ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er rangen DHCP serveren deler ut i fra... Ska ikke ha noe si, men hvis det ikke funker, så sett adressen til en innenfor rangen.. Ikke noe verre enn det... Mener du i routeren? Rart.. Ikke vært borti før... Det skjer av seg selv? Du skriver inn samme SSID i routeren som på modemet? Med identisk kryptering og passord? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Hvis SSID har "formert" seg og du har mistet kryptering, så er det kanskje Linksys du ser etter at du resetter den. Når det gjelder DHCP-område, så bestemmer du dette i routeren. Det kan godt være mindre enn subnett (eks: 255.255.255.0 som gir ~255 adresser.). Det er dermed uproblematisk å gi f.eks 10.0.0.200, selv om DHCP-scope er lavere. Pass på at du gir Linksys en IP i samme subnett som routermodem. Det gjør det enkelt å koble seg til den i ettertid. Endret 8. oktober 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Nå er det snakk om en D-Link DIR-655 her da, Jan.. Ikke Linksys... 1 Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Ja SSID en står som det samme på alle. Kryptering og passord skal være det samme. Men de har navn som nettverksnavn, nettverksnavn 2, nettverksnavn 2 3, nettverksnavn 2 3 4 osv. Først trodde jeg det ble dannet ett for modem, ett for router og ett for repeater. Men nå er det plutselig 5 stykk Det er snakk om der jeg skal koble til nettverk på pcen. Den har forøvrig windows 8 hvis det kan ha noe å si Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Er det DHCP server i repeatern(e)? I såfall må skru av den! Er KUN modemet som skal ha aktiv DHCP server... Hva slags kryptering bruker du egentlig? Har du oppdatert firmware på alt av utstyr? Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Kryptering er Sikkerhetstype: WPA-Personal, Krypteringstype: AES Jeg har ikke oppdatert firmware på noe nei. Modemet tror jeg kanskje er oppdatert av telenor? Men de to andre bør jeg kanskje ta en kikk på. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Nr. 1 der som du ser, er satt til fast IP 10.0.0.137, men om det er D-Linken, vet ikke jeg... Men gjør dette; Koble D-Linken fra modemet.. Resett den med det lille hullet på baksiden.. Koble deg til med kabel i en av LAN portene.. Ikke ha noe annet koblet til routeren, annet enn PCen din... Logg deg inn på den med dens vanlige IP, 192.168.0.1 Gå til Setup -> Network setup Gi routeren IP adressen 10.0.0.250 Skru av DHCP servern Gå til Wireless settings Klikk på Manual Wireless Network Setup Her setter du samme SSID som Zyxelen og samme passord og kryptering (MÅ VÆRE IDENTISK!!!) Bytt kanal til 1 eller 11 Gå til Advanced -> Firewall settings Skru av SPI hvis den er på Gå så til Advanced Network Skru på UPnP og Enable Multicast streams Det skal være det.... Koble så routeren til modemet igjen, LAN til LAN... Log deg inn på modemet,,,, Nå skal den dukke opp i lista med IP 10.0.0.250.. Huk av på Reserve... Den dukket ikke opp på den lista? Skal jeg legge den inn manuelt da? Og en annen ting. Bør jeg koble repeateren (TP-Linken) direkte til modemet eller til D-Linken. (D-Linken står nærmest) Når det gjelder firmware, så har jeg versjon 2.00. Når jeg trykker av for å sjekke om dette er siste firmware versjon, så får jeg beskjed om at dette er det (Men finner en versjon 2.06 på D-link siden?) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Ikke? Hmmmmm... Mistet du kontakten med routeren etter å ha byttet ut IP'en og lagret? Hvis ikke, så har du nok gjort det feil... Så lenge det ikke er DHCP (aktivt) på repeateren, noe det ikke skal være, så skal ikke det spille noen rolle hvor du plasserer den.. Har du egentlig brukt for den?? He, ja, den sjekken er ikke till å stole på.... Last ned manuelt fra D-Link sine sider og oppdater... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Ikke? Hmmmmm... Mistet du kontakten med routeren etter å ha byttet ut IP'en og lagret? Hvis ikke, så har du nok gjort det feil... Så lenge det ikke er DHCP (aktivt) på repeateren, noe det ikke skal være, så skal ikke det spille noen rolle hvor du plasserer den.. Har du egentlig brukt for den?? He, ja, den sjekken er ikke till å stole på.... Last ned manuelt fra D-Link sine sider og oppdater... Gjort hva feil? Nå får jeg endelig logget på routeren via 10.0.0.250. Jeg har lagt inn alt du skrev jeg skulle gjøre. Men måtte legge inn IP og DHCP-server avhuking til slutt, ellers kom jeg ikke inn på d-linken igjen Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har forresten og lasta ned noe som heter "Advanced IP-skanner" og der kommer D-linken opp med 10.0.0.250 nå Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Ok... Whatever, bare det funker... He... Men det er bra, du kommer inn på både modemet og routeren nå med sine respektive IP adresser? Og routeren dukker opp i modemet med .250 IP'en? Da skal du vel være i boks da! Eller er det noe mer som ikke stemmer/funker? Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Ok... Whatever, bare det funker... He... Men det er bra, du kommer inn på både modemet og routeren nå med sine respektive IP adresser? Og routeren dukker opp i modemet med .250 IP'en? Da skal du vel være i boks da! Eller er det noe mer som ikke stemmer/funker? Jeg får logga inn på D-linken via 10.0.0.250 ja. Og jeg får logga meg inn på modemet med den sin adresse. Men routeren dukker IKKE opp på modemet slik som alle andre enheter jeg logger på med, selv om programmet "Advanced IP skanner" finner den med IP-adressen 10.0.0.250 og som på. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Nei ok, men det er ikke så farlig det assa.... Men funker det med SSID og roaming nå da? Har du prøvd å koble deg til og testet at ting er som det skal være? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Christian, du har CCNA, men du sier likevel ikke noe om WPA?Denne brukeren burde jo helt klart ha brukt WPA2 kryptering og ikke WPA! Måtte bare skyte inn her om sikkerheten til det trådløse her, Sissel B. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Eh... Hun har sagt hun bruker WPA2 AES... AES fungerer kun med WPA2, ikke WPA...Noe mer som er uklart? Kryptering er Sikkerhetstype: WPA-Personal, Krypteringstype: AES Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Nei ok, men det er ikke så farlig det assa.... Men funker det med SSID og roaming nå da? Har du prøvd å koble deg til og testet at ting er som det skal være? Hvordan sjekker jeg det da? Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Eh... Hun har sagt hun bruker WPA2 AES... AES fungerer kun med WPA2, ikke WPA...Noe mer som er uklart? På modemet står det WPA2-PSK 1 Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Nå blir jeg forvirra. På modemet (innlogget) står det Security mode: WPA2-PSK, men på D-link er det ikke ett valg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå