Gå til innhold

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Ser ut som grensen på kr 200 økes! :)

Vil ikke glede meg for tidlig. Stor fare for at akkurat det punktet blir forhandlet bort, eller kanskje redusert til kr.300(?) i løpet av prosessen, "i bytte mot noe annet"

Egentlig en filleting også i helhetsbildet, med tanke på at man vil gi milliarder i skattelette på formue, mens de fleste uføretrygdene, i stedet "får" kr. 3000 - 6000 i økt årlig skatt fra nyttår.

Vi får se, det er likevel kommet lengre enn tidligere

Vel, hvis du vil gjøre dette til en politisk diskusjon?

Synes kommentaren din virker litt bitter..

Endret av smartphone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er bare å krysse fingrene. Selv om det er foreslått er det fortsatt en reell sjanse for at det blir endret i løpet av forhandlingene. Jeg håper i det minste at mitt eget parti ikke blir noen hemsko.

En ting er sikkert; dette vil være en viktig endring for de med dårligst råd.

Lenke til kommentar

Dette blir topp.

Handler en del på Ebay og splitter mange ganger opp kjøp hvis mulig for å komme under 200,- kr grensen.

Hittil har de regnet med frakt hos meg, så den reelle grense har mange ganger hatt verdi under 100,- kr.

Ved 200,- kr inkl. frakt fikk jeg tollbehandlingsgebyr på 133,- kr i tillegg + MVA, slik at varen ofte ble minst dobbelt så dyr.

Noen spesielle fraktfirmaer tok mye mere i tollbehandlingsgebyr - som skal være forenklet for verdier under 1000,- kr

Lenke til kommentar

Hittil har de regnet med frakt hos meg, så den reelle grense har mange ganger hatt verdi under 100,- kr.

Ved 200,- kr inkl. frakt fikk jeg tollbehandlingsgebyr på 133,- kr i tillegg + MVA, slik at varen ofte ble minst dobbelt så dyr.

Noen spesielle fraktfirmaer tok mye mere i tollbehandlingsgebyr - som skal være forenklet for verdier under 1000,- kr

Hvis Posten feilaktig krever deg på moms & gebyr når varen faktisk kostet under 200, kan du sende de kopi av PayPal kvittering eller fra hvilken betalingstjeneste du benyttet, der vare og frakt er særskilt spesifisert. Har måttet sende inn kopi sjøl et par ganger, og da frafaller de kravet med en gang.

Forøvrig gjelder det å styre unna private fraktfirmaer som DHL etc. og heller handle fra de som sender varen med UK Royal Mail, US Postal Service, osv. altså det offisielle Post systemet i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Posten feilaktig krever deg på moms & gebyr når varen faktisk kostet under 200, kan du sende de kopi av PayPal kvittering eller fra hvilken betalingstjeneste du benyttet, der vare og frakt er særskilt spesifisert. Har måttet sende inn kopi sjøl et par ganger, og da frafaller de kravet med en gang.

Forøvrig gjelder det å styre unna private fraktfirmaer som DHL etc. og heller handle fra de som sender varen med UK Royal Mail, US Postal Service, osv. altså det offisielle Post systemet i landet.

Har selv hevdet at frakt ikke skulle tas med i beregningsgrunnlaget, men fikk ikke medhold i det.

Lenke til kommentar

Må si jeg er litt forbauset , når de som har angrepet bøndenes monopoler her i landet i årevis her på forumet, forsvarer Virkes og NHOs krav om å forbeholde seg retten til å ha enerett på Norske forbrukere sine penger.

Da kan de forsvare rigide handelsregler og hindringer, når egen økonomi står på menyen.

Lenke til kommentar

Jeg syns heller at staten burde ta gebyret selv, og sette mva-grensen til 0. De fleste som importerer endel (etter det jeg har lest) har lite imot mva som sådan, men gebyrene. Da konkurrerer butikkene på like vilkår. Ser på VG at mange spør om norske nettbutikker da må få lov til å selge varer for under 500kr uten mva, men på den annen side slipper de 135/270kr i importgebyr når de selger ting som koster mellom grensen og 1000kr, og over 1000kr. You win some, you lose some. Dog er det bedre med rettferdighet over hele fjøla.

I tillegg ville jeg foreslått at privatkjøp ble mva-fritt. En privatselger på finn/bruktmarkedet betaler ikke mva for salget - da bør ikke privatkjøp i utlandet belastes med dette, heller. Disse varene har kjøper betalt lokal mva for, og da bør den ikke dobbeltbeskattes når den selges til utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Godt forsøk, herr Brun, men jeg tror nok det er veldig stor forskjell på kostnaden med å behandle de ulike selvangivelsene. Noen leverer forenklet elektronisk, andre leverer mer kompliserte avhandlinger på papir. Noen har 1000 aksjetransaksjoner i Kuala Lumpur som må gås gjennom manuelt.

Men du, spørsmål til deg som blivende jurist, var det ikke slik at 200-kronersgrensen i sin tid ble innført fordi det kostet for mye å fortolle og inndrive mva på lavere beløp? Det impliserer i så fall at kostnaden den gang ble tatt av fellesskapet. Så har man senere lurt seg til å likevel legge kostnaden over på forbruker.

Lenke til kommentar

Har selv hevdet at frakt ikke skulle tas med i beregningsgrunnlaget, men fikk ikke medhold i det.

Fikk du noen begrunnelse da?

Hvis selve varen koster over 200 kroner, ja da skal også frakt tas med i beregningsgrunnlaget.

Et annet scenario hvor de kan bestemme seg å inkludere frakt etter skjønnsvurdering, er hvis de mistenker "pris-triksing" dvs. en vare som i følge faktura angivelig koster f.eks. $1 og fraktkostnad er $195

Lenke til kommentar

Hvorfor skal fellesskapet betale for din nettshopping? Fortolling koster penger. Det burde finnes metoder å gjøre det mer effektivt på enn i dag , men at staten bare tar regninga er en dårlig løsning.

Fordi fellesskapet er tjent med at jeg betaler mva på godene. Staten vil kreve inn penger, og når det er på deres initiativ bør de også ta kostnaden. Det er ikke jeg som trygler og ber om at det jeg kjøper skal gjennom tollen...

Ser da heller at de legger på 1% ekstra mva som kan dekke utgiftene. Langt mer smooth enn gigagebyrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...