandelen. Hvorfor ikke ta vekk grensa i sin helhet og fjern gebyret. Det bør kunne lages systemer for "egenfortolling" og utleveringregler (kan kun utleveres mot kvittering for betalt moms) som ikke medfører større kostnader for transportører enn frakt innenlands, dvs ikke behov for tollagre - kun de lagrene man alt har. Man har alt i dag systemer der pakker ikke leveres ut uten f.eks legitimasjon. Veldig godt forslag! 3 Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Det er noen ting å tenke på her. Bedrifter som Ellos og CDON har sine lagre i utlandet(sverige i dette tilfellet). De tar alle sine forsendelser til norge, putter det i 1 forsendelse - og fortoller kun den ene forsendelsen. Da blir det ikke rare tollen pr pakke. I tillegg sparer de på billigere folk i "butikken" sin. Faktisk er det slik at om du returnerer et klesplagg fra Ellos - så blir det sendt på dynga. Det blir ikke pakket om og sendt ut igjen. Klær koster ikke mye åpenbar... Når du som privatperson kjøper enkeltprodukter fra tilfeldige butikker så ender du fort opp med å betale endel mer enn det tilsvarende vare vil koste i norge fordi du kan lett betale moms i begge land + toll (klær har toll f.eks) + tollbegyr + frakt + moms på frakt og forsikringer. Hvorfor kjøpe fra utlandet? Fordi de har en masse kule produkter som ikke finnes i norge, og som det ikke er marked for en butikk å ta inn til sitt assortemang her til lands. Man kan diskutere mye rart, men det må da være en forståelse for å i det minste finne en løsning som gjør at det går an å begå handel på litt mer fornuftig vis enn det er i dag. 2 Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Endelig SNAKKES det i det minste om. Nå synes jeg Erna og Co har snakket VELDIG mye i det siste. Nå må det legges handling bak ord. Selv om jeg frykter at den nye grensa blir LANGT nærmere 200 kroner enn 1000 kroner. Regjeringa vil ikke kunne gjøre noen store endringer (akkurat som de ikke kan gjøre store endringer i skatten og avgiftene våre) fordi det vil gi Norge dårlig rykte som en ustabil økonomi (mange blir oppsagt i en sektor raskt). Desto mer stabil økonomi, desto tregere, dessverre. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Simen, det er ingen straff til butikkene i det hele tatt. Det er snakk om konkurransedyktighet og særnorsk proteksjonisme i samme kategorien som bondemafiaen med sine smør og ost, og mobilselskap med sin roaming-utpressing som kan egentlig godt beskrives som prissamarbeid. Å forvente at proteksjonismen er et alternativ til sunn markedskonkurranse er naivt, og ganske rød-grønt. Så lenge vi lever i et (teoretisk sett) fritt marked med kapitalisme, der markedet - altså kjøpere - bestemmer, så må det være slik Det er meningsløst å kalle dette proteksjonisme, hvor er den "sunne markedskonkurransen" i at en aktør betaler MVA og ikke den andre? Da må den andre akøtren prise varene sine 20% lavere for å ha samme pris ut til kunde, er ikke "sunn markedskonkurranse" i det hele tatt. AtW 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå