Gå til innhold

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen grunn til at vi skal subsidiere utelandske butikker med momsfritak. Nå er ikke en heving til 400kr katastrofe, men å heve til 1000kr som FRP vil er håpløst.

Dette er jo opplagt konkurransevridende og jeg tror Norge kan risikere å bli dømt i EFTA-domstolen for dette selv om scenarioet er totalt bakvendt.

Rent egoistisk er det selvsagt gunstig for oss forbrukere.

Det skal nok svært mye til for å bli dømt i EFTA-domstolen for å gi utenlandske aktører en fordel på bekostning av nasjonale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror folk flest som handler ting med verdi 0-500 gjør det fordi varen ikke er tilgjenglig i Norge. For min del dreier det seg om småelektronik...og av og til har varen kostet så vidt over 200kr da er det utrolig irriterende å måtte betale 130kr i fortollingsgebyr på en vare til 201 momsen er ikke det værste det er fortollingsgebyret som dreper slik handel. En raspberry Pi koster litt over 200 i nettbutkk (farnell tror jeg det var) men på grunn av det hersens fortollingsgebyret og momsen kostet den 480kr...nesten dobbel pris. Kunne jeg ha kjøpt denne for 300 hos en norsk butikk inkl frakt og moms så hadde jeg jo heller gjort det, men var ikke å få tak i på denne tiden.

Men Poenget her er at når man legger til moms + FORTOLLINGSGEBYR., det er da rimlige varer blir utrolig mye dyrere.

Og det er ikke på billige småvarer norske nettbutikker tjener pengene sine på...til det er som regel omsetningen for lav.

Synes en grense på 500 hadde vært ok...med tanke på handeslekasje til utlandet, Egoisten i meg sier 1000 kr.

Aller helst synes jeg at fortollingsgebyret skulle hatt en max pris på 50 kr for varer med verdi under 1000kr. Hadde spart mer pemger på det enn på å øke grensen fra 200 til 4-500.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at vi skal subsidiere utenlandske butikker med momsfritak.

Gjør vel ikke det? De små-varene man handler, har jo selgeren allerede betalt moms for ved import til sitt hjemland.

Så sånn sett (ved varer som fortolles her) betaler man nok oftest egentlig moms til begge landene)

De færreste Ebay selgere enten de er lokalisert i USA; UK etc. gidder vel å styre med skjemaer for å trekke fra sin innenlands VAT for så at kjøperen deretter skal betale norsk moms?

Eneste gangen jeg har vært borte i det, var en enmanns tysk nettbutikk, som tilbød å "svitsje" tysk vs norsk moms på ei klokke til 1500 kroner, men da var det noen dokumenter som måtte ordnes.

Dog mulig enkelte store aktører har rutiner for denslags ved export, men tror dette i så fall bare omfatter liten del av utenlandsk netthandel hit til landet?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Gjør vel ikke det? De små-varene man handler, har jo selgeren allerede betalt moms for ved import til sitt hjemland.

Så sånn sett (ved varer som fortolles her) betaler man nok oftest egentlig moms til begge landene)

De færreste Ebay selgere enten de er lokalisert i USA; UK etc. gidder vel å styre med skjemaer for å trekke fra sin innenlands VAT for så at kjøperen deretter skal betale norsk moms?

Eneste gangen jeg har vært borte i det, var en enmanns tysk nettbutikk, som tilbød å "svitsje" tysk vs norsk moms på ei klokke til 1500 kroner, men da var det noen dokumenter som måtte ordnes.

Dog mulig enkelte store aktører har rutiner for denslags ved export, men tror dette i så fall bare omfatter liten del av utenlandsk netthandel hit til landet?

Om de ikke gidder å styre med skjemaer får være deres problem og er klinkende likegyldig. Poenget her er at en butikk som skal kjøpe varer fra utlandet for å selge de videre i Norge må betale moms, mens butikker som fra utlandet direkte til forbruker i Norge slipper dette.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nokon innsikt i korleis andre land som liknar på Norge fører sin politikk på område som dette? Rike land med høge lønningar og dyre varer.

Hvis vi sammenligner Norge med f.eks Sverige så er Norge er i en særstilling siden vi ikke er medlem i EU og vi skal derfor ikke betale moms i det landet vi bestiller en vare fra EU-land.

Dersom en svenske bestiller en duppedings til ca. £15 i England så skal og må svensken betale svensk moms (25%) av hele beløpet i det varen blir bestilt og betalt og disse 25% i moms blir overført fra den engelske selgeren til den svenske staten. Dette gjelder dersom den engelske selgeren selger varer til Sverige for mer enn 320 000 kr. i året. Selger den engelske selgeren varer til Sverige for mindre enn 320 000 i året skal den svenske kjøperen betale engelsk moms (20%) og disse 20% går til den engelske staten.

En nordmann som bestiller den samme duppedingsen skal ikke betale den engelske momsen siden vi ikke er medlem i EU og skal heller ikke betale moms til den norske staten siden kjøpssummen er under den magiske grensen.

Nordmenn kan derfor handle denne duppedingsen billigere enn det svenskene kan

http://www.konsumenteuropa.se/sv/Amnesomraden/Kop-av-varor-och-tjanster/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/?WT.ac=Tull+&+moms+inom+EU

Om svensken i eksempelet ovenfor bestiller varer fra et land utenfor EU trenger han ikke å betale toll dersom verdiene på varene er under SKR 1400 men han må alltid betale svensk moms av hele beløpet. Handles det for mer enn SKR 1400 må svensken betale både moms og toll.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/Amnesomraden/Kop-av-varor-och-tjanster/Tull-och-moms/Tull-och-moms-utanfor-EU/?WT.ac=Handel+utanf%C3%B6r+EU

Nordmenn har det bra sammenlignet med svenskene :)

Endret av Dromle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de ikke gidder å styre med skjemaer får være deres problem og er klinkende likegyldig.

Regelrytteri fremfor realiteter? :)

En nordmann som bestiller den samme duppedingsen skal ikke betale den engelske momsen

Jeg har handlet endel på Ebay bl.a. fra UK baserte selgere, og har aldri opplevd å få fratrukket engelsk VAT

Har vel fortollet 8-10 pakker i årenes løp, og har aldri fått fratrukket avsenderlandets VAT moms eller hva de velger å kalle det rundt omkring i verden, før jeg betaler norsk moms. Ergo har jeg betalt moms til to land.

Den angivelige konkurranse vridningen vs. Norge tror jeg sånn sett beror mer på at generelle levekostnad-nivå er lavere i fleste andre land enn Norge, og at de derfor kan selge varen til lavere pris.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Du må informere selger om at Norge ikke er medlem i EU og at du derfor ikke skal betale VAT. Dette fungerer greit hver gang jeg bestiller bildeler til min engelske bil. Hvis du ikke informerer selger om at du ikke skal betale VAT så gidder de ikke å løfte en finger for å hjelpe deg siden de da slipper litt papirarbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så I praksis betyr dette at vi I Norge som regel uansett betaler moms til det landet vi kjøper det i og i tillegg betaler moms til Norge for varer over 200 kr. Svensker betaler i praksis bare moms til det landet de kjøper det i. Tror jeg hadde byttet til det systemet de har i Sverige om jeg hadde muligheten gitt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at vi skal subsidiere utelandske butikker med momsfritak. Nå er ikke en heving til 400kr katastrofe, men å heve til 1000kr som FRP vil er håpløst.

Dette er selvsagt bare tullball. I virkeligheten betaler norske forbrukere som bestiller varer fra utlandet, først VAT/MOMS i landet man handler fra, i tillegg til MOMS, tollavgifter og fortollingsgebyrer i Norge. Det er svær lite gunstig, spesielt siden det er mange varer det er helt umulig å få tak i, om du ikke bestiller dem fra utlandet.

Og er du i tillegg så uheldig at pakken din havner på 201NOK, så ender du oftest opp med å betale det dobbelte av det varen koster i avgifter til staten, pluss gebyrene speditøren skal ha for å "fortolle varen for deg".

Nei, det eneste riktige ville vært å satt denne grensen til MINIMUM 1000 kroner, slik at man faktisk har en reell mulighet til å handle varer fra utlandet, uten å sitte å regne på desimalene, for å finne ut om det er verd å bestille varen, eller vente til neste gang man har tid til å sette seg på et fly for å frakte varen over grensa sjøl - siden man da kan ha med seg varer for opp mot 6000 kroner. Med en slik kunstig lav grense som vi har nå, så er det billigere å hive seg på et fly til London, kjøpe en vare og ta første fly hjem igjen - enn å kjøpe den samme varen(om den er å få kjøpt) her hjemme. Det er intet mindre enn galskap.

