finfyr Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg og en kompis har nå i et par måneder prøvd å skaffe oss ADSL fra Nextgentel. Vi bor i Trondheim, og trodde ikke dette ville by på de store problemene, men du verden så feil vi tok...Her er en mail vi mottok fra Nextgentel for en lang tid tid tilbake: "Vi har mottatt status vedrørende din bestilling, og ser at du har fått avslag på dine linjer. Det kan være flere grunner til dette. De mest vanlige er: - Ikke ledig kapasitet i endefordeleren din. - Ingen ledige par fra endefordeleren, og inn i ditt hus. - Manglende kapasitet fram til endefordeleren. - Linjen går på noe som kalles utjevningskabel. NextGenTel har nå startet utrullingen av noe som kalles for Shared Access (Full Local Loop Unbundling), som betyr at vi kan levere ADSL på de eksisterende telefon linjene dine, ved bruk av et filter som kalles for en splitter. Dette gjør at vi deler signalene for telefoni og ADSL, og kjører alt på samme linje. På den måten er du ikke lenger avhengig av en egen dediket linje til ADSL. For å benytte deg av dette må du ha vanlig fast-telefon. I våre databaser finner vi ikke informasjon om ditt eventuelle telefonabonnement. Vi trenger informasjon om ditt telefonnummer dersom du har fast-telefon, og ønsker at vi skal forsøke å levere ved hjelp av denne teknologien." Joda, vi ringte telenor og fikk åpent igjen den linjen som allerede var i leigheten vår. Dette tar Telenor 990kroner for. Tok igjen kontakt med NGT og bestilte på nytt, ettersom vi nå hadde et telefonnummer. Dermed skulle jo dette la seg gjøre, men neida. Nå har de plutselig snudd på flisa, og sier at de ikke lengre kan tilby oss ADSL, selv om vi nå har en telefonlinje med et aktivit abbonement!! Makan! Dermed sitter vi med en regning på 1000 spenn for en telefonlinje som vi faktisk ikke har bruk for... Angreretten er gått ut, og Telenor sier vi må betale den regningen! Hva gjør vi? Det er jo på det rene at NGT har lurt oss bort her. Dermed blir vi "straffet" ved å måtte betale 1000 spenn til telehor, og får likevel ikke nett. Hva ville du har gjort? Og hvilke juridiske virkemidler kan vi ta i bruk i denne saken... Anders (Nå har vi bestilt avidi...) Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 jeg ville hørt med forbrukerrådet.. de finner fort om du har noe å fare med. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg ville ha chillet litt og tenkt over hvor mye hjalla-mekk som har blitt gjort med linjene i den tiden telenor var værna bedrift. Hvis man antar at det kan være noe kluss med linjene, kan man ikke forvente at NGT skal ta på seg å gå etter telenor og sjekke hver minste detalj dem gjør. _Du_ burde nok ha fått en skriftlig bekreftelse på at NGT faktisk lovet _deg_ ADSL _hvis_ du fikk fasttelefon-linje. Ellers, slik det er nå, kan NGT lett ro seg vekk med "tekniske problemer og / eller vondt i viljen vår fører dessverre til at vi i denne omgangen nok ikke kan tilby deg å løse midtøsten konflikten". Sånn derre standard bullshit dem presser ut for å fraskrive seg ansvar. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Det er jo ingen steder i den mailen hvor NGT ber deg om å opprette et telefonabonnement så du har nok ingenting å fare med... For å benytte deg av dette må du ha vanlig fast-telefon. Vi trenger informasjon om ditt telefonnummer dersom du har fast-telefon, og ønsker at vi skal forsøke å levere ved hjelp av denne teknologien. Uansett er det vanlig å sjekke om dere kan få ADSL på telefonlinjen om dere oppretter det, før dere bestiller telefon. Videre sier du jo selv at dere fikk denne mailen for "lang, tid siden" Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vi trenger informasjon om ditt telefonnummer dersom du har fast-telefon, og ønsker at vi skal forsøke å levere ved hjelp av denne teknologien. De sier jo klart og tydlig at de vil forsøke, altså kan de ikke love dere noe som helst. Muligens var dere for langt unna sentralen eller tilhørte en ikke utbygd sentral når dere fikk telefonnummeret. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Trur ikke du har en særlig god sak akkurat, de lovte aldri noenting, du ba heller ikke om noe skriftlig fra NGT. Så satt deg selv i den saksa. Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Var faktisk i helt samme situasjon som deg.. Jeg fikk ikke linje pga av det var no kluss med linjene i huset.. Men etter en samtale med nextgentel, hvor de hevdet at hvist jeg åpnet for telefonen så kanksje.. De var VELDIG forsiktig med å ikke oppfordre meg til å bestille et telefon abb.. Alt i alt så endte det med at jeg var heldig og fikk meg en adsl.. Men jeg tror neppe du har noe sak ettersom de aldri forteller kunden at de kan få adsl ved og bestille et telefon abb.. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Står jo ingen steder at dere kan få adsl ved å bestille telefon abb, så her var dere nok alt for kjappe uten å sjekke opp ting og har nok ikke noe særlig å komme med.. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg ville ha chillet litt og tenkt over hvor mye hjalla-mekk som har blitt gjort med linjene i den tiden telenor var værna bedrift. Hvis man antar at det kan være noe kluss med linjene, kan man ikke forvente at NGT skal ta på seg å gå etter telenor og sjekke hver minste detalj dem gjør. _Du_ burde nok ha fått en skriftlig bekreftelse på at NGT faktisk lovet _deg_ ADSL _hvis_ du fikk fasttelefon-linje. Ellers, slik det er nå, kan NGT lett ro seg vekk med "tekniske problemer og / eller vondt i viljen vår fører dessverre til at vi i denne omgangen nok ikke kan tilby deg å løse midtøsten konflikten". Sånn derre standard bullshit dem presser ut for å fraskrive seg ansvar. 1. Det var faktisk betre når teleN hadde enerett på de fysiske nette. Og endå betre før televerket vart privatisert. Fordi dei no er eit "privat" firma og skal tjene penger, så bygger dei bare ut dersom det er lønsomt, eller påkrevd ved lov/konsesjonsbestemmelser/o.l. Det samme har skjedd med e-nettet, men det er ein annen sak... 2. Det er ikkje alltid det er mulig å bruke splitter. Har du isdn? hvis ikkje så kan det godt være at du henger på BF-TF eller digital 2/11 kanaler. Isåfall er det umulig å få xDSL/ISDN, hvis det ikkje er ledig par fram til huset ditt. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Du må belage deg på å betale regningen fra Telenor iallefall, da de ikke hadde noe med denne saken å gjøre. Spørsmålet er da om du kan få noen form for erstatning fra NGT Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Her har du nok ikke noe å fare med, desverre... Hadde NGT lov deg noe så kunne det kanskje vært noe, men ikke ellers. Saksøk heller teleHor for å overprise tjenestene deres.... :ide: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå