Gå til innhold

HMKG (Garden) 2014

Kyca

Anbefalte innlegg

Hei, fikk omsider flytta meg over til Garden, da jeg fikk innkalling til Sambandstjeneste Januar 2014. Sambandstjenesten virka litt.. kjedelig og føler Garden er mer meg.

Lurer på om noen andre skal inn i Garden? Jeg rykker inn i April sa dem på VPV, men på sidene til forsvaret ser jeg at det er oppført 31 Mars.

Jeg har tenkt meg inn i 1. Gardekompani, eller 5. Gardekompani. (i 5. så tenker jeg på Patrulje og Skarpskyttertropp.) Men har ikke noe spesielt peiling på noe av delene. Har noen erfaringer med de ovennevnte?

Si gjerne hvor du har tenkt deg i Garden, innrykk osv.

Mvh

D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-311024

innrykk 6. januar 2014..

sesjonsoffiseren satt meg opp opp på april-innrykket, men jeg fikk bytta den etter å ha snakket med han :)

har tenkt meg inn i eskortetroppen (nå har jeg fått lappen :w00t: ) så får håpe jeg klarer det. må bare øve på kondis noe jeg er utrolig dårlig på.

bor du i østlandsområdet?

Lenke til kommentar

Ahh, så bra da! Du får ha gratulerer med lappen, kjekt å ha.

Jeg er ikke fra østlandet nei, jobber fortiden i Førde, Sogn og Fjordane. Er fødd og oppvokst i Sogn og liker meg her. Men blir nok østover så fort som jeg er ferdig med fagprøven og videre på høgskule osv. Se hva tiden bringer.

Tenkte jeg ville ta lastebillappen i militæret, men brått litt usikker om de tilbyr det i Garden.

Du tenker deg vell inn i 5.Gardekompani da, under "Transport"? Link her;

http://forsvaret.no/om-forsvaret/organisasjon/haren/avdelinger/HMKG/gardens-kompanier/Sider/5.-Gardekompani.aspx

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

vet ikke helt hvordan den nye ordningen til garden er.. men har hørt at eskortetroppen flyttes til kp.5

syns det er litt kult å få kjøre pansret MB med blålys :)

hvis jeg ikke får plass i eskorte vurderer jeg også å søke skarpskytter, bare håper for guds skyld at jeg ikke ender opp i Vakt og sikring.

kurs og sertifikater som jeg har tid til og er kvalifisert til vil jeg også ta så mye som mulig av.

angående lastebillappen så blir det nevnt på kp. 5 sin side.. transport og logistikk (pansret hjultropp = eskortetropp?)

'Transport':

Består i hovedsak av vognførere. Det er disse som sørger for at gardistene kommer seg til og fra både vakt og øvelse, at musikktroppen kommer frem i tide til den store drilloppvisningen, og at Gardesjefen på gardistisk vis fraktes dit han skal. Sertifikat er et krav, men det er gode muligheter for å få førerkort på buss eller lastebil. Vognførerne kjører personbiler, minibusser, busser og lastebil.

Endret av medlem-311024
Lenke til kommentar

Den ser jeg! :) Hadde vert kjekt det ja, alltid morsomt å kjøre fort samt med blålys(det har jeg ikke prøvd da..) Men tenkt meg å kjøre fort lovlig har jeg bare gjort i tyskland..

Ja, det er nok "Pansret Hjultropp" som er rett i ditt tilfelle.

Det eneste jeg ikke vil i Garden, foruten noen få ganger er å stå vakt rundt slottet. Kan godt tenke meg stå der i perioden 1-17 Mai ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

syns det høres kult ut å stå vakt jeg.. man får jo testet seg selv både i utholdenhet og disiplin :) dessuten så kommer det jo en del turister (kanskje noen fine damer :wee:) og vil ta bilder med deg!

også syns jeg uniformen til vaktgardistene er fin og unik for garden :)

er jo 200 årsjubileum neste år for den norske grunnloven.. noe spesielt som skal skje da, med tanke på parader og slikt?

Lenke til kommentar

Tror man skal være litt forsiktig med forventningene når man leser på forsvaret.no om stillingene, det stemmer ofte ikke da de få "kremjobbene" ofte ikke eksisterer slik det kanskje fremstår, virker mest for å lokke og til å gjøre det mer attraktivt.

Når det er sagt, tror jeg eskorte/Trsp er en av de bedre stillingene hos garden, vi hadde jevnt folk innom på GMF fra garden som var sjåfører, men de kjørte 99% av tiden volvo S60 og S80. Eneste "pansrede" eskorter er det PST som står for, og de kjører for det meste BMW X5 (Dog de er j**** kule med blålys ^^ ).

Nå er ikke jeg eks-gardist så skal være litt forsiktig, men det er mange andre garde tråder her inne med mer spesifik info det kan være verdt å ta en titt i ;)

Garden er jo en av de bedre stedene med tanke på fritiden utenom tjeneste, men vaktopplegget og uniformene fristet ikke særlig på meg ;p

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

er jo 200 årsjubileum neste år for den norske grunnloven.. noe spesielt som skal skje da, med tanke på parader og slikt?

Har ikke peiling om det er noe spesielt som skjer, er vell kanskje en slags merking av dette med litt show fra gardistene elns? Eneste jeg kunne tenkt meg fram til.

Når det er sagt, tror jeg eskorte/Trsp er en av de bedre stillingene hos garden, vi hadde jevnt folk innom på GMF fra garden som var sjåfører, men de kjørte 99% av tiden volvo S60 og S80. Eneste "pansrede" eskorter er det PST som står for, og de kjører for det meste BMW X5 (Dog de er j**** kule med blålys ^^ ).

Enig her, men er nå ikke så alt for kjedelig å kjøre S60 eller S80 da. Er mann heldig, flink og godt likt er vell sjansen for å kjøre andre pansrede kjøretøy.

Jeg lurer på hva slags uniform osv de forskjellige bruker? Jeg synes uniformen til vaktgardistene er jevla nice! Men er dog ikke sikker på om jeg orker og gjøre dette, siden det er for det meste å stå rett opp og ned.. I opptil 30grader i skyggen om sommeren i den uniformen.. Tenker meg at jeg lukter jevli svette da altså, vil heller ut i feltet og svette skikkelig da. :)

Endret av Kyca
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal også inn i Garden den 6 januar 2013! satser på og komme meg inn i kp.1

Nydelig, får se hva det blir til med meg. Hadde jo vert kjekt det, men føler det er ikke helt meg å stå vakt så ofte.. :) Men nydelig uniform da! (Y)

Lenke til kommentar

Nydelig, får se hva det blir til med meg. Hadde jo vert kjekt det, men føler det er ikke helt meg å stå vakt så ofte.. :) Men nydelig uniform da! (Y)

Jeg kan stå vakt jeg, men liker ikke tanken på å stå vakt utenfor slottet det har ikke akkurat jeg tålmodighet til. Men vakt andre steder kan jo gå ann... man legger opp løypa litt selv tror jeg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har også fått innkallelse til Garden 6.januar, og skal møte opp på Terningmoen. Ikke lenge igjen, 38 dager faktisk.. Er utrolig spent!

Har søkt på nettet for å finne mer informasjon om Garden, så dukket denne siden opp. Genialt, slipper å være den eneste med sommerfugler :-) hvordan forbereder dere dere til innrykket?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Som eks-gardist vil jeg først og fremst gratulere dere med innrykk til HMKG. Dere har et spennende og lærerikt år foran dere. Ser at det er litt ulike spørsmål ute og går i tidligere innlegg, så jeg tenkte jeg bare kunne bidra til å klargjøre noen par ting.

Først kan jeg nevne at eskortetroppen til Garden benytter seg av pansrede MB´ er. Det finnes flere bilder av disse på facebook-siden til HMKG.

Videre så er HMKG basert på en tjeneste hvor man har ca like mye grønt og sort. Med mindre man blir plassert i et støttekompani, så får man en tjeneste hvor vakt er en del av tjenesten gjennom hele året.

Kan også nevne at dersom det er noe nasjonen skal feire (som f. eks. 200-årsdagen til Grunnloven), så er det sikkert som banken at Garden, som Forsvarets fremste seremonielle bataljon, kommer til å gjøre en greie ut av det.

Vil forøvrig anbefale eskortetroppen på det varmeste. Jeg tjenestegjorde selv i eskortetroppen, og fikk vært med på veldig mye fett.

Hvis dere har noen flere ting dere lurer på, så er det bare å spørre.

Lykke til med tjenesten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...