Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Kretsteknikk. Finn strømmen med superposisjon

Anbefalte innlegg

Finn strømmene som er markert på bildet ved bruk av superposisjon

Jeg har prøvd i to timer nå, men jeg får det ikke til å stemme.

Det jeg gjorde var å deaktivere spenningskildene hver for seg, og prøve å finne volten og strømmen for hver av de, og gjøre de om til en strøm som da blir de på bildet. Jeg prøvde med både nodespenningsmetoden, og spenningsfordeling, men disse gir også ulike svar.

post-217173-0-22717000-1381241089_thumb.png

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer at du skal deaktivere en spenningskilde av gangen, og dermed se på bidraget til hver av grenstrømmene. Når det kun er en aktiv spenningskilde så kjenner du nok til å f.eks starte med å finne spenningen over den midterste motstanden, enten ved spenningsdeling eller Kirchoffs strømlov. Da er det lett å finne strømmen gjennom motstanden. Deretter er det bare å trikse litt med også Kirchoffs spenningslov, for å finne grenstrømmene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Start med å bruke superposisjons teoremet. Lag så en motstand ekvivalent og finn totalstrømmen i sløyfen. Bruk ohm sin lov og strømdeling til å finne alle spenninger på motstander i kretsen. Utfør så superposisjon med hensyn på den andre forsyningen og gjør samme prosedyre. Husk å være observant på hvilken retning strømmene går slik at du får korrekt fortegn! Nå har du utført superposisjon to ganger og sitter med spenninger over alle motstander. Utført summering eller subtraksjon (ut i fra om du fikk positivt eller negativt fortegn på spenningene i forhold til hverandre) slik at du finner korrekte spenninger for kretsen. Der etter kan du finne strømmene.

Har lagt ved en veldig forenklet utregning hvor jeg ikke har tatt særlig hensyn til fortegn. Mener at det bør være nogen lunde riktig!

Diskusjon.pdf

Endret av Salt_Skin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer at du skal deaktivere en spenningskilde av gangen, og dermed se på bidraget til hver av grenstrømmene. Når det kun er en aktiv spenningskilde så kjenner du nok til å f.eks starte med å finne spenningen over den midterste motstanden, enten ved spenningsdeling eller Kirchoffs strømlov. Da er det lett å finne strømmen gjennom motstanden. Deretter er det bare å trikse litt med også Kirchoffs spenningslov, for å finne grenstrømmene.

Jeg har prøvd det men får feil

Har lagt ved en veldig forenklet utregning hvor jeg ikke har tatt særlig hensyn til fortegn. Mener at det bør være nogen lunde riktig!

Takk for hjelp! Du løste for motsatt retning av det 64V kilden egentlig går, så du fikk ikke svaret til oppgave a, men til oppgave b). Men oppgave a burde gå nå.

Lenke til kommentar

Blir ikke dette riktig med tanke på strømfordeling?

R ekvivalent = 10

I tot = 6,4

I4ohm = 6,4*4/10 = 2,56 A

V= 2,56A*4 Ohm !=25,6V

Jeg ser at jeg får riktig svar om jeg ganger det med R ekvivalent, men det er da ikke riktikg å gjøre når jeg skal finne for 4 ohm motstanden?

EDIT, og hvorfor kan jeg ikke bruke spenningsfordeling på sløyfen til høyre helt fra begynnelsen av? 64*(4)/(45+1,5+4) gir V over 4 ohm lik 5,06V i stedet for 25,6V

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Blir ikke dette riktig med tanke på strømfordeling?

R ekvivalent = 10

I tot = 6,4

I4ohm = 6,4*4/10 = 2,56 A

V= 2,56A*4 Ohm !=25,6V

Jeg ser at jeg får riktig svar om jeg ganger det med R ekvivalent, men det er da ikke riktikg å gjøre når jeg skal finne for 4 ohm motstanden?

Jeg er ikke helt med på hvordan du tenker her? Nå har du utført superposisjon med hensyn på 64V forsyningen, men det vil på ingen måte være representativt for den originale kretsen. Du må så utføre superposisjon med hensyn på 40V forsyningen og så summere sammen alle spenningene.

EDIT, og hvorfor kan jeg ikke bruke spenningsfordeling på sløyfen til høyre helt fra begynnelsen av? 64*(4)/(45+1,5+4) gir V over 4 ohm lik 5,06V i stedet for 25,6V

Det kan du fint gjøre men du tar ikke høyde for parallellkoblingen. Hvis du lager en ekvivalent for parallellkoblingen så vil du få en motstand på 4.5 ohm og ikke 45, som da gir det 64*4/(4.5+1.5+4) = 25.6V

Lenke til kommentar

Åja, nå ser jeg hva du mener! Men problemet er at du ikke kan skrive det på den måten. Her har du lagd en ekvivalent med 3 motstander i serie - og da må du jo naturligvis ta utgangspunkt i at 6.4 A går gjennom alle motstandene. Der etter kan du bruke strømdeling til å finne strømmene i parallellkoblingen. Se vedlegg.

Krets.pdf

Endret av Salt_Skin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...