ckl77 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hei alle! Jeg har lenge fundert på å investere i et nettbrett, og som ihuga Android-entusiast vurderte jeg nesten utelukkende android-brett. Men så begynner også laptopen å bli kjedelig og sliten, og den er ikke så bærbar som man skulle ønske. Siden jeg har en relativt stor mobiltelefon er vel strengt tatt Android-behovene dekket, så jeg tenker mer i retning Win8-maskin (Kanskje RT?). Jeg må være ærlig å innrømme at jeg ikke har fulgt godt nok med i timen på Win8, og synes det er litt diffust. Kan noen her bistå? Det kan tenkes at det er mye jeg ikke tenker på, så ikke vær redd for å komme med innspill. Budsjett er: Minst mulig, men hva brettet kan brukes til er viktigst. Jeg trenger: - Win8 nettbrett med tastatur dokk (~ultrabook) - Maskinen må fungere tålelig godt som en enkelt kontormaskin (office, simpel bildebehandling) - Minst 3 timer på batteri (nettbrett) - Lav vekt så det faktisk er et nettbrett Jeg ønsker: - HDMI ut - Bør klare Netflix uten å krepere - Litt lokal lagring er fint, og nettsky er et godt suplement. Jeg trenger IKKE: - Spill maskin - Win 8 Pro (har ikke noe i mot det, men tror kanskje at det gir feil type maskin? -> Høyere vekt pga annen maskinvare?) Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Har ikke fulgt veldig godt med på Win8 jeg heller, og ser meg veldig fornøyd med 7 fortsatt! Jeg hadde samme problem for ca 6 mnd siden selv, trengte da en ordning for alt fra skole, film titting (koble opp til tv) og enkel surfing. Det jeg ente opp med ble en brukt Asus Zenbook 13", og herregud å fornøyd jeg ble! Funderte lenge rundt et godt nettbrett, men fant ut at Zenbooken ga mye mer og veide ikke spesielt mye. I tillegg har den en veldig god levetid. De nye Zenbookene koster endel (er desto bedre, men kanskje unødvendig), men ta en titt på finn og se etter fine Zenbooker som er i underkant av 1 år gamle. Kjøpte min Ux31 for 4200 kr helt ny formatert og uten en ripe noe sted, har ikke angret 1 sekund på valget av ultrabook PC over nettbrett! Lenke til kommentar
ckl77 Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Hmm... Etter å ha lest gjennom denne artikkelen http://www.amobil.no/artikler/guide-microsoft-surface-rt-eller-pro/133892 er jeg litt mer i tvil om RT. Mulig jeg må rett og slett ha Pro-utgaven. Takker Lomeus for god input, men føler fortsatt at det er riktig å velge en nettbrett-hybrid fremfor ren Ultrabook, siden jeg ofte bare trenger skjermen. Tastaturet er mer for oppgaver der det trengs mye tasting. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Windows RT kan kun kjøre apper fra Windows Store, du kan altså ikke installere "vanlig" programvare som iTunes, Photoshop, osv. Dog følger Office RT med, en versjon av Office 2013 med de vanlige programmene (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook). Appene i Windows 8 kjører i fullskjerm og utvalget er blitt bedre etter hvert (men presentasjonen av apper er fortsatt elendig). Netflix er en av disse og fungerer utmerket (bruker den selv). Anbefaler at du logger på maskinen med din Microsoft-konto (Hotmail, Xbox, Outlook.com, osv.). Da synkes diverse innstillinger og du blir automatisk logget inn i en rekke apper. F.eks. SkyDrive, slik at nettskylagringen fungerer optimalt. Du nevner Windows 8 Pro, men det finnes også en versjon uten Pro, altså Windows 8. Noen kaller den også Windows 8 Core. (Snakk om å forvirre brukerne.) Dette er den "vanlige" Windows-versjonen og koster halvparten (rundt 1000NOK mot 2000NOK for Pro). Her kan du sammenligne disse to. Her har du et utvalg hybrider (Microsoft). Sjekk også ut Surface 2, som kommer senere i år. Endret 9. oktober 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
ckl77 Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Du nevner Windows 8 Pro, men det finnes også en versjon uten Pro, altså Windows 8. Noen kaller den også Windows 8 Core. (Snakk om å forvirre brukerne.) Dette er den "vanlige" Windows-versjonen og koster halvparten (rundt 1000NOK mot 2000NOK for Pro). Her kan du sammenligne disse to. Takk for gode innspill. Jeg er nok en av mange forvirrede brukere, jeg var ikke kjent med en Core-versjon. Trolig holder det for min bruk, det er vel bare at jeg muligens ikke vil finne meg til rette i RT-versjonen pga app-begrensningen. Microsoft-lenken var super, ga en god oversikt over aktuelle modeller. Heller mot en transformer eller en samsung, mest fordi de har FullHD-skjerm. De koster, men virker helt klart mest interessante. Så blir det et spørsmål om skjermstørrelse, men er nå vant med 10.1" nettbrett, så skal nok gå bra selv med 11.6". Lenke til kommentar
I am not a bird Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Se også på yoga: http://www.hardware.no/artikler/lenovo-ideapad-yoga-13/131062 http://www.proshop.no/Baerbar/Lenovo-YOGA13-21914FG-inkl.-BullGuard-2394593.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Her får du en fullverdig Windows-Pc, med flere valg innen ytelse. Du kan også se på 11S, Merk deg at det bare er 11 "s" som har pro http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/mini-pc/lenovo-ideapadyoga11s/190615.3001/ Endret 19. oktober 2013 av I am not a bird Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå