Gå til innhold

Norges nye regjering lover deg superbredbånd

Anbefalte innlegg

Vi får nå se. Jeg venter med å slippe jubelen løs til jeg ser hva de faktisk får gjennomført av planene sine. 100 milliarder høres mye ut, men når det skal gå til generell infrastruktur, så er det ikke det. Fagre løfter om 100 mbps til folket er nok noe av det som ryker først.

At Høyre forøvrig snakker om styrking av personvernet etter de kjørte gjennom DLD, syntes jeg bare blir humoristisk. Never forgive, never forget.

Enig !

100 milliarder er et stort tall matematisk sett. 10^11 og alt det der. Men når en ser på hva som skal finansieres av disse milliardene er det nok ikke større enn det må være. Dette fonded skal dekke de "mest nødvendige" tingene først: Vei, jernbane, nokså grunnleggende IKT-infrastruktur (spesielt til politi og helsevesen vil jeg tro) OSV, OSV. Da vil fort 100 mbps bli nedprioritert og droppet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvilke punkt de vil klare å få gjennom. De er rimelig avhengige av støtte for å få gjennom noe som helst. Mye er nok i samarbeid med V og KRF, men tviler sterkt på at de er enige i alt :)

Når det gjelder samferdsel kan de nok få gjennom en del, da det nok er andre som er villige til å dra i samme retning.

Når det gjelder avskaffing av byråkratiet tror jeg nok de må sloss med nebb og klør.

Håper forøvrig de får slite med skattelettene sine. Jeg er rød nok til å tenke at de av oss som har mer en nok allerede godt kan hjelpe de som har mindre.

Når det er sagt, så synes jeg de vingler på en del punkt, f.eks: skattelette for å hjelpe å sikre norske bedrifter, men øking av tollgrensen, som vil virke i motsatt retning..

Blir spennende å følge med fremover, vil nok ikke skje så mye i år mtp. at nasjonalbudsjettet er satt fra de rødgrønne for neste år. Men påfølgende år blir nok mer spennende.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange trenger egentlig 100mbit og trenger vi å bygge by infrastruktur for dette?

Vi bor i et land som er ekstremt røft med solide fjell og daler og miiilevis avstander mellom nåoen få husklynger her og der. Det er allerede sprøtt hvor mye penger som brukes i å bygge ut mobilnett for 4g m.m.

Vi får nå se da, det loves ekstremt mye nå, litt for mye til at det er mulig å tro fra ny regjering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Synes alt regjeringen har lovt så langt er superpositivt... Det kan sikkert ta litt tid og oppheve alle forbudene fra det forrige diktaturet og rydde opp etter dem, men jeg tror dette blir kjempebra. Aldri mer AP eller SV takk.

Bedre med den verste diktatoren du noen gang vil møte Herr Marked? Han vil straffe dem hardt om de ikke greier å finansiere prosjektene sine. Og han har alltid rett.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nå sier de jo ikke at de skal bruke 100 mrd på infrastruktur, derimot *avkastningen* av et fond som skal bygges opp til den størrelse over tid. Hvor mye dette monner på et såpass kapitalkrevende felt vil jo vise seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på aktøren som profilerer seg med latency i stedet for bloated båndbredde... det må jo være et marked for det når man ser hvor godt spillskjermer med lav latency, mus med høy oppløsning, mekaniske tastatur osv. selger.

Savner min gamle gode NTNU-linje med et par ms latency til NIX :-(

Endret av Saftis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store problemet med breibandsutbygginga i Norge er jo egentlig ikkje farten, men heller måten det blir gjort på. Eg har t.d. 100/10 allerede, men på grunn av ustabilitet og andre problem vil eg gjerne bytte leverandør. Sidan Canal Digital eiger coax kabelen i veggen kan eg vel og merke ikkje det, fordi ingen andre får inpass på deira nett. Og her er og problemet. Konkuransen hadde avla fram langt meir utbygging dersom fiber og coax nett var underlagt dei samme reglane som kopper. Istaden blir ting bygd ut i boligfelt og gjennom større spleiselag der man er låst til ein tilbyder uansett kva som skjer. Tragisk at ingen har gjort noke med det enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bor på en gård med et stykke unna fiber, og har 10 mbit. Må jeg eller staten ta regninga for gravinga for fiber da?

Du vet, de lover ikke fiber til noen.

I praksis gjer dei det vist dei seier "Regjeringen vil sikre hele landet høyhastighetsbredbånd, med et mål på 100 Mbit/s" Det fins kun et medium som blir brukt i nye 100Mbps løysninger i dag og det er fiber. Du har VDSL2 standarden som sammen med fiber kan gje deg denne typen hastigheter, men det er innanfor 500m (på kopperdelen) og det krever rimelig ny kopparkabel. Min kabel kan t.d. berre ta 9Mbit ned og det tallet stiger ikkje sjølv med nyare teknologi.

I stort sett alle situasjoner der det leggast ny infrastruktur er det fiber som blir lagt. Farten er ikkje den einaste fordelen denne kabelen har kontra kopper.

Lenke til kommentar

I praksis gjer dei det vist dei seier "Regjeringen vil sikre hele landet høyhastighetsbredbånd, med et mål på 100 Mbit/s" Det fins kun et medium som blir brukt i nye 100Mbps løysninger i dag og det er fiber. Du har VDSL2 standarden som sammen med fiber kan gje deg denne typen hastigheter, men det er innanfor 500m (på kopperdelen) og det krever rimelig ny kopparkabel. Min kabel kan t.d. berre ta 9Mbit ned og det tallet stiger ikkje sjølv med nyare teknologi.

I stort sett alle situasjoner der det leggast ny infrastruktur er det fiber som blir lagt. Farten er ikkje den einaste fordelen denne kabelen har kontra kopper.

Og du har den vanlige Coax'en som er vidt utbredt med en teoretisk kapasitet på 5 Gbit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...