Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg leste her at man kan sette opp en router som en repeater. Jeg har modem fra Telenor med innebygd router ( Zyxel P2812), og dermed er denne routeren fra D-Link "Til overs". Jeg prøver å få nettverket mitt til å få best mulig dekning i huset vårt på 2 etasjer. (Og utenfor) Routeren står i 2.etasje på ett soverom. Repeateren (en TP-Link TL-WA730RE) står i 1.etasje på andre siden av huset i stua ved tven. Jeg har også en slik TP-Link TL-ANT2309A antenne som nå står festa til routeren (i stedet for en av antennene der) Dekningen rundt omkring i huset, og også rundt huset ser ut til å være forbedret. Jeg har nå litt dekning i hagen som jeg ikke hadde før. Routeren står som sagt i ett soverom. Dette soverommet har direkte utsikt mot garasjen, som jeg får dekning til nå. Men bak denne garasjen står en liten hytte, som gutta mine bruker som ett tv-rom. Men det er ikke dekning i denne hytta. Det er som om garasjen stopper signalet. For inni garasjen (som mangler porter er det dekning. Det er det også ved siden av garasjen. Men hytta står altså midt bak bakveggen på denne garasjen. Noen som har noen ide til hvordan jeg best bør sette opp komponentene mine til for å få både bra dekning inne og ute? Og gjerne helt til denne hytten, så gutta kan surfe på nettbrettene sine og der ute? Og hvordan setter jeg opp denne D-Link routeren til å fungere som repeater? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Enkleste du gjør, er å koble kabel mellom Zyxelen og D-Linken (LAN - LAN) og skru av DHCP serveren i D-Linken.. Sett Wifi navnet (SSID) og passord og kryptering til det samme som i Zyxelen.. Da vil den fungere som en extender og enheter skal kunne roame i mellom dem... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Men etter man har gjort det kan man koble av kabelen og sette den hvor som helst? Jeg har resatt D-Linken. Jeg trenger ikke stille den inn på noe som helst måte for trådløst, nettverk eller internett? Bare slå av DHCP, skrive riktig SSID og slikt? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Nei, du må ha kabel i mellom... D-Linken støtter ikke repeater/extender modus... Da må du ha 3. parts firmware, men den støtter det ikke, så det er ikke en mulighet... Med denne routeren må du bruke kabel i mellom.. Nei, du trenger ikke å gjøre noe annet enn det du selv sier... Bare husk å koble kabelen i LAN portene på både Zyxel og D-Link... 1 Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Men vil det være mye hjelp i den hvis den må kables til Zyxelen da? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hva mener du med det?? Bare dra en lang nok kabel og plasser D-Linken hvor som helst.... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Nå står routeren fortsatt på soverommet(som ligger mot den ene ytterveggen) i 2.etasje . D-Linken er koblet til denne LAN-LAN med en litt lang nettverkskabel og står i etasjen under, mer midt i huset. Den andre repeateren står fortsatt på stua mot den andre ytterveggen. Hvilken enhet vil det ha mest effekt å koble den "eksterne" antennen på? Vil det avhenge av hvor jeg vil ha best dekning? Hvis jeg vil ha ut mot hytta som tidligere nevnt så bør jeg helst ha det på hovedrouteren (som er kombinert router/modem)? En annen ting er, nå som jeg har koblet til D-linken på denne måten, så kommer det opp 2 nettverk med samme navn, bare at den ene har 2 bak seg. Går jeg inn og kikker på tilkoblingsegenskaper, så har begge akkurrat samme SSID-navn men den ene har nettverksnavnet med 2 bak. Hvorfor blir det slik? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det handler vel om at PC legger til et "virtuelt" totall for å skille de. Det vil være fornuftig å sette D-link på egen kanal (i andre enden av kanallisten). Da kan du få mindre forstyrrelser fra de andre aksesspunktene. Når det gjelder ekstern antenne, så spørs det hvilken antenne det er, hvilken sektor den stråler i og område den skal dekke. Det er ikke alle antenner som er spesielt gode i forhold til de orginale. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Det handler vel om at PC legger til et "virtuelt" totall for å skille de. Det vil være fornuftig å sette D-link på egen kanal (i andre enden av kanallisten). Da kan du få mindre forstyrrelser fra de andre aksesspunktene. Når det gjelder ekstern antenne, så spørs det hvilken antenne det er, hvilken sektor den stråler i og område den skal dekke. Det er ikke alle antenner som er spesielt gode i forhold til de orginale. Jeg trodde dem måtte bruke samme kanal for å kommunisere jeg. Antennen det er snakk om er denne Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) D-link får jo nett via nettverkskabelen, og kan sende der du ønsker. Repeateren din som kun kommuniserer trådløst, må stå på samme kanal som routermodemet. Den antennen har ustrålingsvinkel på 60 grader. Du bør dermed sikte den inn mot den sektoren du ønsker å dekke. Endret 8. oktober 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ops, glemte det med kanal ja... De bør være så langt unna hverandre som mulig, helst 1,6 eller 11.. Er de eneste som ikke overlapper hverandre... Ellers så har Jan helt rett... Ville ha satt antenna på den routeren som blir nærmest hytta, og plassert den så høyt som mulig.. Kan også eventuelt kjøpe lenger kabel hvis den blir for kort.... