Gå til innhold

Hitler var en Norges venn. Er det med invasjon man besøker en venn og blir der i 5 år?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Nei, jeg har ikke vært klar over dette siden jeg var tolv. Jeg har lest krigshistorie siden jeg var tolv og diskutert krigen med mine foreldre og slektninger som opplevde den.

Egil Sundland omtalt i posten ovenfor var min lærer i historie og norsk på videregående. Jeg tar til etterretning at du ikke greier å lete opp noen av de bøkene du nevnte i en tidligere post. De kan sikkert ikke være så betydningsfulle siden du ikke greier å lete dem opp.

Jeg har problemer med å forstå hva du vil. Du er tilsynelatende ikke uenig i noe, men vil ha navn på bøker jeg dessverre ikke har for hånden lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Nei, jeg har ikke vært klar over dette siden jeg var tolv. Jeg har lest krigshistorie siden jeg var tolv og diskutert krigen med mine foreldre og slektninger som opplevde den.

Egil Sundland omtalt i posten ovenfor var min lærer i historie og norsk på videregående. Jeg tar til etterretning at du ikke greier å lete opp noen av de bøkene du nevnte i en tidligere post. De kan sikkert ikke være så betydningsfulle siden du ikke greier å lete dem opp.

Jeg har problemer med å forstå hva du vil. Du er tilsynelatende ikke uenig i noe, men vil ha navn på bøker jeg dessverre ikke har for hånden lenger?

Det kan jeg ikke vite uten at du klargjør ditt standpunkt.

A posteriori (jeg er født i 1947) er det ikke sikkert vi har samme oppfatning av om de allierte hadde hindret / blokkert forsendelse av jernmalm til Hitler Tysklands våpenindustri på den ene eller andre måte. Det er dog spekulasjoner siden det aldri ble gjort før Tyskerne okkuperte hele Norge. Jeg foretrekker også å diskutere konkrete temaer som de bøkene du enda ikke har kunnet finne frem fremfor hypotetiske scenarier. Jeg har lest det du lenket til ovenfor. Har du noe mer som er ukjent for meg så kom med det.

Det var få nordmenn som hadde innvendinger mot Vemorkaksjonen og hindret Hitler i å skaffe seg atombomben.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

De fleste kilder er enige om at Quislings rolle i dette var forsvinnende liten sammenlignet med de strategiske grunnene for en invasjon av Norge, [klipp]

Hvilke kilder er enige og hvilke er ikke enige om Quislings rolle, sa du?

Jeg har personlig aldri lest en kilde som mener Quisling sin påvirkning var i nærheten av samme størelsesorden som de strategiske grunnene for en invasjon av Norge, der en alliert intervensjon ble annsett som den største trusselen.

Jeg noterer meg at du går fra "de fleste kilder er enige om" til "jeg har personlig aldri lest en kilde som".

Det er en viss forskjell på de to.

Jeg er enig i den siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...