Hepptrix Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har nettopp flyttet inn i en boligblokk i Oslo bygd på begynnelsen av 1930-tallet. Med etasjeskiller i betong. Jeg har fire etasjer over min leilighet. Veggen som står mellom stua og soverommet er bærende. Stua og soverommet er pr. i dag identiske i størrelse (5 m x 3,5 m). Jeg ønsker imidlertid å flytte veggen ca. 1,5 meter inn på soverommet. Med andre ord, jeg vil gjøre stua litt større og soverommet litt mindre. Spørsmålet er om jeg greit kan flytte veggen halvannen meter ettersom etasjeskille er støpt betongdekke og bør kunne klare et spenn på 6,5 m? Jeg har riktignok ikke lyst til å utfordre skjebnen og synes derfor det hadde vært flott å fått en bygningsingeniør til å se på dette. De eneste bygningsingeniørene jeg finner tilhører store entreprenørfirmaer eller konsulentselskaper. Det blir litt "over kill" for mitt lille vegg prosjekt og ser for meg voldsomme kostnader. Er det noen som vet om bygningsingeniører som kan anbefales som jobber for seg selv eller i et mindre selskap? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Overkill? Å rive en bærevegg (med 4 etasjer over) i ei boligblokk, er ikke noe å "ta lett på". I værste fall, kan hele blokka kolapse! De som er kompetente til å dimensjonere dette og få ansvarsrett for prosjekteringen, har tilnærmet samme timepris. Og de kan jobben, så de bruker ikke flere timer enn nødvendig. Så kontakt en rådgivende ingeniør du, så får du dette beskrevet og dimensjonert. Da kan du innhente tilbud av kompetente entreprenører, som har ansvarsrett i rett Tiltaksklasse. Jeg har ikke sett noen tegninger, men det er tvilsomt om bæreveggen kan flyttes. Så trolig må det legges inn en egnet ståldrager, for å oppta kreftene. Så kan du sette opp en lettvegg, der du ønsker. Forutsetter da at ikke kommunen krever, at alt skal gjøres av godkjent entreprenør. De som får ansvarsrett for dette er firmaer og ikke privatpersoner. Endret 9. oktober 2013 av geco5 1 Lenke til kommentar
tole Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 En ting er i alle fall sikkert. Dette kommer til å kost mye. Jeg ville vel heller vurdert salg og kjøp av noe mer passende. Har du andre over deg er det vel også noe som må godkjennes av et styre. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 1930-tallet, to like store rom. Det er dør mellom dem? Enkel eller dobbel? Jeg ville tenkt tilbake til hvordan man sannsynligvis brukte boligen da den var ny, og innredet deretter. Revet meg løs fra tankegangen om at et rom kun er til å sove i, og et kun til å oppholde seg på dagtid. Da har du to stuer eller værelser, som begge kan inneholde en soveplass eller to, samtidig som det er plass til andre aktiviteter. En annen mulighet er å dele opp det ene rommet med lettvegg. 2x3,5 meter er et brukbart stort soverom, de resterende 2,9x3,5 blir en TV-stue eller spisestue i tillegg til en større stue i det andre rommet. Om det lar seg gjøre kommer selvsagt an på planløsning, inkludert plassering av vegger, dører, evt. pipe og ildsted. Har du en plantegning av leiligheten? Lenke til kommentar
Hepptrix Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Tusen takk for svar For ordens skyld vil jeg poengtere at jeg nok ikke tar så lett på dette som det fort kan virke som i min første post. I veggen er det en stor åpning røft, 2,25 m bred. Jeg er helt enig Svinks i at rommene kan, som opprinnelig, brukes som to stuer. Men familiesituasjonen tvinger oss til å bruke det ene rommet som soverom. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er også muligheten til å få peisen som nå står på soverommet som en del av stua. Også skal jeg forhøre meg med en rådgivende ingeniør. Det blir nok dyrt, men jeg vil ihvertfall undersøke mulighetene og få en røff peiling på kostnadene før jeg gir opp prosjektet Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Hvor mange rom har dere totalt, ca kvadratmeter, hvor mange er dere, barn i hvilken alder? 2,25 m åpning i en vegg som er 5 m (?), er den plassert symmetrisk midt på veggen? Kan dere få til en fornuftig møblering om dere beholder denne veggen men setter opp den nye 1,5 eller 2 m unna veggen med åpningen? Vil det fungere om veggen erstattes med et par søyler? Siden dette er blokk, er det sannsynligvis flere like leiligheter. Kan du spørre naboene om noen har gjort noe tilsvarende som det du planlegger? PS: Jeg er fortsatt nysgjerrig på å se planløsningen. Kanskje kan noen forummedlemmer komme med geniale forslag du ikke har tenkt på. Endret 11. oktober 2013 av Svinks 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 For det første må du ha tillatelse fra boretslaget eller sameiet, for å utføre slike operasjoner - så du bør nok starte der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå