Vanskelig Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har en stasjonær pc som jeg kjøpte for kanskje 5-7 år siden. For et par år siden oppgraderte jeg skjermkort osv. for at jeg skulle kunne spille "dagens" spill. Har Windows7 premium hom 64 versjon. Har egentlig ikke hatt noe problemer med den før nå plutselig. Det som skjedde var at den bare slo seg av etter et par, tre minutter. Dvs. at den noen ganger slår seg helt av, og andre ganger kutter den bare skjermen, og sikkert noe annet, men du hører den durer litt. Dette skjedde første gang for ca ei uke siden. Jeg vet ikke om det har noe å si men det skjedde da jeg gjorde følgende. Jeg fikk beskjed om at det var en ny oppgradering til skjermkortet mitt (AMG catalyst et eller annet). Jeg begynte da å laste ned den, samtidig som jeg lastet ned en betaversjon av Battlefield 4. Etter restart et par ganger så begynte plutselig skjermen å bli lilla også .... Jeg tenkte da at jeg skulle prøve å tilbakestille pc'en til en tidligere dato og har etter hvert fått det til (tilbakestilte dne til en gang i mai). Men den fortsetter å slå seg av etter kort tid. Så fikk jeg beskjed om at jeg kunne oppgradere Java. Det virket som om at etter at jeg hadde gjort det så ble skjermen og fargene vanlig igjen. Problemet er bare at pc'en slår seg av etter 2-3- minutter og jeg vet a faen hva det er..... Er det noen som har noe tips?? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 At PC'en slår seg av etter ca 2-3 minutter kan tyde på at CPU blir for varm og dermed slår PC'en seg av for å unngå at CPU blir ødelagt. Så sjekk for støv på CPU kjøler, skjermkort etc. Dette kan føre til de symptomene du beskriver. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Hmmm. Så bra holdt jeg på å si. Jeg har jo støvsuger . Tusen takk for tips . Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Vær forsiktig med støvsuger, den kan skape statisk elektrisitet som kan "knocke" ut komponenter på hovedkortet. Beste er trykkluft på sprayboks eller kanskje en helv... kraftig hårføner for å blåse vekk støvet. 1 Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Sier du det ja. Men hvis jeg bruker et "plastmunnstykke", da vil vel ikke det skje eller?? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Helt ærlig så har jeg selv brukt støvsuger menge ganger, men har også brukt både hårføner og trykkluft på boks. Så langt funker alt normalt. Må dessuten rengjøre madamen sin PC i dag da den begynner å bli ganske så støvete. Blir nok hårføner og støvsuger denne gangen også. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Hehe. Ok. Jeg får se hva jeg gjør, men ser at "luft på boks" ikke koster mer enn 59,- og det kan jo brukes til flere ting... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Dette er nok overoppheting. Prøv å se om du kan gjøre noe med viften for å få vekk støv og annet dritt som sitter i pcen. Etter 5-6 år har det sikkert lagt seg en del der som trengs å fjernes. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Hmmmm. Har prøvd å få bort alt jeg klarer men det samme skjer fortsatt. Jeg tror kanskje ikke den holder seg noe lenger i drift heller før han kutter. Men som nevnt tidligere, den kutter ikke 100% med en gang som regel, men durer litt "og holder på med et eller annet" .......... Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Sjekk kjøleren til skjermkortet, disse kan også bli fulle av støv. Siden du nevner skjermen skifter farge, så vil jeg tro det er skjermkortet som går varmt. I værste fall blir det skadet av varmgang over lengre tid.. artifacts osv.. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg tror at du kan rense all kjøling som du klarer inni der. Jeg gjorde det nylig med en 4 år gammel pc og da følte jeg at pcèn taklet mer før viften gikk i hundre. Også mulig at skjermkortet er skadet hvis overoppheting har forekommet over en lenger tid dessverre. Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Kompressor, da har du trykk nok! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Kanskje litt for høyt trykk Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Hei ja. Jeg tok av dekselet og startet maskinen nå og ser at det er 3 vifter. Det er 1 der strømforsyningen går inn, det er 1 på hovedkortet og 1 på skjermkortet. Den på hovedkortet gikk jevnt hele tiden, den på strømforsyningen gikk både hurtig og mindre hurtig og den på skjermkortet gikk ikke i det hele tatt!!! Etter et par minutter begynte det å bli varmt rundt skjermkortet og etter et par minutter til så skrudde pc'en seg av.... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Da er det nok så enklet at viften på skjermkortet er FBR som vi sier på arbeidsplassen min. Enten ny kjøler eller nytt skjermkort da. Kanskje du greier å fikse viften, men har nok mine tvil. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Ny kjøler? Jeg må vel ha nytt skjermkort eller få fikset viften?? Men fikse viften. Hvordan skal man gjøre det? Jeg prøvde å se om det var noe "ledninger" som var løse i hverandre men fant ikke akkurat ut av det... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Da bytter du vifte i første omgang også ser du om skjermkortet også er ødelagt. Hvis skjermkortet er ødelagt så må du da også bytte det dessverre. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Nå fant jeg ut hvilket utstyr jeg har. Har ikke så veldig greie på det men kanskje det er på tide med å kjøpe ny gamer-pc?? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352394 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361773 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Går vifta rundt om du prøver å dytte den rundt? Kan hende den er full av støv og ikke klarer å gå gå rundt pga det. Ellers er den utslitt Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har vært med støvsugeren, og det er ingen ting som hindrer den fra å gå rundt. Jeg ser at dette ble kjøpt i 2008 men kan egentlig ikke skjønne at den bare skulle være utslitt. Ser jo ut som ny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå