Gå til innhold

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strengt tatt blir vel ikke nettbutikker rammet annerledes enn annen detaljehandel/faste butikker? :hmm:

Tja. Folk handler jo i butikken selv om varene strengt tatt finnes billigere ute i norske nettbutikker?

Frisørprodukter får du jo for nesten halvparten av salongpris på nett.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er veldig bra men jeg skjønner at dette går uttover norske nett og fysiske butikker på den måten at vi handler mer fra billige steder og salgstallene dems kommer til og synke etterhvert som det og kjøpe fra utlandet blir mer og mer populært siden når fler kjøper billigere produkter fra utlandet vil også flere få vite om at det er billigere og lett og gjøre dette.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne vel lagt til at kommer selvsagt an på hvor man bor, tilgjengelighet til diverse butikker-kjeder osv. For å si det sånn, så har jeg handlet mye duppeditter hos f.eks. Jula og Biltema (som ikke driver egen postordre) og jeg tror fremveksten av slike butikker på landsbasis kanskje vel så mye rammer de "klassiske" nettbutikkene, enn en evt. justering av det tollfrie beløpet. :hmm:

Egentlig så tror jeg en økning fra 200 til 400 kroner (har vært nevnt) knapt vil merkes av noen av disse aktørene egentlig. Det spørs hva slags type vare man skal handle osv. Og noen foretrekker å skjekke varer fysisk, eller ha lett retur/reklamasjon, og handler derfor uansett "norskt"

Lenke til kommentar

Bare den ikke økes alt for mye, så tror jeg det blir bra. I dagens samfunn finner man det meste på nett, så det å handle fra utlandet er nok en del vanligere nå enn det var da 200 kroners grensen ble innført.

For min del så kommer jeg nok til å kjøpe det meste av klær på nett hvis den tollfrie grensen blir hevet nok. Ikke for at norske klær er så dyrt, men det er jo kjekt å gå med gensere/jakker som ikke er vanlige i dette landet. Dagens tollgrense gjør derimot at jeg heller svipper innom Cubus eller Dressman for å kjøpe klær.

300-400 kr virker som en helt ok grense, 1000 kr høres litt skummelt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen vil heve den tollfrie grensen for import. Bra eller dårlig?

heve (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)

1. bli større, blåses opp

La deigen heve en halvtime før steking

2. gjøre noe større, løfte noe

Regjeringen har hevet aldersgrensen for å kjøpe sprit.

3. avslutte, bryte

kontrakten ble hevet

http://no.wiktionary.org/wiki/heve Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står jo nederst kontrakten ble hevet?

Som ikke har noe som helst med saken å gjøre? Men punkt 2 handler jo om å "heve aldersgrensen", hvilket er samme betydningen som legges i heve her. Skjønner ikke problemet.

On topic: Synes dette er toskete. Ser ingen grunn til å subsidiere utenlandske butikker ved å frita de fra avgifter norske butikker må betale. Dersom det medfører kostnader å fortolle, ja så må selvfølgelig de kostnadene betales av den som ønsker å fortolle noe. Dersom gebyrene er kunstig høye, så bør det selvfølgelig gjøres noe med gebyrene, men å øke grensen slik at man kan importere også dyrere ting uten å betale avgifter er å gi utenlandske butikker et kunstig konkurransefortrinn foran norske. Definitivt ikke heldig.

• Liker 5
Lenke til kommentar

For MIN del er dette flott. Alt jeg handler fra utlandet, gjør jeg rett og slett fordi jeg ikke kan finne varene her i Norge, eller fordi de ekvivalente varene man har i Norge er for dårlige i forhold til konkurrentene i utlandet.

Nå skal det også sies at noen Norske nettbutikker tar seg veldig, veldig godt betalt for billigvarer som de importerer i stort kvantum fra Kina. Flott for Norge med tanke på skatter, kjipt for forbrukeren å bli flådd på prisene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For forbrukarane så er det kanskje "bra", sidan dei får billigare varer. Samtidig er det negativt for norske butikkar og nettbutikkar, som i større grad må konkurrere med utlandet på varer til over 200,- kroner.

Eg vil påstå det blir ei ulempe for mange norske forbrukarar og, sidan det kan føre til at nettbutikkar og butikkar blir nedlagt, som minskar utvalget.

Om eg skal vere egoistisk så kunne eg sagt at det er bra, men eg er skeptisk til å åpne slusene til utlandet. Gjer me det på mange områder så vil norske arbeidsplassar forsvinne over tid.

Har nokon innsikt i korleis andre land som liknar på Norge fører sin politikk på område som dette? Rike land med høge lønningar og dyre varer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lite eller ingenting som tyder på at dette blir noen katastrofe. Men krisemaksimering er jo vanlig ved enhver endring.

Jeg sier ikke at det blir katastrofe, jeg sier at "forenkling" strengt tatt er et dårlig argument når man "forenkler" med å bare hoppe over hele regelverket. Det er klart det blir mindre byråkrati av å la være å kreve inn moms. Skal vi ikke bare oppheve hele momsregelverket, da blir det jo mye mindre byråkrati!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norske nettbutikker kan fortsatt tilby kjapp frakt og reklamasjon på varene. Mest er det rask frakt som kanskje folk bryr seg om...veldig billig frakt fra fra utlandet kan fort resultere i 1-4 uker venting. Skal du reklamere noe så koster det penger å sende, og ting går veldig seint.

Det markedet som dette nesten eksklusivt vil ramme er jo de som selger varer rett over 200 grensa, altså fra 200-500 kr. Hvor mange nettbutikker er det egentlig snakk om? Hvor mange arbeidere er det som faktisk driver på med dette?

Vil nettbutikkene forsvinne totalt, eller vil bare fortjenestene deres bli redusert? Personlig tror jeg det heller er snakk om den siste.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det blir katastrofe, jeg sier at "forenkling" strengt tatt er et dårlig argument når man "forenkler" med å bare hoppe over hele regelverket. Det er klart det blir mindre byråkrati av å la være å kreve inn moms. Skal vi ikke bare oppheve hele momsregelverket, da blir det jo mye mindre byråkrati!

Dette er jo ikke snakk om noen "sluser" heller som det ble referert til over. Dette er snakk om småpakker som skal forenkles. Det er snakk om en liten del som blir litt større.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at vi skal subsidiere utelandske butikker med momsfritak. Nå er ikke en heving til 400kr katastrofe, men å heve til 1000kr som FRP vil er håpløst.

Dette er jo opplagt konkurransevridende og jeg tror Norge kan risikere å bli dømt i EFTA-domstolen for dette selv om scenarioet er totalt bakvendt.

Rent egoistisk er det selvsagt gunstig for oss forbrukere.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...