Stinkey Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Kp 1, 2 og 4 er identiske geværkompanier. Du starter rekrutten på Terningmoen i 6. kompani også blir overført til en av de tre. Avhengig av hvem som dimmer. Så hele din kontigent havner i samme kompani. Bortsett fra de som søker seg over til 5. kompani. Det har skjedd endel forandringer i Garden det siste året. Jeg dimma til jul i fjor så det meste hørte jeg bare om, men kan forklare slik jeg forstår det har blitt. Geværkompaniene består av 4 tropper og en stab. Antallet varierer fra innrykk til innrykk. Før var det 2 geværtropper, en eskortetropp og en jegertropp. Nå er alle troppene gevær. Før ble troppene satt opp med HK416, MG3 og RFK ("bazooka"). Jeger hadde bare HK'n, med noen 40mm. Nå tror jeg MG3 er ute, det fases ut iallefall for det er innført en ny MG. Minimi har samme kaliber som HK'n og er lettere å håndtere og ta med seg. Derfor er den med i både geværtropper og jegertroppen. Nå som det nye er innført så er jeger og eskorte flyttet til kp5. De var før kjente som dassekompaniet. Der er sjåførene, mekanikerne, medicene og kommandoplasstroppen. Kommandoplass sånn jeg skjønte det er fordi lateste av de late som ikke fikk dimme. Til og med jeg som sleit med kneet hele året ble ikke satt der så du skal være ganske feilmotivert for å havne der. Sånn jeg skjønte det. Det nye med jeger og eskorte er at de er satt opp med grenaderer (yrkessoldater). I eskorte skulle de fleste være grenaderer, bortsett fra sjåførene tror jeg. Og i jeger skulle de ha noen grenaderer, men ta inn førstegangstjenestepersonell 2 annenhvert innrykk. De mest motiverte blir jeger. Hvis du er interessert i å ta førerkort så er det størst håp for det i kp5, men noen får det i geværkompaniene også. Buss og lastebilstillingene søkes på tidlig på rekrutten så de får kommet igang med utdanningen tidlig. Det kan hende jeger og eskorte også gjør det nå, usikker på hvordan det er nå. Er ikke helt sikker, men tror jeger og eskorte slipper unna vakt. Vaktene er det 1, 2 og 4. som står for. Når det kommer til vakter så er det som det er. I min kontigent var vaktsnittet på 28 døgn. Kompaniene er på vakt en uke av gangen (noen ganger to uker) og du har i verste fall 3-4 vakter i vaktuka. Når alt roer seg etter gardeperioden så blir det annenhver uke med grønt og vakt. Alt i alt så satt jeg igjen med følelsen av at det var godt å variere litt. Var lei grønt mot slutten av uka og selvfølgelig møkk lei vakt mot slutten. Vakt er kjedelig og det skjer ikke så mye, som regel. Men det har noen gode sider også. Du kommer aldri til å stå i Oslo sentrum med ett automatvåpen igjen, forhåpentligvis. Du kommer aldri til å komme så tett på kongelig eiendom. Hagen på Bygdøy er nydelig på sommeren og Skaugum er en historisk plass, les litt om det. Også selvfølgelig det beste, når noen prøver å gå der de ikke skal så slår det ikke feil å skremme halve livet av dem. Nei, det er ikke det beste. Det beste er vaktbua på slottet på sommeren. Maaaaasse damer som går forbi for å sole seg. Alt i alt så er setter de fleste pris på tiden de har der, det er ikke mange som er vant til å klare seg selv, vaske klær, re seng og vaske. Det lærer du deg ikke i Garden, du lærer deg triksa for å få inspeksjon godkjent. Og morgeninspeksjonen er veldig streng i starten, for å sette ett eksempel. Også blir den avslappa etterhvert med noen strenge stikkprøver når det er lite på planen. Er ikke sikkert alt jeg skriver stemmer nå, men det gir nok ett brukbart bilde av ståa i Garden nå. Kos dere masse. Også får dere den nye permuniformen. Vi var siste kontigent med gamle M70. FUCK YOU! Lenke til kommentar
belius Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Kom dere inn før drillsesongen begynner. Jeg trenger litt publikum å showe for i hverdagene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå