4K Ready Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Tror neppe vi kommer til bunns i dette med WB og lysmåling før noen tester dette i praksis. Selv har jeg ikke tilgang på en D600 før i morgen kveld, med jeg har testet litt på en Nikon D3100:-- Jeg rettet kamera mot en sterk rød flate.-- Lysmålingen var innstilt på "Matrise" (Den mest "intelligente" på dette kamera)-- Valgte manuell eksponering og stillte lukker og blender slik at kamera ble fornøgd.-- I første omgang stod hvitbalansen innstilt på "glødelampe".-- Deretter gjorde jeg akkurat samme øvelse med hvitbalansen innstillt på "kaldt lys".Resultat: Ingen forskjell. Endret 10. oktober 2013 av 4K Ready Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Ja, der ser du. Du får ta kontakt med Nikon og be de ta den med i diagrammet. Og ikke glem å fortelle oss hvordan det går Dessverre - skyter Canon.. Lenke til kommentar
Chef Lyhne Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 "Fersk fullformat for folket" Hvilket folk er det som kjøper kamerahus til 16 000 kr? Flere enn du tror. Du har kanskje ikke oppdaget det, men folk i Norge har mye penger de ønsker å bruke på elektronikk, det være seg TV, mobiltelefon eller kamera. Og masse annet rart. Det er et tåpelig svar. At folk har penger er en ting, men Nikon D610 er fortsatt ikke et kamera for "folket". Personer som bruker 16K på et kamerahus er enten fotoentusiaster eller profesjonelle fotografer. 2 Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Vi trenger fullformat til under 5000 kr. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Vi trenger fullformat til under 5000 kr. Finnes mange det ute til under 5k, analoge vel og merke. Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 At folk har penger er en ting, men Nikon D610 er fortsatt ikke et kamera for "folket". Personer som bruker 16K på et kamerahus er enten fotoentusiaster eller profesjonelle fotografer. Der tar du nok feil, det er mange som bare skal ha fullformat og bare går og kjøper et. Kjenner flere som har kjøpt kameraer i 10K til 20K-området som hverken er profesjonnelle fotografer eller det jeg ville betegne entusiast. Jeg ser ikke poenget, men ser heller ikke noe galt i det så lenge de har råd og lyst på kameraet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Det ble litt langt, så jeg lagde like godt en egen tråd, jeg. Oppsummering av tråden med resultater som testet på en 5DmkII: Endring av hvitbalansen har ingen effekt på lysmåleren i vanlig modus - men har stor effekt i fotografering med liveview. Vil gjette på (prøv selv!) at det på speilløse systemer som mFT, som Tomsi rapporterer), er variasjon i lysmåling og dermed eksponering ut fra valgt hvitbalanse. Unngå auto hvitbalanse i veldig varierende lys med fotografering i liveview. ..Men nå er det natta. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Vil gjette på (prøv selv!) at det på speilløse systemer som mFT, som Tomsi rapporterer), er variasjon i lysmåling og dermed eksponering ut fra valgt hvitbalanse. Flott at du laget en egen tråd. Det stemmer at det er på mFT jeg har opplevd dette. Jeg kan teste ut litt når jeg får tid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 En enkel test er å bruke stativ og ta bilde av dataskjermen når den viser noe helt rødt, helt blått eller lignende. Lenke til kommentar
Chef Lyhne Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 At folk har penger er en ting, men Nikon D610 er fortsatt ikke et kamera for "folket". Personer som bruker 16K på et kamerahus er enten fotoentusiaster eller profesjonelle fotografer.Der tar du nok feil, det er mange som bare skal ha fullformat og bare går og kjøper et. Kjenner flere som har kjøpt kameraer i 10K til 20K-området som hverken er profesjonnelle fotografer eller det jeg ville betegne entusiast. Jeg ser ikke poenget, men ser heller ikke noe galt i det så lenge de har råd og lyst på kameraet. Du mener jeg tar feil på bakgrunn av folk du kjenner? Så du mener at flesteparten av de som kjøper FF kun kjøper det for å ha FF, og har egentlig ingen interesse av foto? Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Du mener jeg tar feil på bakgrunn av folk du kjenner? Så du mener at flesteparten av de som kjøper FF kun kjøper det for å ha FF, og har egentlig ingen interesse av foto? Nei, jeg mener det ikke er uvanlig at folk bruker penger på fullframe uten å være entsuiaster eller proffe, jeg håper og tror de flertallet som kjøper fullframe er mer enn gjennomsnittelig interessert. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Tror neppe vi kommer til bunns i dette med WB og lysmåling før noen tester dette i praksis. Selv har jeg ikke tilgang på en D600 før i morgen kveld, med jeg har testet litt på en Nikon D3100: -- Jeg rettet kamera mot en sterk rød flate. -- Lysmålingen var innstilt på "Matrise" (Den mest "intelligente" på dette kamera) -- Valgte manuell eksponering og stillte lukker og blender slik at kamera ble fornøgd. -- I første omgang stod hvitbalansen innstilt på "glødelampe". -- Deretter gjorde jeg akkurat samme øvelse med hvitbalansen innstillt på "kaldt lys". Resultat: Ingen forskjell. Hva hvis du skyter med liveview? Lenke til kommentar
Chef Lyhne Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Du mener jeg tar feil på bakgrunn av folk du kjenner? Så du mener at flesteparten av de som kjøper FF kun kjøper det for å ha FF, og har egentlig ingen interesse av foto? Nei, jeg mener det ikke er uvanlig at folk bruker penger på fullframe uten å være entsuiaster eller proffe, jeg håper og tror de flertallet som kjøper fullframe er mer enn gjennomsnittelig interessert. Med andre ord er du faktisk enig! "jeg håper og tror de flertallet som kjøper fullframe er mer enn gjennomsnittelig interessert." "Personer som bruker 16K på et kamerahus er enten fotoentusiaster eller profesjonelle fotografer." Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Med andre ord er du faktisk enig! "jeg håper og tror de flertallet som kjøper fullframe er mer enn gjennomsnittelig interessert." "Personer som bruker 16K på et kamerahus er enten fotoentusiaster eller profesjonelle fotografer." Er ikke de inkludert i sekkebetegnelsen "folket"? Endret 11. oktober 2013 av tow Lenke til kommentar
4K Ready Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Hva hvis du skyter med liveview? Da er en kjapp testen utført med liveview på Nikon D3100. Resultatet overasker meg! Må legge til at jeg ikke kjenner dette kamera ut og inn, så resultatet kan være påvirket av noe jeg ikke har kontroll på. I hvert fall: Når jeg bytter over til liveview vil lysmåleren ha en lengere eksponering enn den ønsker med speilet nede (på motiv med rød flate og med lik hvitbalanse). Forskjellen er opp mot nesten et helt trinn på motiv med kun rød flate. Om jeg skifter hvitbalanse i liveiew påvirker dette fortsatt ikke lysmåleren! Dette overrasket meg. Konklusjonen: På Nikon D3100 virker det som om hvitbalansen man setter i kamera ikke har noen betydning på lysmåleren. Alikevel er lysmåleren i liveview ikke enig med den vanlige lysmåleren. Forstå det den som kan. Endret 11. oktober 2013 av 4K Ready Lenke til kommentar
Chef Lyhne Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Med andre ord er du faktisk enig! "jeg håper og tror de flertallet som kjøper fullframe er mer enn gjennomsnittelig interessert." "Personer som bruker 16K på et kamerahus er enten fotoentusiaster eller profesjonelle fotografer." Er ikke de inkludert i sekkebetegnelsen "folket"? nei. Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Da er en kjapp testen utført med liveview på Nikon D3100. Resultatet overasker meg! Må legge til at jeg ikke kjenner dette kamera ut og inn, så resultatet kan være påvirket av noe jeg ikke har kontroll på. I hvert fall: Når jeg bytter over til liveview vil lysmåleren ha en lengere eksponering enn den ønsker med speilet nede (på motiv med rød flate og med lik hvitbalanse). Forskjellen er opp mot nesten et helt trinn på motiv med kun rød flate. Om jeg skifter hvitbalanse i liveiew påvirker dette fortsatt ikke lysmåleren! Dette overrasket meg. Konklusjonen: På Nikon D3100 virker det som om hvitbalansen man setter i kamera ikke har noen betydning på lysmåleren. Alikevel er lysmåleren i liveview ikke enig med den vanlige lysmåleren. Forstå det den som kan. -og da har du dekket over okularet når du tar bilde uten LV? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Da er en kjapp testen utført med liveview på Nikon D3100. Resultatet overasker meg! Må legge til at jeg ikke kjenner dette kamera ut og inn, så resultatet kan være påvirket av noe jeg ikke har kontroll på. I hvert fall: Når jeg bytter over til liveview vil lysmåleren ha en lengere eksponering enn den ønsker med speilet nede (på motiv med rød flate og med lik hvitbalanse). Forskjellen er opp mot nesten et helt trinn på motiv med kun rød flate. Om jeg skifter hvitbalanse i liveiew påvirker dette fortsatt ikke lysmåleren! Dette overrasket meg. Konklusjonen: På Nikon D3100 virker det som om hvitbalansen man setter i kamera ikke har noen betydning på lysmåleren. Alikevel er lysmåleren i liveview ikke enig med den vanlige lysmåleren. Forstå det den som kan. Edit: Lese hva som skrives, nå - redigert innlegget litt. Det er fordi det er to forskjellige lysmålere og lysmåling-mekanismer. Ved vanlig foto brukes den vanlige lysmåleren, som ikke har noe Bayer-filter og ikke tar hensyn til hvitbalanse. Når du skyter med liveview brukes ikke den vanlige lysmåleren - lyset måles med sensoren med Bayerfilter over, og tar derfor hensyn til fargene. Se om du får samme oppførsel når du tar bilder av noe grønt, noe blått og noe hvitt. Sensoren har mer informasjon om hvilken hvitbalanse du har valgt, og endrer på flere hus lysmålingen så du ikke brenner ut noe med den valgte hvitbalansen. Dette er spesielt viktig for de som skyter i JPEG. Men - kanskje ikke dette stemmer for Nikon? Men - prøv igjen - prøv også å skru liveview av og på når du endrer hvitbalansen, gjerne å skru kameraet av og på også - kan være dette har noe med saken å gjøre. Bildet i liveview skulle også kraftig endre farger når du endrer hvitbalansen. Endret 11. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 nei. Har du tall på hvem som kjøper fullformat/kameraer i prisklasse 10k-20k ? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Har du tall på hvem som kjøper fullformat/kameraer i prisklasse 10k-20k ? I forhold til totalen er det nok ikke mange som kjøper ff, en håndfull prosent kanskje (selv om det ikke var konkret svar på det du spør om). Prisnivået er fremdeles rimelig høyt - og for mange er gevinsten liten eller knapt merkbar under normale forhold. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg