Gå til innhold

Sniktitt: Nikon D610


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her synes jeg nok AKAM godt kunne ha vært mer kritiske. Bortsett fra at D610 retter den kjente konstruksjonsfeilen i D600 er jo dette en totalt unødvendig oppgradering.

- Litt mindre lyd fra lukkeren (fortsatt langt fra lydløs).
- Litt bedre auto-hvitbalanse (har aldri tenkt at den er dårlig på D600)
- Halvt(!) blide raskere skuddtakt.

WIFI hadde vært veldig naturlig, og kunne reddet Nikon til en viss grad her.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

- Litt bedre auto-hvitbalanse (har aldri tenkt at den er dårlig på D600)

Da jeg prøvde ut D600 for et års tid siden (akams test-eksemplar), så var det en ting som slå meg (og akams tester, hvis jeg husker rett), og det var at WB i innelys ikke var utpreget bra. Der var Canons 6D klart bedre.

 

Men det er jo noe som Nikon fint burde kunne klare å fikse i FW. Så jeg er enig i at dette egentlig er en helt unødvendig oppdatering :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

- Litt bedre auto-hvitbalanse (har aldri tenkt at den er dårlig på D600)

Da jeg prøvde ut D600 for et års tid siden (akams test-eksemplar), så var det en ting som slå meg (og akams tester, hvis jeg husker rett), og det var at WB i innelys ikke var utpreget bra. Der var Canons 6D klart bedre.

Sikkert ikke best i klassen på WB. Men når man først drar fram et fullformat speilrefleks så skyter man vel gjerne i raw uansett.

Endret av 4K Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert ikke best i klassen på WB. Men når man først drar fram et fullformat speilrefleks så skyter man vel gjerne i raw uansett.

Skyter selvsagt i RAW; men jeg sitter med følelsen at når kamera bommer på WB, så blir ikke eksponeringen optimal og det er mer jobb å rette opp filen.

Lenke til kommentar

@tomsi42
Har aldri tenkt at WB påvirker eksponeringen i særlig grad. Godt mulig at du har rett. Det vil altså si at om man endrer WB fra for eksempel daylight til tungsten i kameraet, så vil lysmåleren også foreslå annen eksponering? Dette kan man jo teste selv ganske greit. Nå er D600 så bra på dynamikkomfang at man uansett, i de fleste tilfeller, har råd til å bomme med flere trinn.

Endret av 4K Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en kalkulert risikoanalyse, Nikon har sikkert kommet frem til at det er billigst å gi ut en ny modell og godkjenne reklamasjoner på de "få" D600 som faktisk blir reklamert på, blir nok mye billigere en og oppgradere alle solgte D600.

 

Synd for de som eier en 600D får håpe at feilen oppstår før reklamasjons-tiden utløper og hvis dette blir allment kjent vil det være et fåtall som vil kjøpe brukt 600D til en fornuftig pris.

 

En risikoanalyse er noe alle produsenter gjør for å finne ut hva som er billigste løsningen for bedriften.

 

Ford Pinto er nok det verste eksemplet hvordan bedriftsledelsen tenker, de estimerte at det billigste alternativet var å betale eventuelle søksmål enn og tilbakekalle alle Pintoer, utfallet var at 180* personer døde grunnet feil på bensintanken.

 

*antallet direkte relaterte dødsfall varierer fra en 30 til en 180 personer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Sikkert ikke best i klassen på WB. Men når man først drar fram et fullformat speilrefleks så skyter man vel gjerne i raw uansett.

Skyter selvsagt i RAW; men jeg sitter med følelsen at når kamera bommer på WB, så blir ikke eksponeringen optimal og det er mer jobb å rette opp filen.

WB har ingenting med eksponeringen å gjøre.

Lenke til kommentar

WB har ingenting med eksponeringen å gjøre.

I teorien så burde ikke hvitbalansen ha noe med eksponeringen å gjøre. Men min erfaringen er motsatt. F.eks. ved konsertfotografering, så har jeg erfart at kameraet treffer bedre når jeg velger en av kunstlysinstillingene istedet for AWB.

 

Jeg mistenker at de mer avanserte lysmålingsmetoden (matrix-måling for Nikon) tar hensyn til hvitbalansen når den beregner rett eksponering. Og hvis lysforholdene er anderledes i forhold til hva kameraet tror, så vil det påvirke målingene.

Lenke til kommentar

WB har ingenting med eksponeringen å gjøre.

Jo, såvidt jeg vet har hvitbalansen en effekt på lysmålingen, som gir eksponeringen.

Kameraet skal eksponere etter hva som kommer inn i de røde, grønne og blå fargekanalene, og hvis hvitbalansen tilsier at en av kanalene skal boostes eller dempes, så blir eksponeringen endret. Både histogram og lysmåling er justert etter valgt hvitbalanse.

 

Derfor jeg selv bruker UniWB ved skikelig sært lys, så jeg ikke brenner ut noen kanaler, og får mer "ekte" histogram.

Lenke til kommentar

"Fersk fullformat for folket"

 

Hvilket folk er det som kjøper kamerahus til 16 000 kr?

 

Flere enn du tror.

Du har kanskje ikke oppdaget det, men folk i Norge har mye penger de ønsker å bruke på elektronikk, det være seg TV, mobiltelefon eller kamera. Og masse annet rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

WB har ingenting med eksponeringen å gjøre.

Jo, såvidt jeg vet har hvitbalansen en effekt på lysmålingen, som gir eksponeringen.

Kameraet skal eksponere etter hva som kommer inn i de røde, grønne og blå fargekanalene, og hvis hvitbalansen tilsier at en av kanalene skal boostes eller dempes, så blir eksponeringen endret. Både histogram og lysmåling er justert etter valgt hvitbalanse.

 

Derfor jeg selv bruker UniWB ved skikelig sært lys, så jeg ikke brenner ut noen kanaler, og får mer "ekte" histogram.

Fra linken:

"HOWEVER, the histogram is typically created AFTER the raw sensor data has been converted to a JPEG image. This is a complex process that includes the application of white balance."

 

For det første indikerer dette for meg at

- UniWB ikke har noe med WB under eksponering å gjøre, kun forsøk på å rette opp kameraets JPG prosessering

- at WB dermed ikke har noe med eksponeringen å gjøre

 

Jeg skal ikke være altfor bastant og jeg ser at det diskuteres på nettet. Men jeg støtter meg til denne:

http://digital-photography-school.com/forum/general-chit-chat/59164-does-white-balance-affect-exposure.html

 

"So, using the definition above, changing the color balance does not change the exposure. Applying an auto levels or auto exposure adjustment is indeed post-processing, and does not change your shutter speed, aperture, or ISO -- nothing can change those once you have taken the photo, whether raw or not. "

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...