Bruker-297147 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 jeg vil få meg hund men det er en ting jeg alltid har lurt på som gjør meg litt redd.Hvis du har f.eks en vakthund da og du blir sulten klokka 3 om natta...kommer den ned og biter deg da? høres kanskje litt morsomt ut men jeg er dønn seriøs på dette spørmålet mitt. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Nei, så klart ikke. En hund klarer veldig godt å skille mellom flokk og fiende. Er andre ting du heller bør bry deg om med en vakthund Lenke til kommentar
Kea Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Først og fremst, så må den læres opp til å bli vakthund. Dersom du får deg en schäfer, for eksempel, så er den ikke automatisk en vakthund, selv om den har blitt brukt til det i mange generasjoner. Den har visse instinkter i seg, men de må liksom finstilles. Den må læres opp til å ikke bite folk, verken fremmede eller kjente, og til å (for eksempel) bjeffe ved døren når den hører noen komme. Den er ikke automatisk aggressiv, bare fordi folk har brukt den rasen som vakthund. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er vel ofte litt motsatt av hva Therawyn skriver. Instinktet kan være ganske sterkt, den store jobben er å dempe det, om du altså ikke trenger vakthund da (noe de færreste idag gjør). Får du en hund som opprinngelig er vokterhund eller vakthund må du sette deg godt inn i rasen, og trene aktivt på sosialisering og miljøtrening når den blir eldre. Vaktinnstinktet vil nok slå inn uansett om den merker at du er redd en gang det "gjelder". Husk at deg er deg, din familie, eller deres hjem hunden da vil beskytte. Eller om den blir understimulert, kan den begynne å beskytte maten sin, plassen sin etc. Skummelt om man har barn som er veldig små og ikke forstår. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå