Gå til innhold

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

I det regnestykket ligger det da ikke tysk moms

Jo mest sannsynlig gjør det det.

Når du er innom Ebay eller andre utenlandske nettbutikker, er det den oppgitte prisen på varen, som du ser på skjermen foran deg, som også er den vareprisen du ender opp med å betale for på Paypal (+ frakten selvsagt)

Dvs. både "du" og "Fritz" betaler det samme, for selve duppeditten

Er nok bare unntaksvis at avsenderlandets moms blir fratrukket, når det gjelder å sende pakker til privatpersoner i Norge fra utlandet (du må aktivt be om det + møte på selgere som vil styre med ekstra skjemaer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøys. Dette skjer med vanlige forbrukere hver eneste dag, fordi det er et håpløst byråkrati.

http://www.dinside.no/849034/raa-utnyttelse

Dette er et eksempel som beskriver idiotiet med dem kunstig lave grensen vi har nå.

Det skjer hver eneste dag, men det er langt vanligere at det ikke betales moms i landet det sendes fra.

Ja, DHLs gebyrer er svindel, men det er ikke noe som burde få oss til å øke grensen.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om norske forhandlere må stenge for dem som kan drive mer kosteffektivt så er jo det bare positivt.

Jo mer global verden blir jo mer må vi tilpasse oss og finne nye innovative måter å skape verdier på. Klarer ikke norske netthandelaktører å konkurrere? Ja da får de vel finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Om norske forhandlere må stenge for dem som kan drive mer kosteffektivt så er jo det bare positivt.

Jo mer global verden blir jo mer må vi tilpasse oss og finne nye innovative måter å skape verdier på. Klarer ikke norske netthandelaktører å konkurrere? Ja da får de vel finne seg noe annet å gjøre.

De utenlandske foretakene blir i praksis subsidiert av staten med mye høyere grense, hvordan er det rettferdig konkurranse?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er positivt, så fremt grensen ikke havner på, si, 1500,- +. Jeg føler større trygghet ved å handle varer fra norske butikker, når disse er dyre. Da vet jeg at jeg kan henvende meg til butikken. Mange mindre ting får man ikke tak i i Norge, og denne grensen er lite annet enn et enormt irritasjonsmoment.

Dersom grensen heves, kan jeg kanskje endelig kjøpe meg en liten "sports-mp3-spiller", til å ha på joggetur. Telefon til 5000 egner seg dårlig til dette, men den bestilte jeg selvsagt fra en norsk nettbutikk jeg stoler på. Norske nettbutikker vil fortsatt stille sterkt ift. kundekontakt og leveringstid.

Det sagt så bestilte jeg nylig et mobilbatteri via Ebay, fra en selger i Frankrike. Jeg vet ikke hvordan, men det kom i posten tre dager senere. Tilsvarende batteri kostet kuk og pung i de norske butikkene.

Lenke til kommentar

De utenlandske foretakene blir i praksis subsidiert av staten med mye høyere grense, hvordan er det rettferdig konkurranse?

AtW

Hva med varer som ikke selges i Norge? Er det nødvendig å betale mva på brukte samlegjenstander kjøpt av private? Hvorfor skal man betale for å leve eller alt man foretar seg? Det er ingen andre levende vesen som betaler for å være tilstede her på jorden. Skatter og avgifter er en ikke-etisk mekanisme som noen har funnet på for å undertrykke og ha profitt på andre individers eksistens.

Denne moderne slavedriften bør utgå i sin helhet. Vi er frie mennesker både i vilje og handling og det er uhørt at vi skal reguleres mtp handel. Foryby heller moderne former for usery.

"According to some jurisdictions and customs, simply charging any interest at all can be considered usury"

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

AtW

Hvem snakker om rettferdig konkurranse? Så lenge man driver i Norge og har ansatte, ja da er det ikke rettferdig konkurranse. Selvsagt gitt at man ikke driver med noe olje/gassrelatert.

Lenke til kommentar

Nei, og en slik diskusjon har svært lite med trådens tema å gjøre. Den er tatt hundre millioner ganger på dette forumet, finn en tråd hvor det er relevant.

Det er høyst relevant da enkelte ønsker en økning av den tollfrie grensen fordi de ikke er interessert i å betale mva. En økning av den tollfrie grensen er et riktig steg i retning av man fritt kan bruke allerede beskattede midler.

Hvis utfallet blir at den tollfrie grensen for import blir å følge prisutviklingen blir det blant det mest positive som er skjedd i nyere tid.

Jeg gremmes av å bo i et land hvor folk stort sett sier jaha eller nei vel, men sjelden eller aldri sier nei takk. Folk godtar alt for mye de ikke er enig i.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nei, i en diskusjon som handler om hvilke unntak som skal gjøres så er det ikke relevant at hovedregelen er illegitim.

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

-Det er fantastisk for folk som har liten eller ingen vilje til å betale mva. Jo høyere grensen settes desto bedre.

Enhver årsak til å mene det ene eller det andre er høyst relevant. Selv det å mene at det er bra fordi det kan være artig med en forandring, eller å mene at det er dårlig fordi mannen i gaten blir alt for lykkelig er høyst relevant. Den som nekter andre å ha en mening mister selv retten til å ha en mening.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å ta opp noen diskusjon om alle skatter og avgifter bør fjernes.

AtW

Du overså, antakelig med overlegg, hva jeg faktisk spurte om.

Hva med varer som ikke selges i Norge? Er det nødvendig å betale mva på brukte samlegjenstander kjøpt av private? Gjenstander som ikke er mye verdt i seg selv men som kan ha høy individuell verdi for samleren.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er høyst relevant da enkelte ønsker en økning av den tollfrie grensen fordi de ikke er interessert i å betale mva. En økning av den tollfrie grensen er et riktig steg i retning av man fritt kan bruke allerede beskattede midler.

Provenynøtralitet fordrer da høyere inntektsbeskatning

Hvis utfallet blir at den tollfrie grensen for import blir å følge prisutviklingen blir det blant det mest positive som er skjedd i nyere tid.

Historieløsheten lenge leve !

Jeg gremmes av å bo i et land hvor folk stort sett sier jaha eller nei vel, men sjelden eller aldri sier nei takk. Folk godtar alt for mye de ikke er enig i.

Det ville være bedre om folk begynte å klage på servicen her hjemme, enn å drive passiv-aggressiv utenlandshandel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville være bedre om folk begynte å klage på servicen her hjemme, enn å drive passiv-aggressiv utenlandshandel.

Jeg tenker mer i retning ikke-voldelig sivil ulydighet, noe som vil ha veldig stor effekt da samfunnsmaskineriet er basert på å kunne gå av seg selv basert på lydige borgere under splitt og hersk og alle hver for seg.

Hvis kun hundre tusen borgere setter ned foten, er det ikke nok ressurser til å håndtere situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...