AK47 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 NRK presenterer i dag en vakker bildeserie fra Lake Natron. Men er det noen som har peiling på hvilke innstillinger som kan brukes i photoshop, (Hue/Saturation)? Hele bildeserien kan sees her Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Her er det et uttall alternativ - og alle avhengig av originalmotivets fargepalett. Jeg ville prøvd et rødfilter først. Det er ofte et godt startpunkt... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Reflektor for å justere lyssettingen. Rødfilter (til å sette på objektivet) trengs ikke, da det er montert rødfiltre på 1/4 av pikslene på sensoren. Med andre ord kopier den røde kanalen over til de andre kanalene. Det gir i hvert fall mer dramatiske skyer. Ellers så ser det ut som den største jobben er motivet. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Med rødfilter så mente jeg softwaremessig / postprosessing. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Den største jobben er nok definitivt motivet i seg selv. Nick Brandt bruker vel også mye filmbasert mellomformatkamera, med IR-sensitiv film. I tillegg til en god runde i photoshop etter scanning. Det skal godt gjøres å etterlikne dette bra nok med photoshop alene vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Uten å ha sett originalen (før behandling) blir det bare gjetting, men ved å dra ned alle farger først for så å justere oppover røde/orange/gule farger litt om litt så kan en lignende effekt skapes. Spørsmålet blir og om det ligger en (eller flere) maske over med ønskete farger/motiv, det er og en enkel løsning i mange tilfeller og er muligens det som er gjort her. Etterbehandling er egentlig grenseløs, men man bør øve/kjenne programmets muligheter og ikke minst ha et kreativt øye for å skape det man ønsker. Tor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg holder en knapp på at dette er en IR film, eller at det har blitt etterbehandlet for å etterligne IR baserte filmer. Når man ser hvor grafisk enkle bildene fremstår, og hvor «rent» bildeutsnittet er, samt det dystre bakteppet som er for denne bildeserien så sier magefølelsen min IR. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det går an og se om det finnes noen plugin's som matcher dette. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 LR har det meste av justering av farger vs sorthvit så bør være mulig å gjøre noe ala dette i det programmet. Det interessante hadde vært og sett uredigert fargebilde, med forbehold at dette ikke er tatt i sorthvit. Leica Monochrome kan få til kule ting. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 eller at det har blitt etterbehandlet for å etterligne IR baserte filmer. Kanskje det, finnes jo muligheter for å etterligne ir i programvare. Det er vanskelig å vite hva som er hva i dag (på den annen side er det greit at mulighetene stort sett begrenses kun av egen kreativitet og kjennskap til de program man bruker. Det endelige resultat, inntrykket, er det som betyr noe - ikke hvordan man skapte bildet). Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå