Korporal Kranium Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvilke feminister- organisasjoner eller personer, helt konkret, tenker du på når du skriver at de vil ta det litt lengre eller ha ujevn likestilling? Det er ikke rart at kvinnesaksorganisasjoner fokuserer mest på kvinnesak i sitt arbeid? Likevel mener jeg at feminister ofte er veldig opptatte av likestilling for menn også. Eksempler er et fokus på å bryte ned tradisjonelle kjønnsrollemønstre for begge kjønn, og fokus på at menn er like gode omsorgspersoner som kvinner. Er dette ønsket om likestilling også syting? For eksempel så er mye antifeministisk tankegods mye mer fiendtlig innstilt til menn, kjønnsroller generelt og mannsrollen spesielt og likestilling for alle enn det mange feminister er, syns jeg. Det ser ut til at mange med en gang tenker på radikale feminister, for eksempel den lille gruppen Ottar som ikke er særlig representativ, eller feminisme fra en tidligere tid, når de tenker på feminisme generelt. Min personlige erfaring om feminister som ødelegger er kun i forhold med militæret hvor de kvoterer inn udugelige mennesker overalt nå, så skal man ut i skogen, og grininga starter. Denne kvoteringen, som også skjer ellers er en pest, det skal gå på ytelse og kunnskap, ikke om en har snabel eller tunnell. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hva er egentlig en feminist? Må man være ekstrem og medlem av kvinnegruppa Ottar for å være feminist? Må man ha ekstreme synspunkter og "hate" mannfolk?Egentlig tror jeg at alle kvinner på et eller annet nivå er feminister. Ordet feminin er vel ikke negativt i seg selv? Det er fint å være feminin - tror jeg vi alle kan være enig i.Som kvinne vil jeg selvsagt at det skal være likestilling. Før var det f.eks ikke stemmerett for kvinner. Er det feil at det er stemmerett for kvinner? Burde kvinnefolk vært hjemme på kjøkkenet og ikke stemt ved valg, men fødet og laget mat? Jeg setter det kanskje litt på spissen også. Jeg vet ikke helt jeg, er vel i og for seg feminist, men det er ikke noe jeg går rundt og har et aktivt forhold til. Det er ikke slik at jeg samler sammen bh-er i haug og brenner dem mens jeg tenker at mannfolk skal ryke og reise Om man som kvinne skal jobbe helt eller halvt eller ikke noe, så får det være opp til hver enkelt. Jeg vil at vi skal leve i et samfunn der alle er like mye verdt og om det gjør meg til feminist, så får det bare være sånn Lenke til kommentar
multisync Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Min oppfatning av feminister er de som har urealistiske mål og gjerne går langt over det som kan kalles likestilling. De skal gjerne ha spesielle rettigheter, og kvote kvinner inn i div. yrker, bare for likestillings skyd osv. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er egentlig en feminist? Må man være ekstrem og medlem av kvinnegruppa Ottar for å være feminist? Må man ha ekstreme synspunkter og "hate" mannfolk? Egentlig tror jeg at alle kvinner på et eller annet nivå er feminister. Ordet feminin er vel ikke negativt i seg selv? Det er fint å være feminin - tror jeg vi alle kan være enig i. Som kvinne vil jeg selvsagt at det skal være likestilling. Før var det f.eks ikke stemmerett for kvinner. Er det feil at det er stemmerett for kvinner? Burde kvinnefolk vært hjemme på kjøkkenet og ikke stemt ved valg, men fødet og laget mat? Jeg setter det kanskje litt på spissen også. Jeg vet ikke helt jeg, er vel i og for seg feminist, men det er ikke noe jeg går rundt og har et aktivt forhold til. Det er ikke slik at jeg samler sammen bh-er i haug og brenner dem mens jeg tenker at mannfolk skal ryke og reise Om man som kvinne skal jobbe helt eller halvt eller ikke noe, så får det være opp til hver enkelt. Jeg vil at vi skal leve i et samfunn der alle er like mye verdt og om det gjør meg til feminist, så får det bare være sånn Ja, i følge definisjonen på feminist er du en feminist. Jeg tror de fleste nordmenn er feminister uten at de vet det selv, rett og slett fordi de tror at feminisme er å være for at kvinner skal ha flere rettigheter enn menn osv, men det er bare folk som er for likestilling, og mange menn er også det i Norge i dag. Men i dag så handler det ikke bare om kvinner lengre, for det handler også om at menn skal ha like rettigheter som kvinner spesielt når det kommer til barnefordeling, og det er en sak som jeg virkelig brenner for da jeg selv har vokst opp med en helt gal mor som gjorde alt for at vi skulle være hos henne og far fikk kun minimumsamvær, og at han nå sitter med skikkelig dårlig samvittighet for at han i det hele tatt lot oss vokse opp med en mor som var sånn mot oss (noen ganger hadde vi nesten ikke klær osv) men det var ikke noe han kunne gjøre fordi lovene var sånn. Nå er de endret en god del, slik at de fleste har 50/50 deling, men likevel er det ikke helt rettferdig enda. Jeg synes det f.eks er flott at pappapermen er hele 14 uker, men synd at den blir satt ned til 10 uker. Dette vil gå ut over de skilte foreldrene, for da har far rett og slett ikke rett til mer enn 10 uker om mor sier hun vil ha resten. Så ja, feminisme handler også om at menn skal ha like rettigheter som kvinner. Anonymous poster hash: 037f6...dc0 Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Så ja, feminisme handler også om at menn skal ha like rettigheter som kvinner. Anonymous poster hash: 037f6...dc0 Godt sagt. Jeg er vel i grunn ganske så enig med deg. Det er viktig for barn å ha både mor og far... Når det gjelder permisjonen, så er jeg veldig for at man skal få fordele den selv. Jeg ser poenget ditt med skilte foreldre og at det da kanskje er greit at det er mer faste rammer... I bunn og grunn så er vel poenget at alle skal være likestilte. Det er synd at det må kvoteringer til for å få kvinner inn i sjefsstillinger og lignende. Nå er det ikke alle mennesker som passer til å være sjefer da, være det seg kvinner eller menn - men det er en helt annen debatt Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Det finnes to betydninger av ordet "feminist". Den ene er et karikert menneske som representerer selve antitesen av frihet og fornuft og ikke eksisterer i virkeligheten. Den andre gjelder mennesker som støtter feminisme. Jeg synes trådstarter burde være klarere på hvilken han mener. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå