Gå til innhold

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Du overså, antakelig med overlegg, hva jeg faktisk spurte om.

Hva med varer som ikke selges i Norge? Er det nødvendig å betale mva på brukte samlegjenstander kjøpt av private? Gjenstander som ikke er mye verdt i seg selv men som kan ha høy individuell verdi for samleren.

Jeg ser ikke hvorfor gjenstander som er vanskelig å få tak i i norge skal være momsfrie, de bør ha samme momsregler som alt annet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker mer i retning ikke-voldelig sivil ulydighet, noe som vil ha veldig stor effekt da samfunnsmaskineriet er basert på å kunne gå av seg selv basert på lydige borgere under splitt og hersk og alle hver for seg.

Hvis kun hundre tusen borgere setter ned foten, er det ikke nok ressurser til å håndtere situasjonen.

Tja, de bruker vel bare en passelig mengde tåregass og vannkanoner.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor gjenstander som er vanskelig å få tak i i norge skal være momsfrie, de bør ha samme momsregler som alt annet.

AtW

Det kan være re-import av gjenstander som i utgangspunktet var kjøpt og betalt i Norge.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Men hvilke varer er det Norge egentlig kan tape så katastrofale summer på? Klær og sko er vanskelig å kjøpe over nett pga. størrelser. DVD, Blu-ray og TV-spill er allerede svært billig i Norge og spesielt nye utgivelser koster omtrent det samme i Norge som i f.eks. Storbritannia eller Tyskland. Bøker er allerede tollfritt, og de norske bokhandlene går som bare det allikevel. Større innkjøp av typen flatskjermer, PC-er, tablets o.l. koster normalt over 1000 kroner også i utlandet hvis man skal ha noe av kvalitet. De eneste klare tapsområdene jeg kan se for meg er dametilbehør som f.eks. vesker og kanskje diverse typer teknisk utstyr som høytalere eller PC-hardware.

Lenke til kommentar

Jo så absolutt, for Norge er et lite land med et lite marked og det vil alltid være en stor del varer som aldri når hit fordi etterspørselen er for liten. Det er ikke rimelig at de som importerer disse skal betale toll for alt over 200 kroner, når hensikten med tollgrensen er å verne norske bedrifter mot konkurranse.

Man skal ha rimelig snevre preferanser for å bo i Norge og aldri være nødt til å importere noe fra utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det kanskje var lignende type diskusjon/innvendinger den gangen (norske) nettbutikker begynte å se dagens lys? :hmm:

Dvs. handelstanden mislikte den type "konkurransevridning og urettferdighet" siden nettbutikken hverken trengte lokaler eller ansatte, men kunne gjerne drives hjemme fra kjøkkenbenken.

Og nå er det nettbutikkenes tur til å jamre seg.

Hadde jeg drevet kiosk hadde jeg forøvrig mislikt disse Hjem-Is og Norsk Iskrem bilene som kjører rundt i nabolaget å selger billig iskrem (og frossenpizza og div)

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer i retning ikke-voldelig sivil ulydighet, noe som vil ha veldig stor effekt da samfunnsmaskineriet er basert på å kunne gå av seg selv basert på lydige borgere under splitt og hersk og alle hver for seg.

Hvis kun hundre tusen borgere setter ned foten, er det ikke nok ressurser til å håndtere situasjonen.

Men slik er det allerede i dag. Ta deg en tur gjennom et boligfelt etter kl 1600 på hverdag, eller hele helgen, og observer hvor mye håndverkervirksomhet for foregår.

Norske lovlydige håndverkere klager høylydt over omfanget av svart arbeid utført av utlendinger, og går så langt at de IKKE anbefaler norsk ungdom å ta håndverkerutdanning.

Lenke til kommentar

Lurer på om det kanskje var lignende type diskusjon/innvendinger den gangen (norske) nettbutikker begynte å se dagens lys? :hmm:

Dvs. handelstanden mislikte den type "konkurransevridning og urettferdighet" siden nettbutikken hverken trengte lokaler eller ansatte, men kunne gjerne drives hjemme fra kjøkkenbenken.

Og nå er det nettbutikkenes tur til å jamre seg.

Hadde jeg drevet kiosk hadde jeg forøvrig mislikt disse Hjem-Is og Norsk Iskrem bilene som kjører rundt i nabolaget å selger billig iskrem (og frossenpizza og div)

Tullball. Les tråden og prøv å forstå hvorford et du skriver er feil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullball.

Vel, et par av stikkordene som går igjen om tollgrensa er "likebehandling" og "urettferdig behandling" dvs. at de beslutningen som regjeringen evt. tar, oppleves slik.

Sånn sett er sammenligningen min "adekvat" om enn noe søkt.

Også i mitt "eksempel" handler det om at myndighetene har besluttet (legalisert) noe som andre etablerte næringsdrivende (med fast utsalgssted) føler ufordelaktig for sin egen virksomhet.

Lenke til kommentar

Vel, et par av stikkordene som går igjen om tollgrensa er "likebehandling" og "urettferdig behandling" dvs. at de beslutningen som regjeringen evt. tar, oppleves slik.

Sånn sett er sammenligningen min "adekvat" om enn noe søkt.

Også i mitt "eksempel" handler det om at myndighetene har besluttet (legalisert) noe som andre etablerte næringsdrivende (med fast utsalgssted) føler ufordelaktig for sin egen virksomhet.

Sammenlikningen holder ikke.

For det første var det aldri noe forbud mot nettbutikker, dessuten var det et reglement på plass vedrørende angrerett for postordre, returrett etc. Dertil ga fraktkostnaden et fordyrende element (for kunden) som veier en del opp for kostnaden som ligger i å holde lokale (som også må tas inn i prisen på varen).

For det andre har omreisende handelsmenn alltid vært et innslag i vareomsetningen.

Og for begge kategorier gjelder at de må beregne mva på salgsprisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hele debatten er på jordet. Grunnen til at 200-grensen ble innført i første omgang, var ikke at forbrukere i Norge skulle kunne importere mva-frie varer, men at det var ulønnsomt å drive inn mva for så små beløp. Skal grensen justeres, så må det altså bli i forhold til dagens kostnad med å kreve inn mva. Prisnivået for øvrig er helt likegyldig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det har du rett i, selvfølgelig. :)

Det virker da ganske fornuftig at man ikke driver inn krav hvor jobben koster mer enn selve kravet. Tenk om staten hadde vært like fornuftig i alle tilsvarende situasjoner. Det er så dyrt å drive inn bompenger at en god del krav faktisk er ulønnsomme. Kun ett eksempel.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Ser ut som grensen på kr 200 økes! :)

Vil ikke glede meg for tidlig. Stor fare for at akkurat det punktet blir forhandlet bort, eller kanskje redusert til kr.300(?) i løpet av prosessen, "i bytte mot noe annet"

Egentlig en filleting også i helhetsbildet, med tanke på at man vil gi milliarder i skattelette på formue, mens de fleste uføretrygdene, i stedet "får" kr. 3000 - 6000 i økt årlig skatt fra nyttår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...