Gå til innhold

Stasjonær/laptop kombo: Tidligere laptop-gamer trenger en god "media-PC" til rundt 10-15000

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mediastudent og spill-entusiast som de siste årene har klart seg fint med en god laptop. For 3 år siden jøpte jeg meg en HP-maskin som inneholdt en del kraftig maskinvare. 3 GB RAM, grei Intel prosessor, og et NVIDIA grafikkkort som faktisk klarte å trekke de fleste spill på middels kvalitet, selv om det var en laptop-versjon.

Denne PCen har oppfylt nesten alle mine ønsker så lenge jeg har brukt den. Jeg har kjørt Fallout 3 og Borderlands 2 uten videre vansker, selv om jeg måtte sette dem lavt på settings. Har koblet til en USB-kontroller og spilt litt på storskjerm via HDMI, men det merkes at grafikken ikke er fullt så god som den "burde" vært til dette formålet. Samtidig jobber jeg mye med Photoshop og Adobe Premiere/After Effects i skole-sammenheng. Som gamer så har jeg også sett litt på programering, og skulle gjerne satt i gang med Unity eller Unreal Development Kit; men min nåværende maskinvare er ikke fullt god nok.

Nå er batteriet utslitt, skjermen flimrer noe grusomt (har fikset den før, men å er det stopp) og laderen lager uheldige lyder. Hele laptopen blir også veldig varm etter kort tid.

tl;dr: Time for an upgrade!

Nåværende PC:

Hewlett-Packard laptop

Prosessor: Intel® Core2 Duo CPU P8400 @ 2.26 GHz 2.27 GHz

RAM: 3.00 GB

Grafikk: NVIDIA GeForce 9600M GT

Trenger:

Noe som kjører Photoshop, Premiere, og andre tunge grafikk-programmer. Jeg sitter ofte på Skype, og går da også på Screen Share for å vise hvordan jeg jobber. Photoshop + Screen Share fører veldig ofte til at maskinen henger seg opp, noe jeg vil prøve å minimere.

Spiller Fallout 3, Skyrim, Borderland 2, Bioshock 2... skulle gjerne makset disse og plugget inn på 50-tommer for litt semi-konsollgaming. Spiller også Minecraft til tider, som ikke er direkte grafikk-tungt men tydeligvis har en del bakgrunnskode som tærer på prosessoren. Har Tomb Raider, Bioshock Infinite, Far Cry-serien og en del annet på lager etter Steam-salg, men har ikke vært i stand til å kjøre det skikkelig. Å kunne kjøre Unity, UDK, andre slike ting i tillegg til gode spill-settings ville vært fantastisk for meg.

Annet utstyr jeg har:

USB "gaming" headset (Sigma), god trådløs Logitech mus med noen ekstra knapper. Trenger keyboard.

Lite dilemma: Jeg har lyst til å skaffe en god stasjonær til spill og lignende, men samtidig trenger jeg virkelig en ny laptop. Å kunne bære rundt en liten kraftpakke har vært en god løsning så langt, selv om det har skortet litt på "hjemmefronten". Forsåvidt så trenger ikke en ny laptop å kjøre mer enn grunnleggende ting så lenge jeg også har en stasjonær i bakhånd, men jeg må altså fordele budsjettet litt.

Jeg ser etter en løsning til rundt 10 eller 15 000, men kan strekke meg til 20, 25 om det jeg ser det som nødvendig. Har penger, men vil prøve å ikke gå helt av skaftet. ;) Jeg har en kompis som skaffet seg en grei gaming-laptop, men jeg lurer på om det ikke er bedre bruk av budsjettet å skaffe seg en kraftigere stasjonær til samme pris og så en middelmådig laptop til småjobber i undervisnings-sammenheng. Har jo bærbar harddisk, så å jobbe hjemme skal ikke egentlig være noe problem for prosjektene våre.

Jeg har sett litt på "basic oppsett"-tråden, men siden jeg for øyeblikket er et absolutt null på kunnskap om maskinbygging har jeg hatt litt trøbbel med å bestemme meg for hva jeg bør skaffe.

Jeg vet jeg liker Intel og NVIDIA godt etter den erfaring jeg har hatt med dem, så en build basert på disse kunne være fint.

Om dere trenger mer informasjon er det bare å spørre, jeg er glad for all hjelp jeg kan få. :)

Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok mist gå for enten: (Stasjonær)

PC i deler - Core i7-4770K / GTX780 Intel Core i7-4770K, Geforce GTX 780 3GB, Z87, 16GB DDR3, 250GB SSD, 750W PSU

Eller: Bærbar:

Multicom Kunshan P177S 17.3"Full HD, 4. gen Intel Core i7

For dette bruket, gjør ikke noe om det er sokkel 2011, problemet er at 6 kjerne ivybrige CPU ikke gir like god spillytelse som i5 4670k (Haswell) med mindre spillene er optimalisert for flere en 4 kjerner. Hypertreading har nok lite effekt her. Så er nok mye multitasking og tyngere konverteringer mellom videoformater som gjør sokkel 2011 et godt valg. Husk også på spill laptoper har ofte dårlig batterilevetid, du kunne f.eks kjøpt ASUS VivoBook U38N 13.3" Full-HD som ren kontor laptop og brukt stasjonære til litt tyngere oppgaver.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

...

Ja, det ser ut som en god build, og godt poeng med batteri-levetiden. Utenfor hjemmet kommer jeg nok ikke til å spille noe særlig tungt uansett, så jeg har egentlig satt meg på tanken om en god stasjonær til dét formålet. Å kjøpe en laptop til 13.000 er tross alt litt vel når en stasjonær kan få bedre specs til samme pris, og at den ekstra kraften i den bærbare sikkert ikke ville blitt utnyttet noe sted der en stasjonær ikke kunne blitt med.

Takk for hjelpen så langt. :)

To spørsmål: Ser under tilleggsutsyr at det går an å slenge med noen billige høytalere. Bruker mest gaming-headset uansett, og har en iPod-dock stående som jeg fikk av noen som solgte iPod'en sin. Tenker likevel det kunne være noe å ha egne PC-høytalere når jeg først er i gang, hvis jeg går for den PCen der. Noen tanker?

Random note: Den du linker til nevner også at operativsystem ikke følger med. Har kjørt Windows 7 i lengre tid. Ville du anbefalt å holde seg til det, eller å oppgradere til 8? Kommer til å bruke denne PCen mest til spilling og diverse tung filmredigering etc, og jeg vet ikke helt hvor godt programmene kjører på 8 enda. Får vel sette meg ned med noen flere Google-søk, npr valget ikke har blitt tatt for meg av build'en. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...