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Ops, glemte det med kanal ja... De bør være så langt unna hverandre som mulig, helst 1,6 eller 11.. Er de eneste som ikke overlapper hverandre... Ellers så har Jan helt rett... Ville ha satt antenna på den routeren som blir nærmest hytta, og plassert den så høyt som mulig.. Kan også eventuelt kjøpe lenger kabel hvis den blir for kort.... Så modemet bør stå på for eksempel 6 (som den gjør nå) og D-linken på 11? (Prøver jeg å endre kanal på modemet nå, så faller nettbrettene til gutta av nett.) Jeg kunne litt om nettverk og slikt den gangen alt gikk via kabel, men nå er jeg bare helt på vidda og blir bare mer og mer forvirra jo mer jeg leser rundtomkring. Alt virker så gale komplisert. For eksempel når jeg nå skal prøve å logge meg inn på D-linken for å endre kanal, så får jeg ikke logga meg inn via den ip-adressen. Ble denne endra eller noe når jeg tok bort krysset for at den skulle fungere som DHCP-server? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ja, modemet kan bare stå som det gjør.. Sett kanalen i D-Linken til 1 eller 11... Ja, den får nå IP adresse av modemet ditt, som er DHCP server... Anbefaler at du gir den fast IP, så du slipper å leite deg fram hver gang du må inn i konfigen til routeren... Det gjør du under Clients i modemet Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Ja, modemet kan bare stå som det gjør.. Sett kanalen i D-Linken til 1 eller 11... Ja, den får nå IP adresse av modemet ditt, som er DHCP server... Anbefaler at du gir den fast IP, så du slipper å leite deg fram hver gang du må inn i konfigen til routeren... Det gjør du under Clients i modemet Må man ikke endre den IP-adressen på selve D-linken og altså? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Nei, den får jo IP av modemet ditt... Når kabelen stå i en LAN port, så blir den akkurat som alle andre enheter du koblet til, og derfor får den også en IP adresse av DHCP serveren... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Nei, den får jo IP av modemet ditt... Når kabelen stå i en LAN port, så blir den akkurat som alle andre enheter du koblet til, og derfor får den også en IP adresse av DHCP serveren... Arghhhh....Når jeg er inne på modemet så står plutselig den bærbare Pcen jeg bruker med static IP og jeg får ikke fjernet det. I tillegg står en annen enhet også med dette. Jeg har reservert en IP-adresse for D-Linken, men får fortsatt ikke kommet meg inn på den for å endre kanal. Spørs om jeg må resette den og starte på nytt igjen. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Sikker? Du får ikke fast IP automatisk, det er noe du må krysse av for... Men der er en lease tid som gjør at enheter beholder samme IP adresse en viss tid, selv om du koblet fra og til igjen... Er du sikker på at du har reservert riktig IP adresse? Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Sikker? Du får ikke fast IP automatisk, det er noe du må krysse av for... Men der er en lease tid som gjør at enheter beholder samme IP adresse en viss tid, selv om du koblet fra og til igjen... Er du sikker på at du har reservert riktig IP adresse? Slik ser det ut på den Statisk DHCP-siden: Hvordan finner jeg riktig adresse til D-linken da? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Nr. 1 der som du ser, er satt til fast IP 10.0.0.137, men om det er D-Linken, vet ikke jeg... Men gjør dette; Koble D-Linken fra modemet.. Resett den med det lille hullet på baksiden.. Koble deg til med kabel i en av LAN portene.. Ikke ha noe annet koblet til routeren, annet enn PCen din... Logg deg inn på den med dens vanlige IP, 192.168.0.1 Gå til Setup -> Network setup Gi routeren IP adressen 10.0.0.250 Skru av DHCP servern Gå til Wireless settings Klikk på Manual Wireless Network Setup Her setter du samme SSID som Zyxelen og samme passord og kryptering (MÅ VÆRE IDENTISK!!!) Bytt kanal til 1 eller 11 Gå til Advanced -> Firewall settings Skru av SPI hvis den er på Gå så til Advanced Network Skru på UPnP og Enable Multicast streams Det skal være det.... Koble så routeren til modemet igjen, LAN til LAN... Log deg inn på modemet,,,, Nå skal den dukke opp i lista med IP 10.0.0.250.. Huk av på Reserve... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Nr. 1 der som du ser, er satt til fast IP 10.0.0.137, men om det er D-Linken, vet ikke jeg... Men gjør dette; Koble D-Linken fra modemet.. Resett den med det lille hullet på baksiden.. Koble deg til med kabel i en av LAN portene.. Ikke ha noe annet koblet til routeren, annet enn PCen din... Logg deg inn på den med dens vanlige IP, 192.168.0.1 Gå til Setup -> Network setup Gi routeren IP adressen 10.0.0.250 Skru av DHCP servern Gå til Wireless settings Klikk på Manual Wireless Network Setup Her setter du samme SSID som Zyxelen og samme passord og kryptering (MÅ VÆRE IDENTISK!!!) Bytt kanal til 1 eller 11 Gå til Advanced -> Firewall settings Skru av SPI hvis den er på Gå så til Advanced Network Skru på UPnP og Enable Multicast streams Det skal være det.... Koble så routeren til modemet igjen, LAN til LAN... Log deg inn på modemet,,,, Nå skal den dukke opp i lista med IP 10.0.0.250.. Huk av på Reserve... Ett lite problem der. Mener det står at IP pool starting adress var 10.0.0.1 og at pool size var 137. Altså at IP adressen må være mellom der? Routermodem sin ip er 10.0.0.138. I tillegg har jeg fått ett nytt problem. SSID en har plutselig formert seg. Nå har set plutselig blitt 5 ! forskjellige nettverk med samme SSID, men med forskjellige nummer bak. Hver gang det dannes en, blir den usikret. Hva i alle verden skjer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå