Gå til innhold

VDSL2-tilbud mer robust nå kontra 2010?

Anbefalte innlegg

Hei!

Spørsmål til de med innside-kunnskap om DSLAM- og CPE-utstyr;

Hjemme har jeg tidligere avskrevet kobbertråden da en ukjent støykilde gjorde at DSL-tilbyderene ikke klarte å komme særlig over 14/3 ved siste forsøk på VDSL2 med 1011 meter 0,6 kobber mellom sentralen og meg.

Dette var i var slutten av 2010 - på det tidspunktet var VDSL2 ikke "Offisielt" tilgjengelig hos meg fra noen av leverandørene.

Men nå er det tilgjengelig litt mer info ved adressesøk;

-Kapaks viser "hastighetsklasse 30/10" og en advarsel om at hastigheten er teoretisk beregnet.

-NGT hevder nå de kan levere opp til 40/20 på min adresse.

-Telenor hevder de kan levere opp til 25/5.

Er kravene senket, gjør man litt mer optimistiske vurderinger, har man tatt i bruk et bredere frekvensbånd, eller har linjekort og endeutstyr høyere støytoleranse nå kontra sent 2010?

Noen som tror det har noen hensikt å prøve VDSL2 igjen i et tilfelle som mitt? Dette er rent hypotetisk - jeg bruker HFC i dag, og er mer nysgjerrig på produktutviklingen og hvor langt man klarer å strekke DSL enn at jeg egentlig har noe dypt ønske om å skifte HFC med DSL. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke meg bekjent - men det er vel ikke noe man ser eller hører om - tipper Telenor ikke har noen store utbedrings- eller ombyggingsplaner for kobbernettet tilknyttet Øst sentral. Da bruker de vel heller tiden på å legge ny fiberkabel.

Har kommet et par nye "kummer" på fortauene rett utenfor huset vårt, men tviler sterkt på at det er noen nye kobberkabelstrekk der. :)

Står også noen skap merket "ØC" 50 meter oppi gata - er vel noen gamle utskutte "noder" fra ISDN-gullalderen - her kunne de kanskje plassert en utskutt DSLAM, og slik redusert strekket med noen hundre meter, men det er sikkert ikke lønnsomt eller interessant for dem å drive med slikt i våre dager.

Støykilden kan jo evt. ha flyttet på seg eller opphørt da. :)

Lenke til kommentar

Siden andre ISP-er økte lengden de leverte VDSL på, så gjorde også Telenor det.

I starten leverte Telenor VDSL på inntil 900m

VDSL selges nå på linjelengder opp mot 1400m, men dette er et "magisk" punkt for VDSL teknologien, da man ved disse lengder er veldig nær ADSL2+ standarden.

Sitter selv på VDSL linje. 1060m fra DSLAM, og har en sync på 36 Mpb/s ned og 8Mbp/s opp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Very-high-bit-rate_digital_subscriber_line

Her står det veldig greit forklart hvilke hastigheter man kan forvente seg

03052372.gif

Har aldri vært borti at man ved VDSL2 teknologien kan få opp mot 100Mbp/s, dette er nok med spesial utstyr i perfekte test miljø.

Meste jeg har sett er 60 Mpb/s sync ned og 17 Mpb/s ned.

Svar på dine andre spørsmål :

- Kravene senket ?

Ja

- Mer optimistiske vurderinger ?

Ja, ISP-er er mer villig til å prøve, men minner da på kunden, at det er teoretisk hastighet, og at det ikke er sikkert de kan levere 100% av hastigheten de lover.

- Bedre frekvensbånd ?

Nei, bruker samme frekvens, bare bedre modem som har bedre komponenter. Har testet 3 forskjellige VDSL modem. Første husker jeg ikke, men tror det var på 28Mpb/s ned, 2. var på 32 Mpb/s ned og 3. (som jeg bruker nå) har sync på 36 Mpb/s ned.

Linjekort ?

Nei, har sikkert kommet andre modeller, men vil ikke tro at noen av ISP-er i Norge alltid kjøper det beste og nyeste som kommer.

Hensikt i å prøve VDSL2 ?

Nei, hvis du har HFC så kan du få høyere hastighet, både opp og ned, samt at svartiden er lavere. HFC bruker også fiberkabel mellom forsterkere, så generelt er HFC mye mer stabilt en en gammel DSLAM med 100-talls kobber kabler gående ut fra fordeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden andre ISP-er økte lengden de leverte VDSL på, så gjorde også Telenor det.

I starten leverte Telenor VDSL på inntil 900m

VDSL selges nå på linjelengder opp mot 1400m, men dette er et "magisk" punkt for VDSL teknologien, da man ved disse lengder er veldig nær ADSL2+ standarden.

Sitter selv på VDSL linje. 1060m fra DSLAM, og har en sync på 36 Mpb/s ned og 8Mbp/s opp.

Svar på dine andre spørsmål :

- Kravene senket ?

Ja

- Mer optimistiske vurderinger ?

Ja, ISP-er er mer villig til å prøve, men minner da på kunden, at det er teoretisk hastighet, og at det ikke er sikkert de kan levere 100% av hastigheten de lover.

- Bedre frekvensbånd ?

Nei, bruker samme frekvens, bare bedre modem som har bedre komponenter. Har testet 3 forskjellige VDSL modem. Første husker jeg ikke, men tror det var på 28Mpb/s ned, 2. var på 32 Mpb/s ned og 3. (som jeg bruker nå) har sync på 36 Mpb/s ned.

Linjekort ?

Nei, har sikkert kommet andre modeller, men vil ikke tro at noen av ISP-er i Norge alltid kjøper det beste og nyeste som kommer.

Hensikt i å prøve VDSL2 ?

Nei, hvis du har HFC så kan du få høyere hastighet, både opp og ned, samt at svartiden er lavere. HFC bruker også fiberkabel mellom forsterkere, så generelt er HFC mye mer stabilt en en gammel DSLAM med 100-talls kobber kabler gående ut fra fordeler.

Takk for feedback.

Har brukt HFC i ca. 10 år. Byttet ut DSL da Get først lanserte 26/4 og ADSL2+ ikke gjorde susen her. Nå har Get tydeligvis overbooket noden her, og det har vært så godt som ubrukelig her på kveldstid her siden våren 2013. Nedstrøms får man 1-2 Mbit og svartider fra helvete. De klarer heller ikke si når det blir bra. :(

Ser derfor etter alternative løsninger. Har siden forrige problemrunde (returstøy) i 2010 brukt LTE/HSPA+ fra NetCom eller Telenors som backup og behøver nå ofte "reserven" på kveldstid. Jevnt over har "mobilt bredbånd" hos meg høyere nedstrøms ytelse (30 Mbit) enn DSL, men det er større større variasjon og litt høyere svartider.

Etter tidligere å ha brukt og forkastet ADSL, ADSL2 og VDSL2 fra 2 forskjellige tilbydere, vet jeg ca. hva jeg evt. går til hvis jeg skulle ta steget tilbake til DSL - og jeg aner at det er tvilsomt om jeg ser noen særlig ytelsesforbedring ift. tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...