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt bare tullball. I virkeligheten betaler norske forbrukere som bestiller varer fra utlandet, først VAT/MOMS i landet man handler fra, i tillegg til MOMS, tollavgifter og fortollingsgebyrer i Norge. Det er svær lite gunstig, spesielt siden det er mange varer det er helt umulig å få tak i, om du ikke bestiller dem fra utlandet.

Nei, du betaler ikke moms i landet du handlet fra. De som gjør det gjør feil. Dette er en enkel jobb å få gjort riktig. Vi kan ikke ta hensyn til at noen ikke klarer å drive butikk skikkelig.

Så betaler vi norsk moms ja. Det er her vi diskuterer hvorvidt vi skal ha like konkurransevilkår eller ikke.

Tollavgifter er en annen diskusjon og er bare aktuelt for noen spesielle produkter.

Fortollingsgebyr må du derimot ut med ja og for varer rett over grensen på 200kr så blir det en vesentlig andel av totaltbeløpet. Her er det gjort store fremskritt de senere årene og både behandlingstid og gebyrer er vesentlig redusert, men ingen er imot at dette effektivseres enda mer.

En grense på 1000kr vil definitivt presse flere butikker ut av landet og jo høyere denne grensen settes jo flere blir tvunget ut. Men for all del, kjør på og sett grensa til 5000kr. Så kan vi jo sjekke fasit om 4 år...

Endret av EternalSunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For forbrukarane så er det kanskje "bra", sidan dei får billigare varer. Samtidig er det negativt for norske butikkar og nettbutikkar, som i større grad må konkurrere med utlandet på varer til over 200,- kroner.

Eg vil påstå det blir ei ulempe for mange norske forbrukarar og, sidan det kan føre til at nettbutikkar og butikkar blir nedlagt, som minskar utvalget.

Så utvalget i norske (nett-)butikker er større en det man finner ellers på internett?
Lenke til kommentar

Nei, du betaler ikke moms i landet du handlet fra. De som gjør det gjør feil. Dette er en enkel jobb å få gjort riktig. Vi kan ikke ta hensyn til at noen ikke klarer å drive butikk skikkelig.

Tøys. Dette skjer med vanlige forbrukere hver eneste dag, fordi det er et håpløst byråkrati.

http://www.dinside.no/849034/raa-utnyttelse

Dette er et eksempel som beskriver idiotiet med dem kunstig lave grensen vi har nå.

Lenke til kommentar

For forbrukarane så er det kanskje "bra", sidan dei får billigare varer. Samtidig er det negativt for norske butikkar og nettbutikkar, som i større grad må konkurrere med utlandet på varer til over 200,- kroner.

Eg vil påstå det blir ei ulempe for mange norske forbrukarar og, sidan det kan føre til at nettbutikkar og butikkar blir nedlagt, som minskar utvalget i det norske markedet.

Sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn.

Det ser svært misvisende ut.

Når du sier at det minsker utvalget i det norske markedet vil man naturligvis få inntrykket at det er utvalget tilgjengelig for norske forbrukere du henviser til under begrepet "norske markedet".

Om det derimot viser seg at det du henviser til er at det er tilbudet i norske (nett-) butikker som reduseres ved at norske (nett-)butikker blir nedlagte, vel da er vel det så åpenlyst at det neppe var verdt å påpeke.

Dog er det irrelevant for forbrukerne, eller rettere sagt er det en fordel for forbrukerne om dette skjer ettersom de vil få samme varer billigere.

Lenke til kommentar

Tøys. Dette skjer med vanlige forbrukere hver eneste dag, fordi det er et håpløst byråkrati.

http://www.dinside.no/849034/raa-utnyttelse

Dette er et eksempel som beskriver idiotiet med dem kunstig lave grensen vi har nå.

I det regnestykket ligger det da ikke tysk moms. Nå er eksempelet ditt en gammel sak fra 2010. Om ikke DHL har skjerpet seg så kan man ikke skylde på håpløst byråkrati. Da må man snakke om en håpløst dårlig privat bedrift. Det regnestykket der er overhodet ikke representativt for hva du må betale nå.

Men som påpekt: Ingen er imot å gjøre fortollingsjobben rimeligere. Da må vi heller snakke om å fjerne moms på alle kjøp under 400/100kr totalt. Det ville vært rettferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som ikke har noe som helst med saken å gjøre? Men punkt 2 handler jo om å "heve aldersgrensen", hvilket er samme betydningen som legges i heve her. Skjønner ikke problemet.

Den eneste forskjellen er jo at kontrakten ble hevet er skrevet i fortid kontra heve aldersgrensen. Men ja, heve aldersgrensen er et bedre eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...