Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med nabodyr, avliving?

328turbo

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en nabo som har en del fjærkre gående løst, og de tar seg godt til rette på min eiendom så å si hver dag. De kan fly og lander gjerne på gelenderet på verandaen og driter ned belegningssteinen vår og skiferen på trappa. Noe som fører til stygge merker. Bråker også noe vanvittig.

Bor landlig til, men finnes ikke noe sted som er så landlig at dette er greit tror jeg.

Lurer på hva jeg har lov til og gjøre med problemet da naboen er helt umulig og snakke med og det blir bare skriking der jeg blir beskyldt for ditt og datt.

Human avliving, hvordan er dette da jeg mener dette er et skadedyr?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er påfuggel og noe afrikanske høner av noe slag. Å si at jeg ikke trives med situasjon er vel å si det veldig mildt, da det går utover forholdet vårt her hjemme.

Ett eks er når samboer og svigermor kommer hjem hit fra en handletur, å de står på trappa ved inngangsdøra, så tør de ikke gå inn. Går så til naboen å spør om de kan flytte de, og får da til svar at de må skaffe seg litt "sosial intelligens".

Har en 686, er på en måte derfor jeg lurer på regler rundt dette, og om det er lov å ha flyende fugl gående løst bl.a?

Mvh

Lenke til kommentar

Har prøvd kommunen, Mattilsynet, politiet og fugleskremsel. De tre første brydde seg like lite som fugleskremselet.

Føler løsningene til priim er det eneste som kanskje kommer til å virke.

Nå er ikke disse helt stuerene, jeg vet jeg måtte avlive en hund for noen år siden mens jeg fortsatt var operativ. Naboen hadde en rotweiler av den litt aggresive sorten, jeg var hjemme i min fritidsbolig og sto på beredskap for å reise på kortvarsel, jeg hadde derfor tilgang til våpen og ammunisjon.

Vi hadde et familieselskap der det var barn og 2 andre hunder til stede, Rotweileren sto i ett hjemmesnekra bur der den klarte å bryte seg løs i fra og satte fart mot vår eigendom, vi satt ute på en platting utenfor fritidsboligen så vi fikk alle sammen inn i sikkerhet, og naboen ble også oppmerksom på at hunden var på vei mot vår eigendom.

Jeg låste da ut min glock, satt på lyddemper og fyrte to skudd og fikk to treff, hunden døde momentant.

Dette ble litt rabalder utav men fikk det godkjent som selvforsvar siden dyrene fortsatt var ute.

Jeg fikk mer problem når jeg kom på jobb og måtte forklare saken.

Men jakthund på egen tomt derimot, det er fullstendig innafor.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt en jakthund, siden jeg driver med jakt, men har ikke kapasitet til det nå.

Ett annet problem er nå som junior begynner å gå snart å vil være ute så må jeg fly etter han å passe på at han ikke spiser noe av møkka de legger igjen.

Bør være noen regler som styrer dette synes jeg??

Lenke til kommentar

Disse dyrene (fuglene) er naboens eiendom, og å gå til avlivning fordi de oppleves som skadedyr for deg vil nok ikke føre noe godt med seg for din del (du ville nok bli kvitt fuglene ja, men du ville også skaffet deg en hel masse annet trøbbel om naboen er av rette sorten). Jeg kan heller ikke uten videre avlive kyrne til naboen min, når de valser forbi hagen her.

Jeg skulle tro Mattilsynet er rette instans her, evt Politiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet og Mattilsynet sier det ikke er dems problem.

Men hvorfor kan han ha sin eiendom på min eiendom uten at jeg har noe jeg skulle ha sagt??

Det er noe som ikke stemmer her. I tillegg mener jeg det er stor forskjell på å gå forbi Hagen din, og at de står på trappa mi. De som hadde huset før oss opplevde at de plutselig var på kjøkkenet når de hadde døra litt oppe..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Har fugl selv, og er lang over gjennomsnittet interessert. Hvis fuglen(e) mine uheldigvis havner til naboen, pleier jeg å si at det bli gratis fjærkre middag på han.

Hund vil nok være det mest effektive. Spesielt hvis du trener hunden til å jakte fugler. Hunden kommer nok til å skremme fuglene. Tvilsomt at den kommer til å ta livet av så veldig mange. (Noe som er bra)

Hvis du absolutt skal drepe fuglene, kan du mate de med gamel avokado. (Sørge for at bikkja ikke får i seg noe, for da tar du han i samme slengen)

Lenke til kommentar

Men da er du fear Troe. Føler saken er annerledes her, da de er her hver dag uten at noen løfter en finger, å det har vært sånn lenge.

Skal ikke absolutt drepe dem, men vil bare ikke ha de her, men er nesten ingen andre løsninger.

Hvor gammel er en gammel avokado?

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager foreslår folk at han skal skaffe seg en hund, for å unngå at naboen lar sine dyr valse rundt på hans tomt?! I helvete om jeg hadde skaffa meg en hund, for å bøte på at naboen ikke klarer å ta vare på dyra sine.

Nei, ta kontakt med politiet og hvis de sier det ikke er deres problem, så kan du spørre om det er deres problem om du avliver fuglene. For hvis DET er deres problem, så får de jaggu sørge for at DU slipper å avlive dyra.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...