Gå til innhold

Bruke D-Link DIR-655 som repeater? Og bedre dekning ute?

Anbefalte innlegg

Jo.. Hvis du går inn på Setup -> Wireless Settings og klikker på den nederste knappen (Manual etc.......) så velger du det under Wireless Security Mode.. Der velger du WPA Personal.. Under den igjen så velger du WPA2 Only og AES og skriver inn passordet (identisk) som du har på modemet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo.. Hvis du går inn på Setup -> Wireless Settings og klikker på den nederste knappen (Manual etc.......) så velger du det under Wireless Security Mode.. Der velger du WPA Personal.. Under den igjen så velger du WPA2 Only og AES og skriver inn passordet (identisk) som du har på modemet...

Er WPA2-PSK og WPA2 og AES det samme altså?

Lenke til kommentar

PSK står for Pre Shared Key - altså at du må angi et passord, som krypteres med AES (256 bit) algoritmen... Så nei, det er ikke det samme, det er 2 deler som må passe sammen for at det skal fungere.... ;) Litt teit forklart men.... :p

Ja men blir det forskjellig sikkerhet på Modem og D-link når de er innstilt på hhv WPA2-PSK og WPA2-AES med samme passord?

Lenke til kommentar

Nei, ikke så lenge du bruker AES som kryptering på begge to! :tease:

Det sto grånet ut (altså at man ikke kan endre) Encryption: AES. Så da skal det vel være greit (På modemet)

Fatter ikke at dere klarer å holde orden på alt dette her jeg. Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser :confused:

Hvordan sjekker jeg om D-linken gjør det den skal da?

Lenke til kommentar

Ja, står det AES, så er det ok ;)

Hehe... Ligger i blodet det vettu, når man har drevet med sånt i noen år og i tillegg er sertifisert innen området... ;):p

Så lenge D-Linken også er satt opp med WPA2 AES og med identisk passord, og kabelen er koblet LAN - LAN, og DHCP server er avslått, så skal det bare fungere...:p Det ser du på dekningsgraden om den har blitt bedre..... :)

Lenke til kommentar

Ja det kan du.. Plasser dem så langt fra hverandre som mulig, helst kanskje så nærme garasjen din du klarer og se om det er noe forskjell på signalstyrken.... ;) Det bør være det da mtp. at du har en kilde, altså routeren din, nærmere garasjen enn det modemet var...

Lenke til kommentar

Prøvde å måle det med programmet Wireless Netview for eksempel og da har D-linken gjennomsnittlig signal på rund 80%, mens selve modemet har rundt 40 %. Så det ser jo ut til å funke med å gi bedre signal via D-linken enn direkte fra modemet, når modemet står i 2.etasje, D-linken i 1.etasje og jeg med min bærbare likeså.

Nå står modemet som sagt på soverommet vårt. Dette er vel ikke helt sunt med stråling og slikt sikkert?

Lenke til kommentar

Strålingen har ingenting å si! Slæpp helt off! :thumbup:

Det er bra! Da ser det ut til å funke! ;) Så da kan du jo nå prøve å koble den TP antenna til routeren og rette den mot garasjen og se om du får noe signal der nå... Skru av utstyret før du kobler antenna fra/til....;)

Lenke til kommentar

Strålingen har ingenting å si! Slæpp helt off! :thumbup:

Det er bra! Da ser det ut til å funke! ;) Så da kan du jo nå prøve å koble den TP antenna til routeren og rette den mot garasjen og se om du får noe signal der nå... Skru av utstyret før du kobler antenna fra/til.... ;)

Har prøvd litt forskjellige løsninger i forhold til plassering av router, antenne og repeater. Ved å plassere repeater (med antenne) i ett rom med vindu med minst hindringer mellom garasje og hytte ga best dekning i hytta. Sikkert ikke bra nok og stabilt nok, men guttungen målte ialllfall ett signal på noen og tyve prosent med nettbrettet sitt og fikk spilt av Ylvis "the fox" fra youtube :)

Siden garasjen står midt i mellom hytta og huset, burde man sikkert hatt enda sterkere antenne for å få ett stabilt signal inn til hytta demmers? Kortest luftlinje er det mellom kjøkken og hytta, men da er hele garasjen midt imellom liksom. Og så er det jo ikke så hendig på plassere router ved vasken på kjøkkenet (hvor vinduet er :p)

Lenke til kommentar

Du kan jo ta den repeateren du har og sette i garsjen som et mellomledd, hvis du ikke MÅ ha den i huset... Modemet og routeren bør vel gi bra nok dekning inne? :p

Vet ikke om den tåler det du. Dette er en garasje uten porter og TP-Link repeateren har Operating Temperature: 0℃~40℃ (32℉~104℉) , står det på siden dens.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde repeateren i garasjen i dag, og det fungerte slik at man fikk greit nett inn i hytta bakom. Sto nesten helt i åpningen da (altså lengst unna hytta), men hvis den skal stå der fast, så bør jeg vel sette den litt mindre utsatt for ting. Tror dere den vil gå dukken på grunn av fuktighet og slikt inni der da eller?

Lenke til kommentar

De neste 6-7 mnd er vel ikke den lureste eller beste tida å ha den ute på..... :p Da bør du heller investere i utstyr som er beregnet på utebruk...

Finnes det repeatere som kan brukes ute da? Slike ting er sikkert svindyre? Repeateren kosta 300 kr. Kan det gjøre noe annet skade enn å bare ødelegge repeateren da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...