PanserJohan Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Hei, tenkte jeg skulle presentere et lite dilemma som jeg sliter litt med om dagen. Jeg har kjøpt meg hus som jeg overtar ultimo november. Dette er et nybygg, så alt er nytt, og null opppussing må påregnes. Det som derimot må påregnes er nye møbler (helt annen planløsning), nytt kjøleskap, lameller, seng, ny garderobe (walk inn), nytt spisebord etc. Ja dere skjønner, pengene får føtter å gå på. I huset er det en sokkel med egen inngang, og sokkelen er 100% Uinnredd. Dvs den kommer med brannplater på vegger og tak, men ikke noe annet. Dvs golv i betong (men med varmekabler) uten noe oppå. Grunnflaten er på 60m2, hvor vi trenger 10-15 m2 evt selv. Skal innrede et vaskerom, pluss at vi trenger noe bodplass. Huset er kjøpt i utkanten av trondheim, så potensielle leieinntekter på 45-50m2 er ikke store. Kvalifisert gjettning gir meg ca 5000kr pr måned inkl. strøm. Hadde det vært snakk om 8-9000kr, hadde det ikke vært noe å tenke på. Investeringskostnaden for å få til en utleieleilighet vil være ca 100.000kr. Dette må i såfall tas av sparepenger, da boligen er nok belånt. Pros med utleie: ekstra cash inn hver måned (ca 5000kr) noen er "alltid" i huset, så det er sikrere mtp brann/innbrudd. Cons ved utleie: Jeg får ikke kjellerstua mi man veit ikke hvem man får i hus bråk? en ekstra bil i oppkjørselen man er ansvarlig for at alt er i orden til en hver tid som utleier. Hva ville dere gjort? Endret 8. oktober 2013 av PanserJohan Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Leid ut, da det er "gratis" penger.Hvor i "utkanten" er dette? Ellers så kan de jo være vrient å finne skikkelig folk, men det er bare å starte med ettårskontrakter, med mulighet for utvidelse dersom dere er "fornøyde" med leietakerne. Det værste jeg kan ser er den ekstra bilen i oppkjørselen, men det er jo også et problem for de som leier, å finne en plass som faktisk har skikkelig parkeringsplass. Om bilen må stå i gaten er det utelukket. Ansvar er det jo selvfølgelig, men om du treffer rette leietaker, og du som utleier er grei å ha med å gjøre regner jeg med det er problemfritt. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Huset ligger på Byneset, rett ved golfbanen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Du får noen som betaler ned deler av lånet ditt hver måne, lei ut til voksne mennesker som betaler sikkert. Ikke lei ut til stundenter, selv har vi et hus med 4 leiligheter i familien som vi leiger ut, dog er det 100 meter fra Høyskolen/videregående her, men det er aldri aktuelt å leie det ut til studenter. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Nyoppusset 45 m2 på byneset kan dere vel får 7000 kr for, kanskje mer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Si at du får 6000 tusen per måned + strøm da. Dette holder mer enn nok til å betale rente av 1 million. I tillegg er det skattefritt og rett i lomma, noe du kan håve inn på hver eneste måned resten av livet. Regn sammen dette over en 20-30 år så ser du det blir grove summer. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 takker for innspill, dette blir vurdert fortløpende. Skal sette opp et budsjett mtp å ordne ferdig sokkelen for utleie. Men det frister, det må jeg si. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det fremstilles i denne tråden nesten som om leieinntektene er ren inntekt uten hverken risiko eller tilhørende utgifter. Jeg syns det er litt interessant, men med et kjapt søk så lykkes jeg ikke i å finne noen oversikt over hva slags kostnader man må regne med hvis man vil drive med utleie. Jeg antar at når man summerer opp tid brukt, vedlikehold, og diverse risikoer jeg antar man må ta med så blir ikke bildet fullt så bra, men har noen peiling på hvordan dette regnestykket kan se ut? Jeg sier ikke at det er en dårlig ide altså, men at et regnestykke som "6000 kr / mnd * 12 mnd / år * 20 år = profits!" kanskje er noe unyansert. 1 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 @dravisher Det er dette vi også tenker på. Men det er ikke kun det økonomiske som står i sentrum når det kommer til å ta en beslutning. Det veier også tungt, faktorer som *det å ikke ha huset for seg selv *vi har plutselig kjøpt 120m2 framfor 180m2 *ekstra bil i oppkjørselsen *Ikke kontroll på hvem som kommer inn *mulig metakostnadene ikke veier opp for de konkrete inntektene *mulige uforutsette kostnader osv Jeg kommer til å se an hva naboen får for utleie, før jeg bruker 100K på sokkelen. Får naboen 7000kr, så trykker jeg på "kjør" knappen, å steller i stand stue, bad og kjøkken. Om ikke, tar jeg arealet selv, og lager en kick-ass kjellerstue med prosjektor, surround osv. PS! Rent økonomisk trenger vi ikke å leie ut, det vil bare gjøre økonomien litt romsligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå