Ustedalen Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Lenge siden jeg har vært på denne delen av forumet, og ting har forandret seg. Fra å være en fotogal freak, som brukte mangfoldige kroner på speilrefleks, optikk og gamle kameraer, har jeg i det siste årene gått relativt lei. Leicaen er solgt, og Rolleiflexen ligger i skrivende stund ute for salg. Jeg kjøpte meg aldri et mørkerom, og (foto)interessen for det perfekte bildet har dalt. Det som derimot har økt er interessen for å ta minnebilder, av familie og venner, både hjemme, på fest og på tur. Dette var noe som var ikke-eksisterende før. Jeg har i de siste to årene brukt en iPhone 4s til å ta slike bilder, noe som er et helt ok kamera. Nå er iPhonen solgt, og jeg har skaffet meg en Samsung Galaxy Note 3 med svimlende 96GB med plass (ergo rom for masse bilder). Kameraet på Note 3 er generelt sett helt ok, men det er ikke like enkelt å ta bilder her som med iPhonen (skjermstørrelse?). Sitter derfor å lurer på om jeg skal skaffe meg et nytt, lite kompaktkamera som jeg kan ha med meg på turer, fester etc. Spesielt med tanke på at det er bedre bildekvalitet, men også at den har NFC og WiFi og kan overføre direkte til telefonen uten å koble i macen. Har tenkt mye på Panasonic FT5 og TZ40.MEN (stort men), jeg har en fullt brukenes Canon G11, et helt supert kamera (slår vel bildekvaliteten til de nevnt over med en stor del). Problemet her er at det er litt for stort, og det mangler NFC. Jeg må altså koble til macen og overføre manuelt, noe som er tungvint hvis jeg er f.eks i utlandet og ikke har med macen. Spørsmålet da er skal jeg høre på den late versjonen av meg, og kjøpe et nytt kamera med NFC/WiFi? Og isåfall hvilket (ikke så mye over 2000 kr, trenger ikke RAW)?Eller skal jeg bare gå for det jeg allerede har, og bruke G11? Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Eller skal jeg bare gå for det jeg allerede har, og bruke G11? Siden Samsung Galaxy Note 3 har Micro SD kortplass vil det rimeligste være å bruke Micro SD kort via adapter i G11. En del av de nyere Micro SD-kortene har ganske brukbar ytelse, så det burde ikke gi problemer. Det finnes også kombinerte WiFi-SD-kort du kan bruke i G11 for å få trådløs overføring, hvor bra det virker sammen vet jeg ikke. Vil du ha NFC må du selvsagt velge et kamera som har det, hvilket blir mye opp til dine preferanser. Både TZ40 (mye zoom) og FT5 (vanntett) har jo hver sine fordeler. De vanntette har gjerne litt dårligere bildekvalitet pga det spesielle designet, men veldig praktiske. Jeg ville savnet G11's søker og justeringsmuiligheter på både TZ40 og FT5, men er mobiltelefonkameraet alternativet er begge disse kameraene en solid oppgradering. Du kan også se på Panasonic LF1 som har samme sensorstørrelse som G11 og innebygd søker, men i et lite (s100-størrelse) kamera. Et annet kamera som jeg også tror har NFC er Sony RX100 Mk II, men da må du en god del opp i pris. Endret 9. oktober 2013 av se# Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Et annet lite og bra alternativ med innebygget WiFi-overføring er Canon S110. Det har kanskje ikke like mange betjeningshjul som G11 (kun 3 + touch), men har bedre sensor og elektronikk. Fulle manuelle muligheter, RAW og største blender f/2,0. Det pleier av og til å være på tilbud til kr 1990. Sort har ru overflate med godt grep, versjonen i sølv har glattere overflate. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Sony sin har fristet lenge, men det blir for dyrt. Liker godt G11 de gangene jeg bruker den, men den blir sjeldent brukt. For stor og tung! Har et mikro sd kort i noten allerede, hvor alle bildene er lagret, og det frister ikke å ta ut å inn denne hele tiden. Skal sjekke ut Wi-Fi kort. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Du trenger ikke bruke micro SD-kort i kameraet, det fungerer like godt med et vanlig SD-kort i kameraet og en kortleser med micro USB OTG plugg eller overgang som du plugger i Note 3. Alternativt kan du plugge inn en vanlig USB-kabel til kamera via OTG. http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?template_file=product.html&artnr=260597 Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 Et annet lite og bra alternativ med innebygget WiFi-overføring er Canon S110. Det har kanskje ikke like mange betjeningshjul som G11 (kun 3 + touch), men har bedre sensor og elektronikk. Fulle manuelle muligheter, RAW og største blender f/2,0. Det pleier av og til å være på tilbud til kr 1990. Sort har ru overflate med godt grep, versjonen i sølv har glattere overflate. Se der ja, så lite oppdatert har jeg vært kameraer de siste årene. Den fristet veldig. Noen som har prøvd den, og kan gå god for den? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 GPS og NFC frister slik det er i TZ40, men regner med at bildekvaliteten på S110 er betydelig bedre? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Nå står valget mellom RX100mk2, og Ricoh GR (som jeg vet ikke har wifi, men nettopp kjøpt meg OTG-kabel og WOW for en kvalitet). Men klarer ikke å bestemme meg. Noen innvendinger? Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Men klarer ikke å bestemme meg. Noen innvendinger? For meg hadde det blitt RX100mkII av de to pga zoomen. GR har sikkert bedre bildekvalitet hvis du synes det er greit med fast 28mm. Det er forventet en del lanseringer til uken, men ikke sikkert det kommer noen konkurrenter til disse. Endret 13. oktober 2013 av se# Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Zoom har jeg aldri brydd meg om. Fotograferte alltid med 50mm på speilrefleks, Leicaen hadde fast 35mm og Rolleiflexen fast 75mm. Bruker aldri zoom, flytter heller beina. Om det er noe som drar meg mot RX100m2 så er det WiFi/NFC, og muligens at denne er bedre i low light (?). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg hadde valgt Ricoh GR av de to - det er et kamera, og en gadget som tar bilder ( ) edit: Det eneste argumentet mot Riocoh GR for min del ,er at den har et 28mm-e* objektiv, ikke et 35mm-e. Men jeg regner med at at Fuji X100s blir for dyr ... *) ekvivalent brennvidde Endret 13. oktober 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Zoom har jeg aldri brydd meg om. Da er du heldig og slipper unna med både lavere utgifter og mindre kameraer. Når det gjelder ytelse i dårlig lys har GR større sensor, men en blender dårligere lysstyrke så jeg vil tro de er ganske jevne, uten at jeg har sett noen som har testet de mot hverandre. Skulle jeg hatt fast brennvidde ville jeg valgt noe med lengre brennvidde enn 28mm ekvivalent, men godt mulig det passer for deg. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Da er jeg den lykkelige eieren av en Ricoh GR. Testet den opp mot Sony, og den gled både bedre ned i lomma og enklere å holde i. Valget ble dermed enkelt! Gleder meg til å leke meg:) 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Da er jeg den lykkelige eieren av en Ricoh GR. Testet den opp mot Sony, og den gled både bedre ned i lomma og enklere å holde i. Valget ble dermed enkelt! Gleder meg til å leke meg:) Grattis. Jeg tror du vil bli godt fornøyd. Og om fotointeressen kommer tilbake for fullt, så vil du fortsatt klare deg uten å måtte kjøpe noe mer utstyr. Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Da er jeg den lykkelige eieren av en Ricoh GR. Testet den opp mot Sony, og den gled både bedre ned i lomma og enklere å holde i. Valget ble dermed enkelt! Gleder meg til å leke meg:) Gratulerer. Du kommer til å like den, Ricoh kan kameraer. Jeg har hatt min del av forskjellige kameraer og merker gjennom de årene jeg har hatt foto som hobby, Ricoh GR er min favoritt. Den går ned i bukselommen, god bildekvalitet, meget fine JPGer, meget god RAW redigering i kameraet, utrolig mange innstillingsmuligheter og mye mer. En av favrorittene mine er at lysmålingen følger fokuspunktet, Olympus MFT har den i senter uansett hvor du peker AF punktet. Trur dette er det første non-dSLR kameraet jeg har eid som har dette. Skjønner ikke hvorfor. Snap-fokus og auto ND filter er godsaker som jeg liker. Håndteringen er en drøm med tanke på hvor lite kameraet er. Sjekk tråden om Ricoh GR på foto.no Der finner du ut om innstillingsmuligheter, link til FW oppdatering etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå