Bill7 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hei!Skal en tur til Costa Rica og muligens litt flere steder i mellom-Amerika i jula.Har fra før av et Nikon D7100 med bl.a. nikkor 35mm f/1.8, og 18-105 mm VR.Har tenkt litt på å få tak i et Tamron 17-50 mm f/2.8, og et nikkor 70-300 mm VRII. Noen innvendinger eller tips mottas med takk Lenke til kommentar
3irik Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Begge objektivene du ser på er veldig gode, men det blir en ganske stor objektivpark å bære med deg! Kunne du klart deg med en superzoom? For eksempel tamrons 18-270 er veldig god, og vil kunne gi deg gode resultater uten å veie veldig mye. Lenke til kommentar
tow Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor ikke ganske enkelt en Nikkor 18-200, og 35/1,8 for å ta bilder i lite lys? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Med tanke på Costa Ricas fantastiske fauna - pilgiftfrosker, øgler, slanger, insekter osv - ville jeg ihvertall ikke dratt dit uten macroobjektiv, og da helst en ok ekstern blits med en liten softboks. Lyset er sjelden det beste inni regnskogen Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 På mine ferieturer har jeg hovedsaklig brukt min 10-20 mm, men også 15-85 mm og en makro. Noen ganger har jeg tatt med 70-300 mm, men den blir ikke brukt. Utvidet normalzoom-området har du dekt med din 18-105 mm. I tillegg ville jeg gjort som Thor Håkonsen og tatt med et makroobjektiv - f.eks Tamron sin 90 mm hvis du vil ha noe brukbart på et ikke for høyt budsjett. Jeg ville også tatt med en vidvinkel for å få med landskap og bygninger - f.eks Sigma sin 10-20 mm. Jeg er Canon-fotograf, så det kan være at det finnes bedre alternativer til Nikon, men det får noen andre utdype nærmere. NB! Det viktigste som avgjør hva du vil ha med deg av optikk er deg selv, du må ta med optikk til det DU liker å ta bilde av. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hei! Skal en tur til Costa Rica og muligens litt flere steder i mellom-Amerika i jula. Har fra før av et Nikon D7100 med bl.a. 18-105 mm VR. pluss på en god kompakt - så burde det meste være dekket - og enkelt... Lenke til kommentar
Bill7 Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 Grunnen til at jeg kunne tenkt meg Tamron sin 17-50 mm er at jeg har lest mye bra omtale av denne, samt at jeg blir litt skuffet over 18-105 fra tid til annen (mye kromatisk abberasjon, og uskarp i tele-enden). Har kjøpt et billig nikkor 55mm f/3.5 macro objektiv(manuell fokus), men ville tro at en 70-300 mm ville være mer hendig i regnskogen, mtp. fugler og apekatter? 35mm'ern er skarp og fin, men føler ofte at den blir verken fugl eller fisk(eller frosk for den saks skyld). Har også et lite stativ (redged) som jeg har litt lyst til å ta med, men det blir kanskje litt mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå