Hyd Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Dette er viktige punkter som de på venstresiden totalt overser når det gjelder finansiering av løftene. Nå er det også snakk om langsiktig satsning på forenkling av byråkrati og skjemaveldet som vil spare samfunnet for ressurser. I tillegg vil det gjøre det lettere for næringslivet og litt av tanken er vel at vi skal gjøre det lettere å starte bedrifter, som igjen vil generere mer skattepenger. Alt dette er vel en del av planen, i teorien høres det veldig bra ut. Er spent på hvordan det ser ut om 4 år, men de trenger sikkert minst 8 år for å gjøre en grei innsats på alt dette. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Å selge seg ut av statlig eide firma og så bruke pengene på kontantstøtte er en ekstremt dårlig ide. Det gir kanskje budsjett-balanse på kort sikt, men på lang sikt bruker man opp fellesskapets "sparepenger" slik at det blir mindre penger å bruke om 20 år. Ja, la oss håpe de får bruke mer oljepenger neste sesong da. Løsningsorientert du, det er mye bedre enn at alt annet enn det kjente er helvete Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Totalavgiftene vil kanskje være de samme, men man får inn mer på de områdene man vil satse på. Om man vil bruke mer på vei og jernbane, og mindre på gudene vet hva disse pengene gikk til under de rødgrønne, Når blå-regjeringen skal lage statsbudsjett holder det ikke å si at "vi kutter i gudene vet hva". Da må de bestemme seg for konkrete budsjettposter å kutte i. Og ut fra det samarbeidsdokumentet som er lagt fram har de ikke bestemt seg så langt. Og når det kommer til sammenslåing av kommunene, så vil dette naturligvis kost noe i form av omstrukturering og logistiske kostnader etc. Men målet er en mer effektiv, mindre byråkratisk og mindre kostbar utvikling på lengre sikt. Og det er jo flott - på lengre sikt. Men regjeringsdokumentet legger opp til å begynne å bruke pengene på andre ting med en gang - før man har rukket å effektivisere og spare inn de pengene man vil omfordele. Mulig jeg er snusfornuftig nå, men jeg synes det ville vært en god idé å gjennomføre effektiviseringsplanene først, og så bruke pengene på andre ting etterpå. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Når blå-regjeringen skal lage statsbudsjett holder det ikke å si at "vi kutter i gudene vet hva". Da må de bestemme seg for konkrete budsjettposter å kutte i. Og ut fra det samarbeidsdokumentet som er lagt fram har de ikke bestemt seg så langt. Og det er jo flott - på lengre sikt. Men regjeringsdokumentet legger opp til å begynne å bruke pengene på andre ting med en gang - før man har rukket å effektivisere og spare inn de pengene man vil omfordele. Mulig jeg er snusfornuftig nå, men jeg synes det ville vært en god idé å gjennomføre effektiviseringsplanene først, og så bruke pengene på andre ting etterpå. Når jeg sier "gudene vet hva" så sier jeg det fordi Stoltenbergregjeringen ikke ville gå ut med hva disse avgiftene gikk til. Bare hvor mye som gikk til vei og jernbane, mange milliarder vet vi ikke hvor de går. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Dette med gjennomsnittsmåling var vel noe kontroversielt blant annet pga. personvern. Gjennomsnittsmåling synes jeg er en trafikkforstyrrelse. Det gjør meg mer nervøs 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Det er alltid en lettelse å komme ut av de undersjøiske tunnellene på vestlandet. Bratt nedoverbakke og fotobokser hver 100 meter eller så. Resultatet er jo at man ser nesten like mye på speedometeret som på veien. Jeg bryter aldri fartsgrensen, men når Vegvesenet har plantet en hel skog med fotobokser, er det forholdsvis mye av oppmerksomheten som går med til å passe på speedometeret. Cruise Control fungerer i oppoverbakken, men ikke i nedoverbakken. Den styrer gassen, men kan ikke bremse. Endret 9. oktober 2013 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Det er alltid en lettelse å komme ut av de undersjøiske tunnellene på vestlandet. Bratt nedoverbakke og fotobokser hver 100 meter eller så. Resultatet er jo at man ser nesten like mye på speedometeret som på veien. Jeg bryter aldri fartsgrensen, men når Vegvesenet har plantet en hel skog med fotobokser, er det forholdsvis mye av oppmerksomheten som går med til å passe på speedometeret. Cruise Control fungerer i oppoverbakken, men ikke i nedoverbakken. Den styrer gassen, men kan ikke bremse. Jeg bor på vestlandet og kjenner meg igjen i den. Tunellkjøring er farlig nok fra før og jeg føler meg presset til å se på speedometeret selv om jeg helst vil følge med på veien og trafikken Endret 9. oktober 2013 av EvilSeagull 1 Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Når jeg sier "gudene vet hva" så sier jeg det fordi Stoltenbergregjeringen ikke ville gå ut med hva disse avgiftene gikk til. Bare hvor mye som gikk til vei og jernbane, mange milliarder vet vi ikke hvor de går. Jaha. Så det er Stoltenberg sin feil at Solberg og Jensen ikke har planer for hvor de skal kutte for å finansiere satsingene sine? Det er meningsløst å si at Stoltenberg "ikke ville gå ut med" hva avgiftene brukes til. Saken er at denne informasjonen ikke eksisterer. Statsbudsjettet settes opp ved at alle inntektene går inn i én pott, og så fordeles pengene ut igjen der det passer. Det er ingen som i ettertid kan si en bestemt utgiftspost er finansiert med en bestemt inntektskilde. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Jaha. Så det er Stoltenberg sin feil at Solberg og Jensen ikke har planer for hvor de skal kutte for å finansiere satsingene sine? Har du ennå ikke lært det? "Alt" er Stoltenberg sin feil, uansett hva som skjer. Han får sikkert skylden for alt som skjer i flere år fremover ennå. Erna og Siv klarer sikkert å legge skylden på ham. Er det bare jeg som er skeptisk til at politiet skal ha våpen på seg hele tiden? Har vi ikke lært av utfallene fra andre land? Og at flere kriminelle vil komme til å bære våpen og? Dette har man god erfaring på fra bl.a i Sverige. Men ingen ting er avgjort ennå, siden den kommende regjeringen er veldig vinglete til nå. De må nesten få bestemt seg snart. Men det blir nok ikke så lett for Høyre å regjerere med et parti som har null regjerings-erfaring. Dette blir nesten som "Erna-Regjeringen BETA". 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Jaha. Så det er Stoltenberg sin feil at Solberg og Jensen ikke har planer for hvor de skal kutte for å finansiere satsingene sine? Det er meningsløst å si at Stoltenberg "ikke ville gå ut med" hva avgiftene brukes til. Saken er at denne informasjonen ikke eksisterer. Statsbudsjettet settes opp ved at alle inntektene går inn i én pott, og så fordeles pengene ut igjen der det passer. Det er ingen som i ettertid kan si en bestemt utgiftspost er finansiert med en bestemt inntektskilde. Og derfor må det øremerkes, slik at bilister betaler for ny vei og ikke regnskog i Brasil eller Stoltenbergs personlige frisør. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Og derfor må det øremerkes, slik at bilister betaler for ny vei og ikke regnskog i Brasil eller Stoltenbergs personlige frisør. Nei, øremerking har ingen annen effekt enn en symboleffekt på dette nivået. Enten betaler staten for regnskog i brasil og Stoltenbergs frisør, eller så gjør den ikke det. Om pengene kommer fra den ene eller andre inntekten er irrelevant, og uansett gir det ikke mening å "spore" pengene på den måten. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Kommuner bør utvides helt til skattebetalerene i disse er i stand til å betale for sitt eget politiske styre og majoriteten av lokale veier -- uansett hvor stort området blir. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Nei, øremerking har ingen annen effekt enn en symboleffekt på dette nivået. Enten betaler staten for regnskog i brasil og Stoltenbergs frisør, eller så gjør den ikke det. Om pengene kommer fra den ene eller andre inntekten er irrelevant, og uansett gir det ikke mening å "spore" pengene på den måten. Når staten tar inn 65 milliarder fra bilister og bare 12 går tilbake til vei, så sier det seg selv at noe er alvorlig galt. Poenget er at hvis bilister skal betale 65 milliarder i avgifter, så skal dette gå tilbake i form av veibygging og vedlikehold. Som du sier, nøyaktig hvor pengene kommer fra er irrelevant, det som betyr noe er at det kommer tilbake like mye som bilistene betaler for. Du går vel ikke ned på butikken for å kjøpe fem liter melk, men så får du bare to liter? Det samme gjelder avgiftene bilistene betaler, de skal ha noe tilbake for det, om ikke mer, så samme antall de betaler inn. 4 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 65 milliarder fra vei, og 12 til vei er ikke helt riktig. En del går til fortsatt til brannvesen, snømåking, helseetaten, og andre ting som er indirekte relatert til vei. Jernbane for å avlaste frakt er et eksempel, men litt dårlig. Dog, jeg er ikke uenig i poenget: Veipenger bør angå vei, og det kunne vært brukt mer. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor skal avgiftene gå tilbake til vei, da? Du synes å forutsette at sånn må det være, men hvorfor må det være sånn? Avgifter er ikke tjenestekjøp, så analogien din er fullstendig på trynet. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Avgifter er en inntektskilde akkurat som du har inntekter fra din jobb, det hadde vært teit om inntekten du hadde fra din jobb skulle være øremerket til å handle det produktet din jobb leverer, ville det ikke? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor skal bilister gi bort milliarder på noe de ikke bruker? Jeg syns ikke staten skal ha monopol på å ta mer enn det koster. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor skal bilister gi bort milliarder på noe de ikke bruker? Jeg syns ikke staten skal ha monopol på å ta mer enn det koster. Det har de da heller ikke. - Alle i Norge tar mer enn det koster for sine varer og tjenester. - Synes du det er urettferdig at du må betale dobbel pris av det rema betaler for tannkremen fordi de må dekke utgiftene til rengjøringspersonalet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor skal bilister gi bort milliarder på noe de ikke bruker? Jeg syns ikke staten skal ha monopol på å ta mer enn det koster. Det står du forsåvidt fritt til å mene, men å diskutere med en forutsetning om at all skatt er illegitimt har svært lite for seg. Staten kan beskatte, og den kan gjøre det gjennom både skatt på inntekt/formue og avgifter på forbruk. Du argumenterer ikke for å øremerke veipenger, du argumenterer for å innføre klassisk liberalisme. Det er en diskusjon som er tatt en milliard ganger her på forumet, og ikke hører hjemme i en slik tråd. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hvorfor skal bilister gi bort milliarder på noe de ikke bruker? Jeg syns ikke staten skal ha monopol på å ta mer enn det koster. Av samme grunn vi betaler skatt, ikke alle skattepengene dine går til noe du får glede av. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå