Gå til innhold

Finn.no sin betalingsgaranti - tull eller gull?


Anbefalte innlegg

Skal selge en mac på finn.no. Har fått henvendelser fra folk som vil kjøpe men vil bruke finn sin betalingsaranti. Jeg ser det koster penger også ser jeg at det tar minst 10 dager før pengene er på konto til selger hvis alt går som det skal.

 

Jeg leser at hvis kjøper klager så låses pengene. Betyr det at hvis noen vil være vrang så kan de både få macen min og pengene sine tilbake dersom jeg bruker garantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sender den med Postens Norgespakke så får du et sporingsnummer for å følge pakken. Da kan du se når selger har hentet pakken.

 

Les mer om Finn Betalingsgaranti.

 

 


  • Hvis du har sendt varen til kjøperen og denne påstår at varen ikke har kommet frem, må du beskrive hvordan du sendte varen og fremvise kvittering på dette. Iht. brukeravtalen må du ta vare på kvitteringen for forsendelsen av varen. Hvis du ikke har sendt varen, bør du gjøre dette så raskt som mulig og informere oss om dette. Hvis du ikke svarer innen tidsfristen på en uke (7 dagar), går vi ut fra at du ikke vil sende varen. Vi opphever da kjøpet, og kjøperen får tilbake pengene sine.

    Hvis du ikke vil sende varen til kjøperen, bør du selv oppheve kjøpet i PayEx Betalingsgaranti, slik at kjøperen kan få tilbake pengene sine så raskt som mulig. Du opphever kjøpet ved å klikke på koblingen i den siste e-postmeldingen fra PayEx Betalingsgaranti.

Endret av andreasn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt kjipt med Finn sin betalingsgaranti er at det ikke er en nøytral tredjepart som kan megle eller ta en beslutning hvis det skulle oppstå en tvist(som det for eksempel er ved bruk av Paypal).

 

Det som skjer hvis det skulle oppstå en uenighet om pris, varens tilstand osv. er at du oppretter en "tvist".

 

Det vil resulterer i at pengene blir fryst fra både selger og kjøper til partene har funnet en løsning seg imellom. Hvis kjøper oppretter en tvist, vil da selger få en epost fra Finn som sier at kjøper har opprettet tvist, og gir deg 3 alternativer itillegg til at du kan skrive kommentar til det valgte alternativet.

 

De 3 alternativene er om følger:

-Selger får utbetalt hele kjøpsummen, og transaksjonen blir gjennomført.

-Kjøper får utbetalt hele kjøpesummen, og transaksjonen blir avbrutt.

-Kjøpesummen blir fordelt mellom kjøper og selger.

 

Det følger med visse frister(tror det er ca.7 dager) etter at en av partene har mottatt et forslag, og har da inntil fristen til å enten godta eller avslå forslaget og eventuelt gi en kommentar.

 

Hvis den ene parten godtar forslaget er tvisten løst. Hvis forslaget blir avslått derimot, så må kjøper/selger på nytt foreslå et av de tre alternativene + legge til eventuell kommentar, motparten har da inntil fristen for å bestemme seg for å avslå eller godta kravet. Hvis ikke går prosessen i revers igjen helt til begge partene har blitt enig.

 

Hvis man skulle ønske å koble inn en tredjepart må en etter det jeg har forstått bringe saken inn for forbrukerombudet eller lignende, og kjøre saken igjennom der.

Endret av K_7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...