Trondermann Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hei. Jeg fyller 18 år i Februar og er allerede på utkikk etter bil. Vis jeg kjøper en bil nå, i Oktober og ikke vil betale noe på bilen før jeg har lappen og kan kjøre den i Februar, hva skal jeg gjøre? Skal jeg kjøpe bilen, skrive kontrakt og betale omregistrering osv og så levere inn skiltene til biltilsynet? Er helt blank på akkurat dette området så vis noen vet hvordan det fungerer så gjerne si fra Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Du kan gjøre det ja, men jeg ville bare hatt skilter på den når det er snakk om et så lite tidsrom som det her, av praktiske grunner. Hadde det vært snakk om et år + hadde det vært mer aktuelt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Du kan fint kjøpe en bil uten å tegne forsikring så lenge skiltene blir levert inn med én gang. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Du kan fint kjøpe en bil uten å tegne forsikring så lenge skiltene blir levert inn med én gang. Lurer litt, er det da slik at du må frakte den på henger hjem? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Om du ikke får kjøre den hjem på selgers forsikring kan du jo kjøpe prøveskilt. Kjører du på eksisterende forsikring bør i så fall selger levere skiltene, for sin egen sikkerhet, han får ikke avslutta forsikringa på bilen før ny forsikring er tegnet eller skiltene er levert inn. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Om du ikke får kjøre den hjem på selgers forsikring kan du jo kjøpe prøveskilt. Kjører du på eksisterende forsikring bør i så fall selger levere skiltene, for sin egen sikkerhet, han får ikke avslutta forsikringa på bilen før ny forsikring er tegnet eller skiltene er levert inn. Men da skal du ha en veldig snill selger som tør å la deg kjøre bilen hjem på hans forsikring, tror ikke jeg hadde vurdert å si ja på noe sånt. Kan man kjøre prøveskilt uten forsikring? (Har snart tatt over tråden her, men dette var noe jeg også lurte på ^^ ) Altså, det å ville slippe forsikring skaper en del logistiske problem som TS ser Avhengig av hvilken bil det er så er det ikke snakk om enorme summer frem til februar, har du ikke råd til det, så har du vel ikke råd til å ha bil uansett? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Prøveskilt gir ansvarsforsikring, som er minstekravet. Edit: Man kan altså da skru av skiltene og la selger levere disse inn, og kjøre hjem på forsikringen prøveskiltene gir. Endret 8. oktober 2013 av Leo_ Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Du får ikke leid prøveskilter på en bil som har skilter fra før da. Hver gang jeg har kjøpt bil så har jeg kjørt den hjem, også tegnet forsikring selv, enten samme dag, eller neste virkedag. Har heller aldri hørt om noen som har gjort det på annen måte. Greit å få med at forsikringen opphører fra salgsdatoen i kontrakten da. http://lovdata.no/all/tl-19890616-069-008.html#7-2 § 7-2. (eierskifte) Skifter den ting forsikringen er knyttet til eier, og ikke annet er avtalt, gjelder forsikringen også til fordel for den nye eier. Ved forsikring som nevnt i § 7-1 annet og tredje ledd gjelder dette selv om retten ikke er tinglyst eller registrert. Er det avtalt at forsikringen skal falle bort om tingen skifter eier, svarer selskapet likevel for forsikringstilfeller som inntrer innen fjorten dager etter eierskiftet. Det som er bestemt i første ledd gjelder ikke hvor den nye eier har tegnet forsikring, og ved husdyrforsikring. Edit: Hvis du kjøper bil nå, så må du betale omreg og forsikring (forutsatt at årsavgift for i år er betalt.) Da kan du ha skilter på bilen til 31.12, også evt levere de da for å slippe årsavgifta for neste år (sålenge) Hvis du leverer skiltene før(samtidig) som salgsmelding, så slipper du omreg før du skal ha ut skiltene igjen. Dette går jo evt an å avtale med selger Endret 9. oktober 2013 av daruu Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Vil en person under 18år få eie bil/ha forsikring på den? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Vil en person under 18år få eie bil/ha forsikring på den? Ja 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Kan umulig være noe særlig høy premie for de under 18, bilen blir jo ikke brukt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå