Gå til innhold

Har noen rappet bildene dine?

Anbefalte innlegg

Tror ikke du kommer særlig langt, men verdt ett forsøk. Legger man ut bilder på nettet eller noe annet for den saks skyld må du regnet med at det blir (mis)brukt på alle mulige måter dessverre.

Joda, jeg regner med at det kan skje, det er jo nettopp derfor jeg har tatt en sjekk.

Å be om å bli kreditert er vel heller ingen vits, hvorfor skulle folk som er interessert i billige flyreiser være interessert i akkurat bildet ditt?

Hvorfor er kundenes mulige interesser relevant?

Bildene man tar har omtrent null pengeverdi i dag. Så ingen vits med å styre og google opp sine egne bilder synes jeg. Bortkastet tid og penger.

Mulig det er slik for deg, men jeg spør altså om råd når jeg først velger å bruke tid på dette.

Bilder bør kun tas og legges ut for egen og andres glede. Misbruk bør man rett og slett drite i synes jeg. Så lenge det ikke er et legitimt stort multinasjonalt foretak.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det fek.s vært en fotoblogg, ville målgruppen til bloggen kunne være interessert i feks. å kjøpe ett print fra deg. Polakker på jakt etter billig flybiletter gir nok faen.

Hadde bloggen hotlinket til bildet ditt kunne du prøvd deg på dette:

Photographer Cleverly Shames HuffPo After They Use Her Imgur-Hosted Photo without Permission

Mitt råd er å gi faen og heller bruke tiden din på noe mer konstuktivt enn å prøve å kreve inn penger fra en polsk blogg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du kommer særlig langt, men verdt ett forsøk. Legger man ut bilder på nettet eller noe annet for den saks skyld må du regnet med at det blir (mis)brukt på alle mulige måter dessverre.

Å be om å bli kreditert er vel heller ingen vits, hvorfor skulle folk som er interessert i billige flyreiser være interessert i akkurat bildet ditt?

Bildene man tar har omtrent null pengeverdi i dag. Så ingen vits med å styre og google opp sine egne bilder synes jeg. Bortkastet tid og penger.

Bilder bør kun tas og legges ut for egen og andres glede. Misbruk bør man rett og slett drite i synes jeg. Så lenge det ikke er et legitimt stort multinasjonalt foretak.

Det er jo opptil hver enkelt å vurdere. Men at han skal drite i det, og bare la de bruke bildet.. vel, jeg er uenig. Selvfølgelig kontakter han dem og spør "Hva faen?" Ser de er på G+, jeg ville sjekket om bildet var der, og skrevet en kommentar om at det er stjålet. Bare på faen. De blokkere sikkert ham, men allikevel.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det handler om prinsipper også. Her sier du egentlig at man bare skal la folk stjele andres håndverk uten fare for konsekvenser, såfremt de altså ikke er gigantiske foretak.

Jeg tar noen stikkprøver en gang iblant, og bruker de få minuttene det tar meg å sende avgårde en epost/melding på FB/G+ osv. De som er driver små sjapper eller blogger av en viss kaliber pleier å unnskylde seg (jeg har ikke brydd meg nevneverdig om kompensasjon og slikt) og fjerne bildet. Mange hører jeg også ingenting fra, men da har jeg i det minste forsøkt.

Ang hotlinking har jeg satt opp det på en ganske grei måte via et php script. Her er et blogginnlegg om fremgangsmåten min. http://xmasb.com/2010/12/02/hotlinkere-er-som-oftest-fjortiser/

Den ble altså skrevet i 2010 og ruller og går fortsatt. Siste offer her: http://highendwathces.com/tag/movement

Lenke til kommentar

Litt på siden av originalsaken, men noen som har peiling på bruk av bilder som "set design" i filmer og TV-serier?

Tar en del bilder for et amerikansk metal-band, og tidvis bruker de bildene mine på kommersielle produkter som poster, CD-cover etc. For noen år siden tok jeg noen bilder som ble brukt på en poster som ble solgt på diverse nettbutikker, og fikk selvfølgelig betalt for det.

http://www.imdb.com/title/tt0118971/trivia?ref_=tt_trv_trv

"Sculptor Frederick Hart and the Episcopal National Cathedral in Washington, DC, sued Warner Brothers over a sculpture that appears in the film and closely resembles Hart's "Ex Nihilo", which is situated above Milton's desk in his apartment. A last-minute deal was negotiated to allow the sculpture to remain in the film."

http://variety.com/1998/film/news/settlement-reached-in-devil-s-advocate-case-1117467814/

"n a deal with a Virginia-based sculptor, Warner Bros. has agreed to cut several scenes from “The Devil’s Advocate” in order to proceed with today’s video release date — a release which a federal judge here promised to block unless a settlement was reached.

The deal, reached with sculptor Frederick Hart Thursday, allows 475,000 copies of the pic to move through video stores on a rental basis without any edits. But the studio will have to makes the cuts before it releases the video for sale. In addition, any TV screening of the pic will have to be cut to conform with the agreement."

http://www.movie-censorship.com/report.php?ID=4057

Endret av EB Prod
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...